Side 1 af 1

Knuds projekt "Voldportning"

: søn 22. maj 2016 16:47
af Yamahafs1haslev
Jeg havde længe funderet om det var muligt og tilladeligt at lave en FS1 cylinder med åbne skylle porte. Efter et par sættere med den opborede 45mm FS1 cylinder tog jeg beslutningen: ud med de tynde skylle ports vægge - de laver kun ballade i en 45mm. (Stemplet overlevede og fik så også en alvorlig tur med olie huller og afkortning)
Dette er resultaterne: (ja jeg kører med en enkelt ring.. det virker OK - bevares... vinduet er blevet lidt skævt.. det er helt uden betydning.
Den er monteret på min 5G drejeventiler med et specielt tilpasset højkomprimeret topstykke og anvender derudover en original 16mm Mikuni og en tilpasset Fuego expansions pottte.
Skylle arealet er vokset med ca. 50% i fht. standard lovlig 40mm udover at porttimingen generelt er til den hidsige side.

Re: Knuds projekt "Voldportning"

: søn 22. maj 2016 17:10
af Kai
Det kan man sagtens, som du jo også lige har gjort :)

Det er mange år siden jeg lavede samme øvelse for at se om der var nogen negativ virkning af stemplets nedadgående bevægelse kontra gasflowet op gennem skyllekanalen når skyllekanalerne er åbne ligesom i en Puch Maxi.

I første omgang med samme portvinduer / størrelse som før, minus væg, det kom der et par smeltede stempler ud af og ellers ingen forskel i trækket. Det gik op for mig at gasflowet nu nok ikke er som jeg troede, der er intet flow op i cylinderen når stemplet åbner for skyllekanalerne, tværtimod går det i starten den anden vej med varm gas NED i skyllekanalerne indtil gastrykket er udlignet. Så cylindervæggen hjælper også DER med til at køle stemplet ned.

Til gengæld er der fordel i at øge portvinduets areal sammen med skyllekanal/ers volumen, i det at størsteparten af flow / friskgas kommer fra det volumen skyllekanalen nu kan indeholde, det er ikke hentet helt nede fra krumtaphuset.

Re: Knuds projekt "Voldportning"

: søn 22. maj 2016 20:16
af Yamahafs1haslev
Ja det er netop den gamle puch cylinder der spøger.. Jeg oplevede en puch grand Prix eller monza der fik sådan en svend monteret plus alt muligt andet tun.. Den gik sateme godt i lang tid (lige indtil ejeren i fuld fart tog fejl af frigear og første gear ned ad en stejl bakke...

Re: Knuds projekt "Voldportning"

: fre 18. nov 2016 22:07
af Yamahafs1haslev
Jeg har været lidt heldig med mit køb af en YB50 cylinder (kopi), 39.7mm, pris: 100 kr uden stempel. Kræver en lidt anden omløber end standard FS1.. men sjovt nok en Thansen passer på denne og ikke på en Thansen FS1 cylinder. HA!
Den er udført meget fint og væsentlig pænere end alle de FS1 kopier jeg har set.
Den har en rimelig god portmap: udstødning: 23.9mm før TDC / skyller: 32.3 rimelig bred udstødningsport, svungne skyllekanaler og en ganske fin finish over alt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

: lør 19. nov 2016 04:13
af juhl-drengen
Sgu lang tid siden jeg har set en sanren!

Re: Knuds projekt "Voldportning"

: man 8. maj 2017 12:57
af Yamahafs1haslev
Det er denne voldportet cylinder der sammen med et modificeret møg-topstykke, der nu er monteret på Iwy og på den 5gears drejeventil motor.
Det vil vise sig om det virker når jeg får lejlighed til at undersøge Iwy efter den blev face-lifted.