Lidt gejl :)

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Tjaa.. Tror jeg sku ikke, hehe. Men jeg tror bestemt det bliver danmarks hurtigste Yamaha, og meningen med den er at de der scooter folk ikke bare skal tro Yamaha er en gammel fesen knallert - altså at den altså godt kan blive vild, yes! :)

Og det er iorden :)

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af strynboen »

syntes at det er lidt synd at du har ødelagt den fine honda mc,,en scotter motor og en yamaha fra 73,,for at udføre det kunstværk,,,
som højest kommer til at køre 70,,det er en høj pris for at få tiden til at gå,,,men det må du jo selv om,,,tror at du kunne sælge den mc til en der køre kina mc,,den er magen til en haolin,,eller noget i den stil,,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af lund »

strynboen skrev:syntes at det er lidt synd at du har ødelagt den fine honda mc,,en scotter motor og en yamaha fra 73,,for at udføre det kunstværk,,,
som højest kommer til at køre 70,,det er en høj pris for at få tiden til at gå,,,men det må du jo selv om,,,tror at du kunne sælge den mc til en der køre kina mc,,den er magen til en haolin,,eller noget i den stil,,
højest 70? hvorfor ikke hurtigere?
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Hej Strynboen.

Hehe, hvad er det præcist du mener? :)
Den motorcykel vi tog dele fra er en Geely, som er fra kina af, der var smadret - fundet på lossepladesen, så ikke noget der.
Scooter? Nej, man kan skam købe cylinderen for sig selv :)

Højst 70? Nej, det skal du ikke regne med :) 140 - 160 :) Seriøst, den kørte 115 med en Athena Racing LUFTKØLET cylinder, og den cylinder vi skal have på er nok 6 gange vildere end Athena Racing. Det er denne cylinder vi smider på engang: http://www.speedline.dk/scooter/item.php?ItemId=2018
Lidt noget andet end Yamaha's vilde 12,8, haha :)

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af strynboen »

fint nok,,er glad for at det er en kineser i har slagtet,,troede lige at de´t var en original gammel japaner,,i havde onduleret,,,hvordan måler i jeres utrolige hastigheder,,med et taivansen spedo,,eller gps...
vi andre gamle var sgu glade bare vi kunne runde de 90,,så tror ikke en disse på jeres scooter galleri snak..det næste bliver vel at i har kørt mach 1. :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Jesper C »

Jeg ser nu ikke det store problem i at få en fs1 til at køre 90-100 km/t. men +100 så begynder det at blive svært hvis den samtidig skal ha lidt optræk...
Mvh
Jesper C
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

160 når du aldrig, den har skildt sig selv af længe inden. 140... tjah, du kan da smide den ud fra møns klint, så når den vel derop :wink:

Rasmus:
Der er adskillige ting imod dig og dit projekt som det er nu:
Karburatoren er oldgammel og lisså unøjagtig som en slidt Ferguson traktor for at sige det mildt.
Indsugningen er ikke bare lang, den er meget for lang til de omdrejninger du forventer.
Med mindre du laver radikalt om på membranen (og krumtaphus) eller bygger den om til drejeventil
når du aldrig i nærheden af de 18hk du snakker om, så meget luft kan du simpelthen ikke trække gennem motoren.
Dit udstødning ser fin ud, men du overser at dens resonansområde overhovedet ikke passer til cylinderen med det lange forrør
i har svejset på.
De fleste vandkølede scootercylindere i den klasse du har/vil op i, har et yderst snævert område hvor de trækker ( 12000 - 14000) derunder laver de intet, og med kun 4gear er du på røven, da den vil falde udenfor hver eneste gang du skifter gear, din kobling holder ikke mange sekunder hvis du skal hjælpe den op igen med den hvergang.
Noget helt andet er at vægten er imod projektet, der skal mere end alm hjemmetuning til at hive +80kg knallert op i de hastigheder.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Thomas P. »

Det er vel lige før at den nemmeste og mest sikre måde man kan få en fs1 til både og køre stærkt og trække godt, er at sætte en komplet motor på fra en yb100. Jeg ved ikke hvor hurtigt en yb100 kan køre på toppen, men der ligger nok lidt grundigere beregninger bag sådan en motor, end bare lidt forskellige dele man prøver sig frem med :)

Jeg kendte engang en som havde en puch monza grand prix, som han ville have til og køre stærkt og sammentidig holde til det i motoren. Han købte en såkaldt cobra-motor hjem til den som var med 6 gear. Den var komplet og samlet, lige klar til og sætte på. Og det er altså bare noget som virker fremfor de tun man montere. Den havde ingen "døde" punkter eller noget :!: Den trak sindsygt godt fra bunden, og kørte pænt stærkt på toppen. Men 170km/t gik den nu ikke :wink: :lol:

Sandsynligheden for at man rammer noget effekt der bare ligner sådan en motor, ved bare at prøve sig lidt frem, tror jeg er meget lille :roll:
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Kai:

Rolig nu! Den er jo slet ikke færdig.

- Er vores karburator æld gammel? Tjaa.. HELT ny 28 mm PWK fra scootershoppen.
- Vores Yasuni C30 med ø40 mm forrør skal laves mget om.
Indsugningen kan vi ikke rigtig gøre noget ved, andet end skifte membranplader ud.
Der bliver sat Hydrautisk kobling på og hele lortet. Vi VIL nå ihvertfald 150.
Alt bliver gjort 100 % iorden og intet hjemmefusk.
Men jeg tager selvfølgelig mod jeres ord og tænker over det :)

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

Jeg tror heller ikke at du vil få meget glæde at den store kaburator pga den lille membran der er plads til i motorblokken. Det er jo samme størrelse kaburator som på en 85ccm crosser. Og hvis du har set de 6 bladet boysen membranen de bruger når det skal går stærkt på sådan en vil du hurtigt kunne se at membranen på fs1 bliver en flaskehals.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

Sorry, jeg har overset din fine nye karburator, så bare den der sad på den fra starten, og det dur bare ikke til noget som helst.
Og stadig mangler du at hekse en _meget_ større membran i den, inden du kan gøre dig et lille håb om at få det til at spille bare nogenlunde.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af strynboen »

jeg vil ikke skrive mere :| :| :| håber ikke i har brugt alle sparepengene ,,de er spildte,,,,intet hjemmefusk,,,,,,,,der er intet andet
i bliver nødt til at kende en motors virkemåde før i kan optimere en,,
og planlægge hvilken strategi i vil følge,,lav vægt/effektfuld motor ,,omdrejning/moment,,i forhold til gear,,man kan ikke bare tage en masse gode ting og blande sammen,,det er ikke sådan at man kan blande alle sine livretter sammen og så bliver der en god ret,,,
i skal have en optimal inddsugening kort vej,,dvs en melbran ind i blokken et sted der er mere plads end i siden,,evt oven ind i krumtaps huset,,en makker med et tig svejseværk kan svejse en befæstning for en stor dobbelt melbran,,og så en studs udenpå..så kan du udnytte din caburator,,expansions potten skal helt tæt på cylenderen,,resten kan komme hvor der er plads,,du må minium have 5 gear,,og en koblingsskål med flere plader,,det med hyd kobling??er det kun betjæningen der er hyd,,er det ligemeget,,det hjælper ikke på effektiviteten,,det er spørgsmålet om flest mulige plader
men med alle disse forbedringer kommer du ikke over 120,,nå ja innerrotor tænding skal du også ha,,,og noget god brændstof med æter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Jaja, vi får se.
Og hvis du kigger ordentlig kan du også se vi har HPI tænding!

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Og kan du svare mig på hvorfor den gik 115 med den gamle karburator, en dårlig luftkølet Athena racing cylinder og en gammel 12 volt sting tænding og 4-gear.
I skal vente og se. Der er intet hjemmefusk. Vi får det meste svejst ude ved GMR stål i Horsens, såeh..

Den skal nok blive vild :) Og hva fan, vi har haft nogle hyggelige timer på værkstedet med projektet! :)

Mvh Rasmus.
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af strynboen »

men det kunne være sjovt at man mødtes en gang hver sommer,,og kørte noget træk,,med noget ordenligt målegrej,,og så fandt årets hurtigeste knallert,,,med en max pris på 10,000,,de skal på aktionbagefter så man kan risikere at de bliver solgt hvis man ofre for meget på dem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:men det kunne være sjovt at man mødtes en gang hver sommer,,og kørte noget træk,,med noget ordenligt målegrej,,og så fandt årets hurtigeste knallert,,,med en max pris på 10,000,,de skal på aktionbagefter så man kan risikere at de bliver solgt hvis man ofre for meget på dem
Hehe som folkeræs :lol:

Men jeg syntes nu det er et spændende projekt, og det bliver da sjovt og se hvad det ender med... jeg kan ihvertfald se at der bliver lagt mange kræfter i projektet og at i hygger jer med det.... jeg er virkelig spændt på at se / høre mere.... så bare klø på drenge, det er spændende læsning om den så går 100-120 eller 150 (som jeg også tvivler på) men det ved man jo ikke før man har prøvet... jeg ville dog ikke turde at køre 150 på en FS1, det er den slet ikke stabil nok til i affjedring / dæmpere mm...

Så husk sikkerheden drenge !! 150 km/t det er med køredragt, hjelm og øvrigt MC udstyr, HUSK DET !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

Selv de fineste svejsninger er intet værd hvis ikke det er de rigtige dele og det hele er afstemt til hinanden. Karburator størrelse skal passe sammen med underkompression og flowet i skyllekanelerne og det rette modtryk i udstødning er også meget vigtigt. F.eks. vil en cylinder og karburator fra en motor som er med drejeventil ikke være det optimale til en reed motor ( her taler jeg ikke FS1 )

Et lille eksempel er 2009 250ccm roadracerne. Alle fabrikscyklerne lægger ca 110hk. En Aprilia med drejeventil skal have 2 x 42mm karburator mens en KTM reed motor kun skal bruge 2 x 39mm. Det skyldes at drejeventils motor har større flow( større karburator, større porte og skyllekanaler og en udstødning som giver et større sug ) mens reed motoren er lavet med meget høj underkompression pg derfor ikke har behov for den samme store karburator. Det er noget som de store fabriksteam bruger rigtig meget tid på at teste i prøvebænke.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Kai »

Rasmusbanke skrev:Og kan du svare mig på hvorfor den gik 115 .... *klip*
Hvad har du målt de 115 med ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af mic »

I stedet for at bruge så meget tid på den stakkels FS1 motor som alligevel aldrig bliver rigtig hurtig, hvorfor så ikke bare nappe motoren fra en som den her http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=58828519

I har jo alligevel lavet så meget om på det hele, så hvorfor beholde den originale blok?

På den måde får I en motor som er bygget rigtigt og med 6 gear.
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: Lidt gejl :)

Indlæg af Rasmusbanke »

Morten:

Tak for det :) Dejligt med nogen der bare er lidt positive :)

Og en 85'er crosser kører altså med 32 mm karburator og ikke 28?
Det udstødning vi har er lavet til Team Speed. Det er nemlig Yasuni C30, og er blevet vuderet til verdens bedste 2-takts udstødning (ikke motorcykler osv)

Og ja, 115 var med GPS!
Forresten har vi lige skaffet en 5 trins gearkasse uden frigear! Det var sku lækkert :)

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Besvar

Tilbage til "Tuning"