Mål på derbi cylinder og stempel

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Er der nogen herinde der har mulighed for at måle på en derbi senda cylinder og stempel? Jeg skal bruge højden på cylinderen, altså fra pakflade til pakflade og så komp. Højden på stemplet

Jeg er i gang med et projekt hvor jeg vil bruge en cyl. Fra en derbi senda på min 4 gear, derudover er jeg igang med at flytte indsugningen så den minder om derbi senda

Håber der er en hjælpsom sjæl herinde

Kim
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Det må være meget nær 68mm mellem pakfladerne. Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men så vidt jeg kan se på div Kreidler-ombygninger til netop den gamle Derbi-cylinder (før 2004), fjernes der intet fra den nederste pakflade, den originale plejlstangslængde bevares og i hvert 40mm stempler har en kompressionshøjde i omegnen af 24-25mm, hvor et originalt Kreidler-stempel måler 24,5mm.

Det virker måske lidt mystisk, at jeg skriver "24-25mm". Det skyldes, at jeg har fundet en liste med data på stempler fra Barikit til mange forskellige motorer. Her nævnes begge mål.
Barikits stempel til Polinis 50mm cylinder oplyses med kompressionshøjde 28mm, hvilket forvirrer yderligere.

Selve højden på cylinderen er i øvrigt ikke en eksakt indikator. Bl.a. Stage6 gør brug af topstykker, hvor forbrændingskammeret nedsænkes i cylinderen. Dermed er afstanden mellem pakfladerne større på disse cylindre end på udgaver, hvor forbrændingskammeret flugter med pakfladen.
Det er et smart design: Mere styrke ift. at holde tæt, ligesom forbrændingskammeret altid er centreret perfekt.

Skørtet måler 54mm i diameter.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Og så alligevel... nu blev jeg bidt af tanken og gik i gang med kreative google-søgninger. Det ledte mig ind på et svensk forum, hvor der spørges til brug af en Derbi-cylinder på en Puch-motor:

http://www.2-takt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=650

Derbi cylinderhøjde: 70mm
Derbi kompressionshøjde: 25mm
Pindboltafstanden er forresten 52mm mod FS1's 45mm.

Det giver lidt udfordringer ift. FS1. Der skal svejses og fræses i blokken, alligevel, så pindboltafstanden er "kun" et spørgsmål om at være kreativ nok.
Cylinderhøjden bliver sværere at kompensere for, idet du ikke bør pille af toppen på cylinderen, og bunden sætter en grænse ift. hvornår man åbner ind til vandkammeret.

Jeg tænker, det er en god grund (eller flere) til, at Gino benytter en vandkølet cylinder fra en Minarelli-scooter:

Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Og en køretur:




Jeg ser dog én ulempe ved ombygningen: Race-præget karaktér til gadebrug er træls. Man kører som regel og roder mellem to gear, og motoren fungerer bedst mellem konstant acceleration og topfart.

Dét er den specifikke årsag til, jeg er gået ned fra max 13-14.000rpm til 10.500-11.500rpm på toppen med min Kreidler. Det er svært at køre i fred, når 50km/t skal foregå i 2. gear ved 9.000rpm for ikke at falde udenfor trækområdet, hehe.


Spam-mode off, haha! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Nu er det overhovedet ikke en hverdagsmaskine jeg skal lave, men bare en vild racer som i virkeligheden bare bliver bygget for projektets skyld, jeg har 4 andre yamser

Jeg har snakket med msp tuning og blev anbefalet dette sæt https://www.msp-tuning.dk/scooterdele/d ... -3581.html

Kombineret med min tp nardo og en 28mm pwk skulle det nok kunne trække fra land
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

kim96v4 skrev:Nu er det overhovedet ikke en hverdagsmaskine jeg skal lave, men bare en vild racer som i virkeligheden bare bliver bygget for projektets skyld, jeg har 4 andre yamser

Jeg har snakket med msp tuning og blev anbefalet dette sæt https://www.msp-tuning.dk/scooterdele/d ... -3581.html

Kombineret med min tp nardo og en 28mm pwk skulle det nok kunne trække fra land
Altså, lige bortset fra, at der ikke er meget damp i Nardo (ydelsesmæssigt), så er det sikkert rigtigt nok. Til gengæld får du et acceptabelt trækområde, da det netop er Nardoens force. Reelt ville jeg vælge at få bygget en udstødning til Aprilia RS50 om, da disse matcher en gearmotor langt bedre OG leverer en god ydelse. Det er en detalje og måske en for stor indsats, da ombygning af en udstødning trods alt er lidt omstændig.


Jeg vil påstå, at en Minarelli-cylinder giver mere mening, og jeg har længe set denne som en fed idé til den slags projekter:

Prisen er ret høj, men jeg kan godt lide "all-in":

https://speedline.dk/scooter/yamaha-aer ... s6-7516602

Ovenstående kit monteres på en spacer, som spændes til blokken. I spaceren er gevind til korte støttebolte til cylinderen, og topstykket spændes således fast i cylinderen. Spaceren er en del af kittet, og det burde forenkle ændringen af Yamaha-blokken. Jeg har en fornemmelse af, at den samlede konstruktion bliver stærkere med dette design.

Spaceren kan ses, her:

https://speedline.dk/scooter/yamaha-aer ... -75166et02
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Måske et dumt spørgsmål: kræver det cylinder kit en længere plejlstang?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Måske et dumt spørgsmål: kræver det cylinder kit en længere plejlstang?
Snarere et relevant spørgsmål:

Der oplyses "ROD 85" som svarer til 85mm plejlstang. Det er egentlig kun aktuelt ifm. motoren, kittet er tiltænkt; Minarelli benytter vist nok en 80mm plejlstang.
Det har således betydning relativt til afstanden mellem centrum for krumtappen og cylinderpakfladen på krumtaphuset; umiddelbart ikke vigtigt for en ombygning af en FS1-motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Hvad med den her

http://www.maxiscoot.com/cylindre-culas ... ore=mxs_en

En jt1 krumtap i så er vi fløjet, der skal godt nok laves noget til kølevand, men det er det fint plads til, prisen på kittet er jo fin
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af knallert »

en køler til dt 125 er alle steder..mon ikke man kan køre uden pumpe..hvis det placeres rigtigt..ellers er et varme apparat element fra en bil ofte rigtig størelse..men så skal der laves en t studs..til påfyldning
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

kim96v4 skrev:Hvad med den her

http://www.maxiscoot.com/cylindre-culas ... ore=mxs_en

En jt1 krumtap i så er vi fløjet, der skal godt nok laves noget til kølevand, men det er det fint plads til, prisen på kittet er jo fin
Udfordringen ligger så i at finde en længere plejlstang, idet denne cylinder er hele 76mm høj. Pilles der 6mm af pakfladen på en FS1, er der ikke meget tilbage... men jo, og hvis man tænker sig nok om, kan det helt sikkert blive vildt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Nu tænker jeg på at tage lidt i bunden af cylindere. Og pakfladen på motoren, samtidig giver jt1 tappen er par mm i slaglængden

Vedr pumpe bliver den ellektrisk, tændingen bliver fra en jog så der er 12v
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

JT1-krumtappen rager kun 1,15mm højere op, da slaget går "lige meget begge veje".

Det kan godt være, der kan pilles nok af bunden. Det er svært at vurdere, men bare der er gods, skal det nok gå.

Der kan sikkert også findes et stempel med mere kompressionshøjde, så det må kunne lade sig gøre.


Jeg er uforstående overfor, der holdes fast i specifikt Derbi-cylindre. Er der nogen specifik årsag? Port-arrangementet er ikke anderledes end i scootercylindrene; det er udstødningen, som bestemmer, hvordan motoren tér sig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Der er som sådan ingen specifik grund til at holde fast i derbi cylinderen, det skyldes nok at jeg i første omgang havde forelsket mig i stage6 bigbore cylinderen, den yder 20+hk uden portning, har relativt milde porte og med en pris på 1700 er den jo interessant, men jeg har kun kunne finde den til ny model.

Den neos cyylinder du tidligere linkede til hansen, tror du ikke den giver udfordringer i forhold til den totale højde? ?
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

I skal da ikke snydes for et.billed af den nye indsugning, den er ikke i nærheden af at være færdig endnu, men det kan i jo nok se
Vedhæftede filer
Her er begyndelsen på indsugningen,
Her er begyndelsen på indsugningen,
1483868175484-24231447.jpg (492.41 KiB) Vist 12774 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

kim96v4 skrev:Der er som sådan ingen specifik grund til at holde fast i derbi cylinderen, det skyldes nok at jeg i første omgang havde forelsket mig i stage6 bigbore cylinderen, den yder 20+hk uden portning, har relativt milde porte og med en pris på 1700 er den jo interessant, men jeg har kun kunne finde den til ny model.

Den neos cyylinder du tidligere linkede til hansen, tror du ikke den giver udfordringer i forhold til den totale højde? ?
Den kan yde 20HK med den rigtige udstødning, men det kan de stort set alle sammen i den klasse. Man bliver skuffet, hvis man forventer 20HK med en Nardo, f.eks. :P Motoren skal op at ringe på den farlige side af 12.000rpm, for det kommer så langt op. Det er så, hvad det er, for selv 15HK vil være voldsomt fra 70-80ccm på en FS1. Det er 200% mere effekt end fra fabrikkens side, og jeg gætter på 250% mere moment.

Jeg kan ikke forestille mig, den cylinder giver større udfordringer end Derbi-cylinderen. Så vidt jeg husker, er Minarelli-cylindrene kortere end til Derbi, men den med spaceren kræver en plejlstangslængde på 85mm. Det pokkers er, jeg ikke kan lure, om Minarelli-motoren kører med 85mm plejlstang fra fabrikken, eller om den kun er 80mm. [edit]En org. plejlstang lader til at være 80mm lang ifølge lidt googling[/edit]
Hvis den nu kører med 80mm plejlstang, så er cylinderen i alt 5mm højere end en almindelig Minarelli-cylinder, og så er forskellen fra Derbi/Minarelli ikke så stor.

Jeg kan ikke engang huske pindboltafstanden på (vandret) Minarelli. Piaggio mener jeg er ~48mm, og hertil fås også Stage6-cylinderen med spacer. (Ja, jeg er rigtig glad for det spacer-koncept og tilspændingsmetoden.)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Hvis det er tilfældet at pindboltafstanden på en piaggo er 48mm, så kan det jo nok klares med filen til kædesaven, alternativt kan de ved bores op til8mm, i blokken, lidt forskudt for de originale, så er den jo ved at være det
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

kim96v4 skrev:Hvis det er tilfældet at pindboltafstanden på en piaggo er 48mm, så kan det jo nok klares med filen til kædesaven, alternativt kan de ved bores op til8mm, i blokken, lidt forskudt for de originale, så er den jo ved at være det
Det er nok ikke meget galt.

Diagonalmål, FS1 med 45mm pindboltafstand:

63,6mm

Ditto for Piaggio med 48mm:

67,9mm

En difference på 4,3mm, så hver pindbolthul skal rykkes/udvides 2,15mm.

Om der så er gods nok, er et godt spørgsmål. Omvendt gør det næppe den store forskel på omkostningerne, blot at flytte pindboltene, når der nu alligevel skal svejses og fræses for at give pakflade nok.


Det bliver næsten en lige så lang indsugning som membranløsningen til Kreidler-cylindrene. Som et sideprojekt kunne det være sjovt at teste med org. indsugning vs. din løsning, alene for at registrere evt. ændringer i karakteristikken... men det er jo bare mig, der er nørdet! ;)

Kan den virkelig ikke blive kortere? Det skal nok fungere fint; jeg er bare nysgerrig. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kim96v4 »

Omkosninger til svejsning og planfræsning osv er meget begrænsede, måske et par 100 eller tre så det går nok

Vedr. Indsugningen så kan den nok blive 10mm kortere, planen er at karburatoren skal oven på cylinderen og vende fremad og så skal studsen bare være det længere, hvis jeg en dag render ind i en fuldkåbe til en fornuftig pris, så er det hele skjult

Hvilken forskel gør det forholdsvis lange indsugningsforløb mellem membran og krumtapshus? Jeg ved at en lang studs giver lidt moment
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af knallert »

bare der ikke er dødt hulrum..som vil gøre suget mindre effektivt..man har altid sagt at kruntaps huset skal være så lille som muligt..det er kun stempel bevægelsen som suger de mm som slaglængde/diameter af stemplet nu har at arbejde med..alle hulrum vil arbejde negativt mod pumpe /sugeeffekten....(.som jeg ser det)..

det er nøjaktig som jeg havde tænkt..dog ville jeg dele ,,med en flange på motoren..så melbranen sad i en kasse indsugening..som boltes ned på en flange i de delte motor blok halvdele...så melbranen sidder tæt på krumtaps huset..og effektivt lukker blandingen inde...så den pumpes op i kanalerne uden vaccum tab fra dødrummet..
hvis du flytter melbranen ned på blokken..er dødrummet elemineret. og så bygger en studs på ovenpå..så vil det køre..150%
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Tuning"