Nu skal den ha 45 mm cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf claus olieklud » lør 27. feb 2010 08:48

hej... jeg tror nu godt bonde sørens cylinder kan klare en opboring mere til 45 mm... det kræver bare at cylinderen er god... nogle dumme cylindere er lidt skæve, idet der ikke er lige meget godstykkelse ved skyllekanalerne. den cylinder jeg har på raceren var oprindelig en gammel 44,5 mm. som så blev opboret til 45 mm. jeg fik det gjort ved det lokale mc-center, som er ret skrappe til det. når de har færdighonet ligner overfladen næsten crom... de fortalte at der er stor forskel på matrialets kvalitet... des hårdere den er at bore/hone, des bedre er kvaliteten... find nu endelig et ordenligt stempel til det. det er en myte at 2 stempelringe holder mere tæt end kun en, og det er jo ræs du vil - omdrejninger er vejen frem... hilsen claus olieklud...

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Poul-Erik A. » man 5. jul 2010 16:53

Hej med Jer.

Jeg har faktisk gået og tænkt over en 45 mm cylinder, som vi (en nabo og jeg) fik sammen med flere løsdele i 2003 og vi tænkte med det samme, at vi ville købe et tilhørende stempel samt 18 mm indsug til den fra Protuna. Forventningen til tuningen var stor, men skuffelsen blev endnu større, for det kørte bare ikke og det endte også med at vi opgav. Senere kom jeg til at måle skyllekanaler og her viste det sig, at der var væsentlig forskæl på deres placering i forhold til den " velkendte" 43 mm FS1 cylinder.
Udstødning siddder ca. 28 mm fra top og skyllekanalerne sidder ca. 31 mm fra top og endnu mere mystisk er, at der ikke er præget noget som helst på siderne ? Jeg har tænkt på om den kunne vare til Suzuki, der vist også kører med den store omløber til udstødningen ... Har panelet en forklaring ? :?
Juli 2010 002.jpg
Juli 2010 002.jpg (29.84 KiB) Vist 5561 gange

Juli 2010 001.jpg
Juli 2010 001.jpg (35.78 KiB) Vist 5561 gange
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

kevin H
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 22. sep 2009 15:09

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf kevin H » fre 9. jul 2010 19:46

afstanden mellem pinboltende på en suzuki er ikke den samme som på fs1, så det ville være mærkeligt hvis den har siddet på :)

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf claus olieklud » fre 9. jul 2010 23:04

hej poul erik a... med de skylletider kan jeg godt forstå den nærmest er gået i stå... det er jo nærmest en 100% lovlig cylinder der er opboret til 45 mm... den må bundtrække rigtigt godt, såfremt cylinder og stempel passer godt sammen = god kompression og uden at rasle... hilsen olieklud...

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 11. jul 2010 09:28

kevin H skrev:afstanden mellem pinboltende på en suzuki er ikke den samme som på fs1, så det ville være mærkeligt hvis den har siddet på :)


Hej Kevin og tak for info. Fint, så glemmer jeg alt om Suzuki-teorien og med Claus' teori om opboring fra 40 til 45 mm passer pengene, for det er også synlig med delvis ødelagte skørter. :shock:
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 11. jul 2010 09:32, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 11. jul 2010 09:31

claus olieklud skrev:hej poul erik a... med de skylletider kan jeg godt forstå den nærmest er gået i stå... det er jo nærmest en 100% lovlig cylinder der er opboret til 45 mm... den må bundtrække rigtigt godt, såfremt cylinder og stempel passer godt sammen = god kompression og uden at rasle... hilsen olieklud...


Hej Claus og tak for info. Du har ret med bundtrækket og den var nem at starte - men begyndte hurtig at 4 takte og ville derfor ikke op i omdr. :shock:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf roberthandvask » ons 25. aug 2010 16:49

hvor stærkt går den?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 25. aug 2010 20:44

Hej Robert.

Jeg husker ikke hvad den gik, for vi opgav den og forærede stemplet væk. :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf roberthandvask » ons 25. aug 2010 20:45

hvorfor opgav i den?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf fdc » ons 25. aug 2010 20:52

Jeg har en 2 skyller, 381 cylinder også uden TUM 178 på den modsatte køleribbe,bare med det tomme felt som din.
Den er tatoveret med et B på skørtet,hvad er det så for en ?.
Mvh Flemming.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 25. aug 2010 20:57

roberthandvask skrev:hvorfor opgav i den?


Fordi den ikke ville op i fart, derimod 4-taktede den meget voldsomt....
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
allspeed
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 13:14

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf allspeed » lør 4. dec 2010 13:11

On the 45mm kit, how far is the exhaust port from the cylinder top please ?


På 45mm kit, hvor langt er udstødning fra cylinderen toppen venligst
Listen
I am English,sorry no Danish and apologies in advance for muddled Google translations.

Fs1 1991 Bloooooooo
Ap50 Special 1977
Ts50er 1980
Ts50er 1981
Ts50er 1982
Ts50er21 1985
Yamaha Aerox 50 2003

Brugeravatar
allspeed
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 13:14

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf allspeed » tors 13. okt 2011 21:08

So Niels, did you ever find the reason for the noise? Do you still run the cylinder 45mm ? Do you recommend them !
I am English,sorry no Danish and apologies in advance for muddled Google translations.

Fs1 1991 Bloooooooo
Ap50 Special 1977
Ts50er 1980
Ts50er 1981
Ts50er 1982
Ts50er21 1985
Yamaha Aerox 50 2003

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » tors 13. okt 2011 21:23

Hi Allspeed

Yes i found the reason. It was the piston I used. Obvious, out of specification.
It was too small. Op to 0.5mm at the top.
I use a 45mm NC cylinder with a good quality piston and the problem is solved.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
allspeed
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 13:14

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf allspeed » tors 13. okt 2011 21:25

How does it run,are you on standard porting just with edges tidied ?
I am English,sorry no Danish and apologies in advance for muddled Google translations.

Fs1 1991 Bloooooooo
Ap50 Special 1977
Ts50er 1980
Ts50er 1981
Ts50er 1982
Ts50er21 1985
Yamaha Aerox 50 2003

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » tors 13. okt 2011 21:29

And yes I recommend them.
Not the best quality in the world but a good compromise. Quit cheap and with a little polish in the ports it can perform nice
Good low speed torque and a fair top rev performance with a proper exhaust.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » tors 13. okt 2011 21:30

Yes I am running with std port timing and I tops at 80-90 Km. With 5 speed Gear box.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
allspeed
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 13:14

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf allspeed » tors 13. okt 2011 21:32

I will order one tonight then,thank you. :rocks
Would you say the piston supplied is a poor fit or do you think you were just unlucky or had a faulty one ? Did the bike perform normally other than the noise ?
I am English,sorry no Danish and apologies in advance for muddled Google translations.

Fs1 1991 Bloooooooo
Ap50 Special 1977
Ts50er 1980
Ts50er 1981
Ts50er 1982
Ts50er21 1985
Yamaha Aerox 50 2003

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » tors 13. okt 2011 21:59

Hi

It was not supplied with the cylinder,
However it preformed OK but was noisy
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
allspeed
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 13:14

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf allspeed » tors 20. okt 2011 22:43

Well its here :teeth2
Its labeled New Race not New Competition which the Alu kit was. The port finish as supplied is appalling, and certainly if used as supplied would kill the rings very quickly.I have now smoothed the ports and opened the ring gap,which as supplied was 2 thousands of an inch, i have ground that to what yamaha advise(6 thousandth of an inch). The piston to cylinder is a little tight so running in is expected.Also where the cylinder extends on the bottom this was very tight to the piston.If it was made this way or was damaged in posting i do not know but i have had to adjust so the piston is not so tight at the entry.
Its now ready to fit, I am using a 1.5mm laser cut base gasket to increase the exhaust timing a little.

Fingers crossed it goes ok

:)


Thanks for you input.
I am English,sorry no Danish and apologies in advance for muddled Google translations.

Fs1 1991 Bloooooooo
Ap50 Special 1977
Ts50er 1980
Ts50er 1981
Ts50er 1982
Ts50er21 1985
Yamaha Aerox 50 2003


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster