Mål på derbi cylinder og stempel

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:
kim96v4 skrev:Hvad med den her

http://www.maxiscoot.com/cylindre-culas ... ore=mxs_en

En jt1 krumtap i så er vi fløjet, der skal godt nok laves noget til kølevand, men det er det fint plads til, prisen på kittet er jo fin
Udfordringen ligger så i at finde en længere plejlstang, idet denne cylinder er hele 76mm høj. Pilles der 6mm af pakfladen på en FS1, er der ikke meget tilbage... men jo, og hvis man tænker sig nok om, kan det helt sikkert blive vildt!
Jeg har et fabriks nyt kreidler 80 plejlstangskit hvis det kan bruges
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Et (relativt) stort krumtaphus er ikke et problem, overhovedet, medmindre gasserne ikke har uhindret adgang til skyllekanalerne.

Detaljen med maksimal "primærkompression" stammer fra før man lærte at bygge ordentlige udstødninger.
I dag sigter man i højere grad efter frit flow og drager decideret fordel af en større volumen i krumtaphuset.
Når luftmolekylerne har fået fart på, går der lidt tid, inden de står stille. Dvs. de har god gavn af lidt ekstra plads, så de ikke afvises øjeblikkeligt ved membranen, før de har tabt energien.
Hvis der stadig er smæld nok på, kan de ligefrem smækkes tilbage gennem karburatoren, hvor der suges benzin op for anden gang, og når suget genopstår, trækkes der benzin med for tredje gang = "stempelstyringsyndrom". Knap så udtalt, dog.


Men jo, "dødrummet" med den fjerne placering af membranen ift. krumtaphuset kan være en ulempe. Hvor stor den er, vides ikke - det kræver eksperimenter.
Umiddelbart kan ulempen imødegås ved at lave et blødt sving fra halvvejs oppe i studsen og ned til den øverste skyllekanal.
Indsnævringen i den nye indsugningskanal tror jeg er den største ballademager. (Tror!)


En længere studs bliver ikke et problem. Dvs. den skal være gevaldigt lang ift. vores maskiner, førend den påvirker trækområdet alvorligt. Decideret negativ indflydelse får den ikke, om målet så er 14.000rpm.


Motoren opgraderes trods alt voldsomt på alle fronter med boring, portareal og kompressionsforhold. Den vil blive mærkbart voldsommere end selv en 45mm FS1-cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Mål på derbi cylinder og stempel

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg er ret sikker på at levetiden med 20hk på en Fs1er gearbox bliver kort, husk også en kobling med mindst 4plader.
Min motor med LC70ccm projektet vil sikkert også kvase enten Jt1 krumtappen eller gearboxen hvis den i det hele taget kommer til at køre. Dernæst bliver det ikke med mig som pilot med hanen i bundposition
Besvar

Tilbage til "Tuning"