F5B Cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

F5B Cylinder

Indlæg af Per P »

Hej.

Jeg har fundet en original F5B i rodekassen, den er dog filet så meget mod toppen at der kun er 22 mm tilbage, mener at have læst at der skal være min 23 mm, kan jeg "redde" den ved at tage en 1 mm af bunden på cylinder og samtidig gøre skylle kanaler 1 mm "dybere" mod toppen af cylinder, der skal så sikkert også gøres lidt ved topstykket for stempel ikke går imod.
Sikkert noget vrøvl jeg skriver, men jeg har IKKE forstand på det portning/filen cylinder, synes bare det kunne være sjovt at redde den.

HJÆLP
Mvh

Per P
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af MNH3660 »

Der findes jo en tyk toppakning til FS1'erne. Den kan måske kompensere for det, du trækker af i bunden??
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af 12V »

Udfordringen er at rette skyllekanalerne til, det kræver godt og småt værktøj for at justere dem korrekt og bibeholde vinklen.

22 mm fra top er meget, så er den ca. 185 grader åben. Det er hvad et moderne scooter sports tuncylinder kører med.

23 mm er også en del, ca. 178°.

Hvor langt er skyllekanalerne fra top?
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af Per P »

Jeg laver lige en tegning i morgen af placeringen af de forskellige "kanaler" i cylinderen.
Mvh

Per P
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Udfordringen er at rette skyllekanalerne til, det kræver godt og småt værktøj for at justere dem korrekt og bibeholde vinklen.

22 mm fra top er meget, så er den ca. 185 grader åben. Det er hvad et moderne scooter sports tuncylinder kører med.

23 mm er også en del, ca. 178°.

Hvor langt er skyllekanalerne fra top?
Hvis bare porten ikke er ret bred, så burde det gå til en let gearing.

Hvordan ser det ud, hvis deck height reduceres til 0mm?

Man kan reelt nøjes med at hæve boosterne og bare lægge en “bred affasning” på hovedskyllekanalerne.
Optimalt er det ikke, men medmindre potten er vildt avanceret, er det min oplevelse, at forskellen er (relativt) beskeden fra “fusket til perfekt”.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af Per P »

Lidt fakta
Vedhæftede filer
20171102_201402.jpg
20171102_201402.jpg (213.73 KiB) Vist 8668 gange
20171102_201247.jpg
20171102_201247.jpg (227.88 KiB) Vist 8668 gange
20171102_201258.jpg
20171102_201258.jpg (255.44 KiB) Vist 8668 gange
Mvh

Per P
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af 12V »

Det giver følgende, men en gættet deck højde på 0,5 mm (afstand stempelyderkant til pakflade mod topstykket):

Udstødning 182,5 grader
Skyllekanaler 104,5 grader
Booster 112,5 grader

Blowdown på 39 grader, jeg tvivler at den vil køre godt, hvad siger Jesper? ;)

Min RD markræser har et heftig scootertun på, den kørte fra det meste til Fole i år. Den har blowdown på 30,5 grader, jo mere jo "spidsere" bliver motoren ;)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er fuldstændigt enig med Carsten.

Den lette metode er at lægge en dyb affasning i hovedskyllekanalerne; lige så dybt man kan række med en slibestift på en Dremel og simpelthen høvle af, til alle skyllekanaler åbner 30,5mm fra top.

Dernæst drejes af nederste pakflade, indtil stempeltoppens yderste kan flugter med øverste pakflade, når stemplet er i top.

Brug et lovligt topstykke, og montér tykkere toppakning, hvis motoren “lyder anstrengt”.

Tilpas gearingen, indtil motoren tager 4. gear acceptabelt. Om det så er 11/43 eller 13/43 eller noget helt tredje er ikke så vigtigt.

Hellere køre 75-80km/t ved 9.500rpm i 4. gear med en let gearing end 70-75km/t i 3. gear ved 10.500rpm det meste af tiden.

4. gear er træls med en over-peppet cylinder og tung gearing.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hej...

hvordan konstaterer man at en f5b cylinder er original ?
jeg husker at der var en herinde for et par år siden som begyndte at samle f5b cylindere fordi de var originale, han fandt en hel serie i løbet af kort tid. for nu at sætte et antal på så var det måske 10 stk inden for en måned.

sig mig, var denne f5b cylinder ikke bare en man kunne købe ved enhver der handlede med knallertstumper i 70erne & 80erne, altså en uoriginal cylinder til Yamaha ?

jeg troede at der skulle stå 257 eller 381 på den for at den var original ?

er der nogen sammenhæng imellem den knallert der hedder Yamaha f5b, og så en f5b cylinder ?

og hvorfor ligger disse f5b cylindere og flyder alle vegne hvis de virkelig er originale ?

man siger at hvis der på cylinderskørtet er præget et tolerancetal, ja så er cylinderen temmelig sikkert original - det syntes jeg nemlig ikke at havde set på f5b cylindere ?

desuden kunne man godt forstille sig en uoriginal cylinder der havde fået præget tolerancetal - et eksempel på dette er fx en athena alucylinder til Yamaha (dog stemplet på øverste pakflade), og den er bestemt ikke original til Yamaha.

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: F5B Cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hej igen.

fik lige kikket på gamle Yamaha cylinder - jeg har 5 stk f5b cylider som jeg har valgt at gemme fordi de er hele og uspoleret, jeg havde oprindeligt flere, men dem med knækket køleribber, voldfilet eller dårligt gevind er skrottet.

jeg kan se at de alle er med kort udstødningsgevind og skyllekanaler lagt ind i skørtet, altså lige som fx på en 257er
skulle de alle være originale ???

nyt spørgsmål: på en med sikkerhed original 257er er brændt ,002 - betyder dette 2/1000 dele mm over std mål ? altså 40,002 mm ?

på en cylinder der er rent 40,000mm, står der da ,000 ? eller kan det tænkes at man undlader at skrive noget på en ren cylinder ?

eller er dette tal fx ,002 den største målebare skævhed i cylinderen ? og jeg går stadig ud fra det er 0,002 mm

hvad siger panelet til mine spørgsmål ?

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Tuning"