Bendtsen skrev:Er vi enige om at jeg skal have lavet en 3 mm. spacer, plus få barberet 3 mm. af toppen på cylinderen?
Det er ikke en god idé, omend langt den letteste.
Dermed hæves alle kanaler effektivt 3mm, og som udgangspunkt er alle "sjove" cylindre hidsige i forvejen. Hæves en hidsig cylinder 3mm, så kan den blive alt fra vanvittig (intet træk før 10.000rpm, max ydelse ved 13-14.000rpm) til decideret ubrugelig.
Hvis der skal bruges en spacer, skal der findes et stempel, som har tilsvarende større afstand fra krydspind til stempelkrone.
Ellers skal der drejes af BUNDEN på cylinderen.
Man kan også montere en længere plejlstang (f.eks. 90mm, som er 6mm længere end den org.) og matche spaceren, til stemplets vandring passer i cylinderen; Ubetinget den billigste og mest effektive måde at gøre det på, hvis man har i sinde at renovere en krumtap. En længere plejlstang byder på flere fordele, som jeg ikke vil komme ind på.
Med den længere plejlstang behøves ingen ændringer i blokken, og man kan slibe en udmærket overgang fra blokkens kanaler til cylinderens. Der skal dog bruges længere pindbolte, men det bør være en overkommelig detalje.
Jeg har en Athena-cylinder til lodret Minarelli. Den er designet til 43mm slaglængde, og målene er som følger:
Boring: 47,6mm
Pakflade til pakflade: 70,5mm (der kan drejes 5mm af bunden = 65,5mm)
Udstødningskanal: 24,4mm fra top
Skyllekanaler: 33,8mm fra top
Plejlstang: Org. 84mm
Porttider:
Kombineres den med 39,7mm slaglængde, bliver porttimingen målt i grader (stemplet kører helt til tops):
Udstødning: 167,2 grader (meget mild!)
Skyllekanaler: 101,8 grader (meget mild!)
Det er tæt på en org. ~5HK cylinder, blot med flere skyllekanaler og 68,9ccm! Til sammenligning er alt under 175 grader på udstødningen og 130 på skyllekanalerne let kørt uden at være hysterisk; Derfor er grader en god måde at læse cylinderens karakteristik på, selv om det virker lidt langhåret!
Det tillader reelt at forberede brug af cylindre på tværs af forskellige motorer, uden man bekymring om, hvorvidt kombinationen vil fungere efter hensigten!
Vi antager fortsat, at stemplet kører helt til øverste pakflade:
Hvis man nu sigter efter 180 grader på udstødningskanalen, kan der drejes 2,2mm af toppen.
Der er dog en anden (og bedre) mulighed:
Fabrikér en 2mm spacer i stål (+0,2mm ekstra bundpakning)
Drej 1,5mm af topstykket, således selve forbrændingskammeret nedsænkes i cylinderen.
Afstanden mellem topstykke og stempel i øverste position ("TDC") er nu 0,7mm og toppakningen kan erstattes af et tyndt lag fedt.
Porttiderne ændres til:
Udstødningskanal: 180 grader
Skyllekanaler: 119,7 grader
Absolut fleksible porttimings, som med knap 70ccm kan levere en god ydelse både mellem 5-9.000rpm, men også som en decideret gaderacer op fra 7-11.000rpm. Og ja, selv med en standardudstødning vil det fungere udmærket, men hverken Proma eller andre udstødning vil byde på ydelsesmæssige ulemper... man skal dog holde for øje, at f.eks. Fuego-udstødningen har en meget lille endepibe (diameter), hvilket kan forårsage motorhavari uden forvarsel - dvs. hul i stempeltoppen.
Jo højere rpm, desto mere varsom skal man være med udstødningsvalg, kompressionsforhold og fortænding.
Lad os regne lidt baglæns på cylinderhøjden:
Fra udgangspunktet, en cylinderhøjde på:
70,5 - 5,0mm = 65,5mm
Stemplet er ca. 1mm højere end org.:
65,5mm - 1,0mm = 64,5mm
Der lægges en 2mm spacer under og to pakninger:
2,0mm + 2 x 0,2mm + 64,5mm = 66,7mm
Forbrændingskammeret undersænkes 1,5mm og stemplets afstand dertil bliver 0,7-1,0mm...:
Det må svare til en cylinderhøjde på 64,2-64,5mm
Ok, ja... kæmpe indlæg og en masse info samt ditto teori. Det pokkers ved det, som lige går op for mig NU, er, at jeg ikke kan huske, hvad cylinderhøjden egentlig er på en FS1!
Sidder nogen med det mål, så det kan be-/afkræftes, at en Athena-cylinder, til brug i en lodret Minarelli-motor med 43mm slaglængde, KAN benyttes på en FS1 uden ændringer i blokken?!
Og dobbelttjek GERNE mine tal!
"Hvorfor denne eksakte cylinder? Den er jo dyr og skal ændres betragteligt, så hvorfor ikke tage en beregnet til 39,2mm slaglængde?" vil nogle sikkert tænke. Og svaret er enkelt nok.
Ét af mine ufravigelige kriterier er en cylinder i aluminium med nikasil-belægning.
Et andet er kanaler, som åbner langt nok fra top.
Dennes kanaler åbner, som nævnt, hhv. 24,4mm og 33,8mm fra top. Til lodret Minarelli benytte alu/nikasil umiddelbart (!) udelukkende til cylindre fra "Racing-klassen" og opefter. Dvs. max effekt ved 10.000rpm eller mere og max rpm mellem 11-14.000rpm. Desuden med et meget snævert trækområde og et HELT andet udstødningsdesign, end vi med klassiske/veteranknallerter har behov for.
De andre cylindre er simpelthen FOR vilde og skal alligevel modificeres.
FS1 har brug for at bredt trækområde og bare lidt sejtræk, og den er hyperfølsom overfor en grovportning. Derfor får man kun en kompromisløs racermotor ud af at bruge en for vild cylinder, eller man mister en del ydelse og fleksibilitet, fordi portene ikke matcher det ønskede omdrejningstal.