Lidt gejl :)

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Og mht. sikkerhed er det sku iorden!

Forgaffel er fra motorcykel, bagstøddæmpere bliver Doppler, som er meget gode!
Bagsvinger er godkendt til 160 km/t! Og så er der svejst en plade under tanken (kig billeder) og så foruden den tværstang der holder det hele på plads.
Det eneste vi mangler er forstærkning nede ved bagsvinger bøsningerne (men vi har fundet ud af hvordan det skal gøres) og så lige ved motoren :)

Og ja, vi kører med fulddragt og hele svineriet! :)

Mvh Rasmus.
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

Der er ingen tvivl om at det er nogle fine tun dele I har fået fingerne i. Men hvordan passer jeres store cylinder og karburator sammen med det lille membranhus? Har I tænkt jer at fræse ud i blokken for at få plads til en stor membran som er nødvendig for at udnytte de dele I har købt? Og har motoren nok underkompression til at kunne udnytte den store karburator?
Rasmusbanke skrev:Morten:
Og en 85'er crosser kører altså med 32 mm karburator og ikke 28?
Mvh Rasmus
I øvrigt er der ikke nogle som har nævte noget om karburator størrelsen på en 85ccm crosser. Og hvis du hentyder til det link til dba med den gamle Yamaha crosser er den så gammel at det kun er en 80ccm og den gang brugte de kun 26mm karburator. Selv en ny 2009 YZ 85 bruger stadig kun 28mm.
http://www.yamaha-motor.dk/produkter/mo ... =techspecs
Brændstofsystem Keihin PWK28/1
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kim B S »

Hej Rasmusbanke.
Jeg har fulgt denne streg lidt på sidelinien, og synes at det lyder ret spændene. Jeg glæder mig til at se hvor meget i kan få en FS1 til at præstere. :wink: :D Jeg vil ikke blande mig i debatten om det mekaniske, da der er flere som har en del mere forstand på det, end jeg kan prale af. :lol: Jeg synes faktisk at det er ret imponerende, at det er lykkedes at få den til at køre 115 km/t ud af lige vej. :mrgreen: Det er kun lykkedes for mig ned af en meget stor bakke, med en stor gearing, nemlig 16 tans forand sammen med den lovlige 43 tans bag på. :wink: Men den kørte kun mellem 70 og 80 ud af lige vej. :lol: Til gængæld kørte den ikke sig selv i smadder i omdrejninger, og man skulle bruge tredje gear i modvind og op af bakke. :lol: Derfor synes jeg at det er ret fantastisk, hvis det lykkedes at få en yamaha til at køre stærkere, end de 115 som i har fået den til. :wink: Jeg vil følge projektet med spænding. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Hej Kim.

Det lyder dejligt, og ja, det er lidt utroligt, men Athena Racing er jo også en scooter cylinder - lidt noget andet end de gamle FS-1'ere "store" tun.
Men med Malossi Team Speed vandkølet skal den nok blive meget vild, ihvertfald langt over 120. Som der er mange der ikke tror på, ehhe :)

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Rasmus og velkommen til.
Også jeg følger lidt med på sidelinjen og tror også på de 115 km/t fordi :

1. Da jeg havde tun på den gamle SSér ( 44 mm boring + spec.fremstillet boreplade på ca. 20 mm + 17,5 mm kopikarburator + 14/39 gearing) var den lynhurtig oppe på 85 km/t og der var stadig mere at hente. Jeg ved faktisk ikke hvad topfarten kunne blive, for jeg turde ganske enkelt ikke køre stærkere af frygt for bl.a. punktering, men jeg er ved at tro på godt 100 km/t - målt med det gamle org. speedometer med den røde nål. Det med punkteringen skete rent faktisk engang en anden Yamaha ejer skulle prøve den, men heldigvis var han erfaren og fik hurtig hold i det og det viste sig, at ventilens vulkanisering var revnet fra slangen (Thansen) :oops:

2. Efter at have loddet/svejst et for stort hul i indsugningen på en drejeventilsmotor (som drejeventilen slet ikke kunne lukke ordentlig for) fra 21 mm til 16 mm , var der meget stort forskæl på dens ydeevne - fra nærmest at "nyse & hoste" til at rykke helt suverænt. Med andre ord, hvis motoren er sund og har optimale forhold, så gi´r det pote og omvendt bliver evt. slidtage forstærket med tun.

P.S. Godt påklædningen er OK :D
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 21. feb 2009 21:46, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Frandsen »

Kai skrev:Sorry, jeg har overset din fine nye karburator, så bare den der sad på den fra starten, og det dur bare ikke til noget som helst.
Og stadig mangler du at hekse en _meget_ større membran i den, inden du kan gøre dig et lille håb om at få det til at spille bare nogenlunde.

Hej Rasmus
jeg forsygte på et tidspunkt at tilpasse en jog membran
og det lykkes da også sådan nogenlunde, men
projektet er ikke afprøvet, så jeg ved ikke om det virker,
men du kunne jo prøve
DSC00030.JPG
DSC00030.JPG (22.65 KiB) Vist 11925 gange
DSC00031.JPG
DSC00031.JPG (24.26 KiB) Vist 11924 gange
DSC00034.JPG
DSC00034.JPG (28.54 KiB) Vist 11923 gange
DSC00035.JPG
DSC00035.JPG (22.6 KiB) Vist 11923 gange
Ellers er der mulighed for at bruge en membran fra en dt/rd det virker ihvertfald
det kører jeg med iøjeblikket
DSC00018.JPG
DSC00018.JPG (54.41 KiB) Vist 11921 gange
Vedhæftede filer
DSC00037.JPG
DSC00037.JPG (29.63 KiB) Vist 11922 gange
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Henrik Fs1 »

Det eneste problem, jeg kan se er membranet der er for lille, dog har Frandsen en løsning på det.. Prøv og spørg ham, ved han har gjort noget i med et større membran.. :D :D :D :D

Og har en spørgsmål til alle trivler, hvorfor kan Derbi senda så fungere med så vild en cylinder.. Ellers for den sags skyld Kreidler, med deres 50cc cylinder, hvor en hånd-mixer har flere nm?? :lol: :lol: :lol: :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Henrik Fs1 »

Frandsen skrev:
Kai skrev:Sorry, jeg har overset din fine nye karburator, så bare den der sad på den fra starten, og det dur bare ikke til noget som helst.
Og stadig mangler du at hekse en _meget_ større membran i den, inden du kan gøre dig et lille håb om at få det til at spille bare nogenlunde.

Hej Rasmus
jeg forsygte på et tidspunkt at tilpasse en jog membran
og det lykkes da også sådan nogenlunde, men
projektet er ikke afprøvet, så jeg ved ikke om det virker,
men du kunne jo prøve
DSC00030.JPG[attachment=0]DSC00037.JPG
DSC00031.JPG
DSC00034.JPG
DSC00035.JPG
Ellers er der mulighed for at bruge en membran fra en dt/rd det virker ihvertfald
det kører jeg med iøjeblikket
DSC00018.JPG

Haha, han kom squ selv med at indlæg inden jeg skrev færdig.. :oops: :oops: :oops: :oops:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Frandsen »

Ha Ha Henrik du skal sgu være noget hurtiger :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af strynboen »

ha ,,hvis i køre lige så hurtigt som i skriver,,tror jeg på 115 :lol: :lol:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

Henrik Fs1 skrev: Og har en spørgsmål til alle trivler, hvorfor kan Derbi senda så fungere med så vild en cylinder.. Ellers for den sags skyld Kreidler, med deres 50cc cylinder, hvor en hånd-mixer har flere nm?? :lol: :lol: :lol: :lol:
Derbien har en klar fordel af sine 6 tætliggende gear, men selv da render den ikke ret meget over 120-125 med 15-17hk, sagt på godt jysk, så er den stadig stor tung og træls :wink:

Den har også en stor fordel af der er plads til at putte en større membran i uden videre, flowet rammer bedre hulrummet under stemplet, på en fs1 er det derimod næsten direkte ind i krumtappen. Du kan få et udstødning der passer i resonans med cylinderen, og på maskinen, uden at skulle svejse et megalangt forrør på der ødelægger det hele, eller tilfældigt bygge om på en potte, kort sagt den har alle fordelene fra starten.

Kreidleren er et helt kapitel for sig selv, 20+hk på 50cc v. 17000rpm er ikke for hvem som helst, selv idag 30år senere er det de færreste der kan præstere noget lign. Der ligger enormt mange timers udvikling bagved for at klare det som de bevisligt er/var istand til på 50cc.
Et sted på nettet kan du finde "analyse auf kreidler rennmotor" den er godtnok på tysk og er skrevet tilbage i 1973 svjh men det er spændene læsning, og gennemgår en del af de beregninger og nødvendige ændringer der ligger bagved :)
Iøvrigt vejede de 50-55kg fuld tanket, og med en lille pilot på 40-45kg og fuldkåbe udviklet i vindtunnel, ja så er det muligt at nå godt derop af. (mener Jan de Vries nåede 204 på Spa Francorchamps, dog ned af bakke på langsiden) Det er ikke ret meget mere end vægten på yamahaen alene.


Og nu savner jeg endnu mere tiden som speedwaymekker på 50cc kreidler, puch cobra motor, og 50/80cc minarelli :-) Det var sjov, men dyrt :-)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

Ja man må tage hatten af for de ingenører/teknikkere som designede og tunede den Kreidler. 20+hk på 50 ccm er helt på højde med vore dags 250 gp roadracere. Her har både Aprilia ( drejeventils motor ) og KTM ( reed motor ) omkring 110hk. Så med hensyn til litereffekt var Kreidleren meget forud for sin tid. Dog tror jeg at de nye GP motorere har et bredere trækområde.

Til sammenligning har den dansk produceret PVP 251 gokart motor omkring 100-105hk til trods for at den er lavet så vidt muligt som en kopi af Aprilia motoren. Det siger bare lidt om hvor meget tid de store fabrikker bruger på at optimere deres ting.

Derfor tror jeg også at man skal være meget glad hvis sådan en gammel FS-1 motor kommer op på 20hk ( med 70 ccm ) uanset hvor mange fine dele man plukker rundt omkring.
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af MaaQ »

Først og fremmest spændende projekt. Dog lidt ærgerligt at svejse i stillet som fra forbrikkens side er godkendt til 11hk (så vidt jeg husker) og kan holde til langt mere før det tager skade.

Tror dog ikke på en fs1 kan nå 20hk. Så vil jeg ikke kalde den en fs1 længere i hvert fald. Tror dog godt den kan ramme de 150 km/h. Min tidligere fs1'er havde en 45mm RD50 cylinder boret op til 45,6mm og bearbejdet i skyllekanalerne og udstødningsporten, en mikuni vm20 karburator og en hjemmelavet udstødning. Jeg brugte det meste af et år på at beregne, file og optimere denne motor og den blev målt til 12,43 hk v. 12.500 omdrejninger. På toppen gik den omkring 120km/t med en tung gearing - mener det var en 15-41 eller deromkring. En dag var jeg bare så dum at køre på den på gaden og politiet tog hele molevitten :cry: :cry:

Jeg tror godt man kan nå 160 km/h på en fs1'er, men jeg mener ligesom et par af de andre herinde at i gør det forkert. Ingen tvivl om at i vil nå høje hastigheder og høj ydelse, men ikke i nærheden af 20hk. Det kræver simpelthen meget mere arbejde. Man kan ikke bare sætte alle de bedste og dyreste dele sammen og så regne med at man får maksimal ydelse. Alt skal tilpasses og passe sammen. Udstødningen fx er ikke bare noget man lige svejser sammen. På en totakter er udstødningen utrolig vigtig, da den så at sige kan "trække" udstødningsgassen ud af cylinderen hvis den er konstrueret rigtigt.

Men hæld og lykke med projektet. Jeg glæder mig til at se hvordan det skrider frem :D
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Det var da nogen emner der kommer herinde efter en tur i byen! :lol:

- Men nej, jeg indrømmer også vi ikke når 20 HK! Men bare vi får en høj fart uden den skal "files" hele vejen derop, altså den stadig kan trække, men HELE formålet er at vi skal trække fra de helvedes scootere! :)
- Mht. membran kan det også være vi tilpasser en ordentlig en.
- DT membran? Sig frem? Skal den tilpasses meget, eller er det noget man kan klare på en weekend? Evt. skal der slipes eller svejses?
Det vil jeg gerne høre nærmere om. Og det gør MEGET at en FS1 har 5-Gear!

Mvh. Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Og i skal også tænke på Kreidleren havde hele 12 gear! :)
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Frandsen »

Hej Rasmus
DT/RD membranen tog ca en time og tilpasse
det var straks værre med indsugningspladen, den puslede jeg med i lang tid
og nåede vist at lave et par stykker der måtte kaseres inden det lykkes
hullet er forskudt eller går skråt ind for at karburatoren kan sidde inde i sideskjoldet
viewtopic.php?f=34&t=886
men det er spørgsmålet om den her membran er nok til dit projekt,
da dt/rd membranen ikke har så voldsomt meget mere indsugnings areal
end den orginale. Jeg har også modificeret en orginal, ved at fjerne midtervægen
og montere en carbon plade. Den kører faktisk lige så godt
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

Rasmusbanke skrev:Og i skal også tænke på Kreidleren havde hele 12 gear! :)
Det ændrer ikke på at de efter 1969 ifølge FIM kun måtte have 6 gear :-)
Og iøvrigt først i 1971 vandt deres første VM.

Der er også himmelvid forskel på de gamle Kreidlere med 2 drejeventiler + 2x18mm Bing karbs og 4x3 gear -
og til Van Veen Kreidleren med sin ene drejeventil + 28mm karb og 6 gear.
Den gamle 12gears havde ca 12-13hk, Van Veen op til 22 i fabrikstrim :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

Rasmusbanke skrev:Men bare vi får en høj fart uden den skal "files" hele vejen derop, altså den stadig kan trække
Så går du efter min mening i den hel forkerte retning med mindre du får alle 4 eller 5 gear afstemt korrekt.
Team speed 7T som du kigger på, trækker over et yderst snævert område, men jo den er god for 20-23hk indenfor 12-1500 omdrejninger, du skal "bare" ha nogen flere gear for at kunne bruge det til noget fornuftigt :)

Det du har brug for er et mindre hidsigt 70-75cc kit med 12-15hk, og som trækker over et bredere område, det vil du få meget mere glæde af.

For at sammenligne lidt, så kan den jeg har lave 15.2hk ifølge Mota ( software til at beregne porte, karb udstødning osv osv) på 60cc ved 12900rpm. (om den så kan irl må tiden vise :lol: ) ifølge min beregning så slukker den ved 130 kmt og 13200 rpm. Jeg kan godt geare den højere, men så falder den for meget når den skifter til 4'de gear og laver kun ca 10hk, det er ikke nok til den kan trække sig op igen.
Eneste udvej for at køre stærkere er enten at:
lette dén for 40-50kg, eller jeg taber halvdelen af mine 100kg, og bliver 40cm kortere, ELLER finder yderligere 3-4 hk i den, jeg ved godt hvad der er lettest :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

Kai skrev: For at sammenligne lidt, så kan den jeg har lave 15.2hk ifølge Mota ( software til at beregne porte, karb udstødning osv osv) på 60cc ved 12900rpm. (om den så kan irl må tiden vise :lol: ) ifølge min beregning så slukker den ved 130 kmt og 13200 rpm.
Hvordan får man fat i den Mota software? Det lyder som noget brugbart :D
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Frandsen:

Okay, det må vi se på ;)
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Besvar

Tilbage til "Tuning"