En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan? OPGIVET

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Ja det er jo lige det der er spørgsmålet!
Hvis man sammenholder fysiske mål med det som dette forslag kan bringes til med en gl. dags expansions potte som fex. La Franconi eller en:
https://www.jmpbparts.com/kreidler/engi ... -32mm.html
kunne det være interessant at tune placeringen af din fremstillede konus i denne 1X5-skal?
Jeg er med på at denne løsning aldrig vil komme i nærheden af noget kreidler udstødning til 2000 kr.
Denne 1X5 og enhver anden Yamaha TUM udstødning har to flade konusser i starten med et ca. 10mm hul i og hver er spacet ca 40 mm og derefter kommer så pladerne til føjten
Med trompeten er der sgu ikke meget rensonans kammer i den TUM potte læs: den er DØD! den er kun støjdæmper.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af kreidlerhansen »

"...to flade konusser i starten..."

Mig ikk' forstå. :-P

Jeg må bede dig lave en tegning, hvis jeg skal følge med. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

det jeg kalder flade konusser er vist på billederne jeg tidligere har indsat i tråden af den overskårne potte hvori jeg har boret huller,
.... ja det er ikke konusser i gængs forstand men relaterer til det du skriver: flade endeplader aka invers konus
De kommer i spil når der ikke er en trompet i potten, men absolut ikke afstemt særlig godt til portningen af en standard cylinder.
Anyway!
En ændring af 1X5 potten til at have "bare lidt mere karakter" er ambitionen og forhåbenligt "godt nok" i fht. hvad rammerne, i form af en standard udseende potte, tillader.
Starten af 1X5 potten ligner lidt starten på en rigtig expansions potte og den ligner meget den expansionspotte som jeg har linket til. Hvis man yderligere laver forrøret som en sammen-bygning af en 28mm (hvor der evt. er indsat en 24/28mm reduktions bøsning i stykket med cylinder omløberen) og en 32mm FS1er afgangsrør, må det være bedre end både en standard 28mm og en standard 32mm tun afgangs rør, hver for sig i en sammenligning, er du enig med mig i dette?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er kun usikker på, hvor lang potten skal være, når midtersektionen har en begrænset diameter.
Læg dertil, jeg har NUL idé om, hvad keglens stigning skal være; måske kan den med rette være fladere, når nu gasserne afkøles mindre i et lille kammer end i et stort.

Uden at have en given vinkel, er keglens længde selvsagt ukendt. Derfor bliver det rent gætværk, hvad totallængden skal være ift. det ønskede omdrejningstal...

...og hvad er det ønskede omdrejningstal (max) egentlig?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Kunne det ikke være interessant at lave en opsætning på yamaha Fs1er som en kreidler 6.25 cylinderens porttiming og dermed er givet omdrejningstallet.
Forrørets længde og design og placering af invers konus kan vi tune på, første (og eneste) expansionspotte konus og "belly" er givet af 1x5 potten, men kan kortes ned efter ønske.
:D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af kreidlerhansen »

175-178 grader udstødningsvarighed og 115-118 graders skyllevarighed - værs'go'! ;)

Det rækker til 9.500rpm og en potte med "korrekt volumen" skal være ca. 900mm lang fra forrøret begynder til spidsen på bagerste kegle... men til 60-65ccm skal den så være 950-975mm lang, total. Men det er med "korrekt volumen".

Man kan selvfølgelig prøve at kopiere designet fra Fuego. Dens effekt er ret god, alt andet lige. Til prisen på sådan en fætter, især!
Det koster det nær det samme, at skære den bagerste konus af en Fuego, og blot lægge den indeni FS1-potten, som en stump krøllet plade, der skal en tur med posten :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jamen det er er jo mageløst - så det bliver løsningen.
:shock:
En mellem- løsning er så at klistre bagenden fra fuego på det afskåret 1X5 forstykke og tune længden af belly.
Jeg slagter den fuego jeg har liggende til projektet (så går det hurtigere med dette projekt og jeg skal ikke bruge den udstødning til noget andet)
Tester med den tidligere cylinder.
Derefter tager jeg så en Fs1er cylinder fra hylden og porter den efter denne timing kreidlerhansen nævner.
Der bliver en lille pause i denne ekstra del af projektet da jeg har flere projekter i støbeskeen:
1) en 75er nr. Match i Iwy green, hold nu fast: i standard trim :shock:
2) en 76-DXer i 76er blå (med en engelsk drejeventil motor i standard trim, ja: ikke-tunet)
3) en 77DX i sølv med Yg1 72,6ccm motor og yb1 udstødning
4) og så den LC70ccm motor (racer) på et 2gears stel, Competition Yellow 75er tank og Competition Yellow plast sideskjolde og måske med rd200dx forgaffel
Senest rettet af Yamahafs1haslev fre 21. jul 2017 19:28, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ville øge stingerens diameter til 15mm, hvis den skal hægtes på mere end 50ccm.
Den leverer ca. samme effekt som første generation af Homoet 4P; en del af årsagen er den snævre endepibe. Meeen det er altså farligt at bevare den ø13mm!

Fuego-banditten er for øvrigt testet på en helt original RS anno 1978; den er lækker, men lydsiden påkalder sig en del opmærksomhed.

En perforeret endepibe ø15mm med mere uld omkring er ret sikkert en god idé. Det vil også gøre lyden dybere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: En ubegrænset Fs1er udstødning hvordan?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg er blevet fortalt af Michael fra Mopedspeed.dk, at deres ikke-TUM mærkede Fs1er udstødning er den gl. kendte, rimelige kvalitet Fs1er udstødning uden trompeten, så er det bår at gå igang..
Besvar

Tilbage til "Tuning"