Nu skal den ha 45 mm cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » tors 25. feb 2010 21:01

Ja det er præsis lige som min 45mm :?: :shock: :evil:
Hvad fan er det for noget........
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Henrik Fs1 » tors 25. feb 2010 21:19

Min har kun lyden når motoren kører rundt uden at lave forbrændning. :shock: :cry: :cry:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2860
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » tors 25. feb 2010 21:21

Tror jeg ville kontrolere om toppakning svare til cylinder diameteren,,, vis den rager forlangt ind så vil den "plafre" i har vel sat en standart tynd toppakning i ( 40 mm ) de findes i overstørrelser ,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Henrik Fs1 » tors 25. feb 2010 21:29

Yamaha FS1 50SS skrev:Tror jeg ville kontrolere om toppakning svare til cylinder diameteren,,, vis den rager forlangt ind så vil den "plafre" i har vel sat en standart tynd toppakning i ( 40 mm ) de findes i overstørrelser ,,,,,


Kunne godt være en mulighed, bortset fra jeg kører med 40mm boring,, :P
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf claus olieklud » tors 25. feb 2010 21:33

hej. har lige hørt sørens lyd. det er da helt vildt - man bliver næsten helt bange for lyden... det er da også helt fedt med de gnister der springer rundt om tændrørshætten - ha ha ha... ikke for noget, men jeg er næsten helt sikker på stempel og cylinder ikke passer ordenligt sammen... jeg har i mit 2 takterliv oplevet mange varmesættere, og det lyder precis sådan... hvis den altid har sagt sådan med den cylinder, passer det ikke ordenligt !!! jeg har bedst erfaring med tyndgodset stempler - gerne med kun en ring ( gerne L-ring ) de er mest tætte og virker bedst syntes jeg !!! jeg foretrækker 0,03 mm tolerace... det er bare min mening... hilsen claus olieklud...

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf bonde søren » tors 25. feb 2010 21:49

claus jeg har skam også oplevet et par varmesætninger faktisk 16 styks :)
og det lyder ikke sådan der kan man nærmest hører slagets gang videoen forværer lyden her :)
jeg har en teori om at stemplet ikke passer 100% og derved tilter rundt inde i cylinderen den er med 2 stempelringe så der er masser af kompression selvom stemplet måske ikke passer HELT


jeg har ingen tændrørs hætte på forklaring står under videoen :)
fuskeren

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf FS1originalen » tors 25. feb 2010 22:11

Jeg kan desværre ikke komme ind og høre Sørens video - min PC dør når jeg prøver :oops:

Men er det ikke det jeg vil kalde stempelklirren i snakker om :?: :?: :?:

Klirren er en "metallisk" klingeling lyd der kommer hovedsageligt i tomgang og lavt omdrejningsområde og skyldes normalt for stor tolerance i cylinderen, eller at stemplet er slidt på det nederste stykke (mellem sideudskæringerne).

Når stemplet kører henholdsvis op og ned skubber/trækker plejlstangen skævt på stemplet og får det til at vippe i cylinderen. Stempelringene laver "kontakt" til cylinderen i toppen af stemplet, men nederst er det stempelsiderne der er ude og køre mod cylindervæggen - den ene side opad og den anden side nedad :!:

Er spillerummet mellem nederste ende af stemplet og cylindervæggen så stort at der bliver en "regulær bevægelse" så siger det KLING :!: Der er taget højde for problemet ved fremstilling af stemplet - det er nemlig altid lidt ovalt og størst mellem sideudskæringerne.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf bonde søren » tors 25. feb 2010 22:19

der har vi jo svaret :)
perfekt formuleret og besvaret :D
kan du så også forklare hvorfor det ikke kom ved hver takt ?
fuskeren

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf FS1originalen » tors 25. feb 2010 22:33

Nej faktisk ikke Søren :oops:

Men kan du få stempel/cylinder til Århus så skal jeg kurere det :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf bonde søren » tors 25. feb 2010 23:08

det skal jeg da lige kigge på :) vil du finde den rigtige tolorence stempel ?
fuskeren

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf FS1originalen » tors 25. feb 2010 23:16

Jeg har cylinderudboringsmaskine, så hvis du kører slidt 40mm nu så skal den op i 40,25 eller 40,5 med nyt stempel.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf bonde søren » tors 25. feb 2010 23:19

landet ligger sådan at det er et 44.5 mm std som er opboret :)
fuskeren

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5575
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Kim B S » tors 25. feb 2010 23:46

bonde søren skrev:landet ligger sådan at det er et 44.5 mm std som er opboret :)


Hej bonde søren.
Jeg kan lige oplyse, at Erik (FS1originalen) har hjulpet mig med samme problem, med et meget fint resultat til følge. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Nabo Jan » fre 26. feb 2010 00:11

FS1originalen skrev:Jeg har cylinderudboringsmaskine, så hvis du kører slidt 40mm nu så skal den op i 40,25 eller 40,5 med nyt stempel.

Erik


Hej Erik.
Hvad tager du for en cylinderudboring fra 56.5mm til 58mm? (Yamaha RS 125).
Honer du også cylinderen?

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf FS1originalen » fre 26. feb 2010 15:43

Undskyld Søren. Det var Henrik der nævnte 40mm længere oppe i tråden. Ved 44,5 tror jeg ikke der skal bores mere i den cylinder :oops:

Og Jan, jeg har ikke været oppe i de størrelser før, så jeg ved ikke pt. om jeg har et borestål der er stort nok. Derimod ved jeg helt sikkert at jeg ikke har honegrej til ret meget over 45 mm. Så desværre :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Henrik Fs1 » fre 26. feb 2010 15:51

FS1originalen skrev:Undskyld Søren. Det var Henrik der nævnte 40mm længere oppe i tråden. Ved 44,5 tror jeg ikke der skal bores mere i den cylinder :oops:

Og Jan, jeg har ikke været oppe i de størrelser før, så jeg ved ikke pt. om jeg har et borestål der er stort nok. Derimod ved jeg helt sikkert at jeg ikke har honegrej til ret meget over 45 mm. Så desværre :!:

Erik


Jeg er god til at skabe forvirring! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf FS1originalen » fre 26. feb 2010 16:00

Nej Henrik.....

Men i min alder er det sgu svært at huske fra toppen til bunden af tråden :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Henrik Fs1 » fre 26. feb 2010 16:25

FS1originalen skrev:Nej Henrik.....

Men i min alder er det sgu svært at huske fra toppen til bunden af tråden :oops:

Erik


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Det er go´ værksteds humor! :D
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf nielsfup » fre 26. feb 2010 16:26

:D :D :D :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

Indlægaf Nabo Jan » fre 26. feb 2010 23:10

FS1originalen skrev:Undskyld Søren. Det var Henrik der nævnte 40mm længere oppe i tråden. Ved 44,5 tror jeg ikke der skal bores mere i den cylinder :oops:

Og Jan, jeg har ikke været oppe i de størrelser før, så jeg ved ikke pt. om jeg har et borestål der er stort nok. Derimod ved jeg helt sikkert at jeg ikke har honegrej til ret meget over 45 mm. Så desværre :!:

Erik


Hej Erik, det er iorden.

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster