Knuds projekt "Voldportning"

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg havde længe funderet om det var muligt og tilladeligt at lave en FS1 cylinder med åbne skylle porte. Efter et par sættere med den opborede 45mm FS1 cylinder tog jeg beslutningen: ud med de tynde skylle ports vægge - de laver kun ballade i en 45mm. (Stemplet overlevede og fik så også en alvorlig tur med olie huller og afkortning)
Dette er resultaterne: (ja jeg kører med en enkelt ring.. det virker OK - bevares... vinduet er blevet lidt skævt.. det er helt uden betydning.
Den er monteret på min 5G drejeventiler med et specielt tilpasset højkomprimeret topstykke og anvender derudover en original 16mm Mikuni og en tilpasset Fuego expansions pottte.
Skylle arealet er vokset med ca. 50% i fht. standard lovlig 40mm udover at porttimingen generelt er til den hidsige side.
Vedhæftede filer
DSC_0950.JPG
DSC_0950.JPG (334.6 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0951.JPG
DSC_0951.JPG (372.1 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0953.JPG
DSC_0953.JPG (345.54 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0955.JPG
DSC_0955.JPG (332.85 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0959.JPG
DSC_0959.JPG (336.31 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0960.JPG
DSC_0960.JPG (440.24 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0961.JPG
DSC_0961.JPG (234.94 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0940.JPG
DSC_0940.JPG (396.9 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0941.JPG
DSC_0941.JPG (346.33 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0943.JPG
DSC_0943.JPG (380.95 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0945.JPG
DSC_0945.JPG (295.29 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0946.JPG
DSC_0946.JPG (340.84 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0948.JPG
DSC_0948.JPG (357.15 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0949.JPG
DSC_0949.JPG (270.98 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0865.JPG
DSC_0865.JPG (392.66 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0866.JPG
DSC_0866.JPG (362.3 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0868.JPG
DSC_0868.JPG (304.29 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0926.JPG
DSC_0926.JPG (440.17 KiB) Vist 5843 gange
DSC_0925.JPG
DSC_0925.JPG (444.41 KiB) Vist 5843 gange
1438434048174.jpg
1438434048174.jpg (381.56 KiB) Vist 5843 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af Kai »

Det kan man sagtens, som du jo også lige har gjort :)

Det er mange år siden jeg lavede samme øvelse for at se om der var nogen negativ virkning af stemplets nedadgående bevægelse kontra gasflowet op gennem skyllekanalen når skyllekanalerne er åbne ligesom i en Puch Maxi.

I første omgang med samme portvinduer / størrelse som før, minus væg, det kom der et par smeltede stempler ud af og ellers ingen forskel i trækket. Det gik op for mig at gasflowet nu nok ikke er som jeg troede, der er intet flow op i cylinderen når stemplet åbner for skyllekanalerne, tværtimod går det i starten den anden vej med varm gas NED i skyllekanalerne indtil gastrykket er udlignet. Så cylindervæggen hjælper også DER med til at køle stemplet ned.

Til gengæld er der fordel i at øge portvinduets areal sammen med skyllekanal/ers volumen, i det at størsteparten af flow / friskgas kommer fra det volumen skyllekanalen nu kan indeholde, det er ikke hentet helt nede fra krumtaphuset.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Ja det er netop den gamle puch cylinder der spøger.. Jeg oplevede en puch grand Prix eller monza der fik sådan en svend monteret plus alt muligt andet tun.. Den gik sateme godt i lang tid (lige indtil ejeren i fuld fart tog fejl af frigear og første gear ned ad en stejl bakke...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har været lidt heldig med mit køb af en YB50 cylinder (kopi), 39.7mm, pris: 100 kr uden stempel. Kræver en lidt anden omløber end standard FS1.. men sjovt nok en Thansen passer på denne og ikke på en Thansen FS1 cylinder. HA!
Den er udført meget fint og væsentlig pænere end alle de FS1 kopier jeg har set.
Den har en rimelig god portmap: udstødning: 23.9mm før TDC / skyller: 32.3 rimelig bred udstødningsport, svungne skyllekanaler og en ganske fin finish over alt:
Vedhæftede filer
DSC_0032.JPG
DSC_0032.JPG (451.31 KiB) Vist 5584 gange
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG (388.89 KiB) Vist 5584 gange
DSC_0034.JPG
DSC_0034.JPG (371.66 KiB) Vist 5584 gange
DSC_0035.JPG
DSC_0035.JPG (380.84 KiB) Vist 5584 gange
DSC_0036.JPG
DSC_0036.JPG (372.86 KiB) Vist 5584 gange
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af juhl-drengen »

Sgu lang tid siden jeg har set en sanren!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Voldportning"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det er denne voldportet cylinder der sammen med et modificeret møg-topstykke, der nu er monteret på Iwy og på den 5gears drejeventil motor.
Det vil vise sig om det virker når jeg får lejlighed til at undersøge Iwy efter den blev face-lifted.
Besvar

Tilbage til "Tuning"