Knuds YG1 bigbore

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » ons 18. maj 2016 21:54

Jeg har lavet min egen udgave af et "big-bore projekt" baseret på en FS1 blok.
Bidragsydere til projektet er Claus Sigsauer Larsen (koblings afdrejning til 3pladet, svinghjul og topstykke afdrejning), Steen V4Sport (rodehoved bearbejdning af blok og nye stagbolt huller samt YG cylinder boring af stagbolt huller) og så en mand vi kan kalde Jens Tig-svejser (fyld svejsning af blok). Og så self. Jesper Hansen, som har stået for squishband designet.
Tak til alle!

Data for projektet:
Blok: en sønderpulet gl. membran blok; skruet ihjel på det skamligste og tævet på lejefladerne (lejerne faldt ud af sig selv)- ikke en nikkel værd, fundet i et kælder rum i Korsør sammen med et par FS1 stel , flere blokke osv. osv. og lidt "guld", originale karburatorer både 10mm og 16 mm å´såen' :teeth2 .

Lige nu er den testet med en skod-cylinder for at få trimmet karburator og Kreidler RMC MHKZ tændingen inden YG1 cylinderen kommer på
Den anvender:
en MHKZ kreidler elektronisk tænding, svingjulet er monteret med en FS1 konus udført af Claus, YG1 cylinder, JT1 krumtap, 3pladet FS1 kobling, original enegelsk FS1 stor(høj) topstykke med squishband design af Jesper Hansen, TIG fyld-svejst af Jens-Tig-svejser.
Der sidder en original 19mm Dell´Orto kaburator tilpasset af mig, en specielt stort membranhus af eget bryg.
Vedhæftede filer
1445082438361.jpg
1445082438361.jpg (366.15 KiB) Vist 1900 gange
1445082400097.jpg
1445082400097.jpg (373.66 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0874.JPG
DSC_0874.JPG (407.8 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0873.JPG
DSC_0873.JPG (441.64 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0872.JPG
DSC_0872.JPG (393.27 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0871.JPG
DSC_0871.JPG (346.71 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0870.JPG
DSC_0870.JPG (331.05 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0869.JPG
DSC_0869.JPG (360.15 KiB) Vist 1900 gange
1441217258585.jpg
1441217258585.jpg (466.45 KiB) Vist 1900 gange
1440009707436.jpg
1440009707436.jpg (465.14 KiB) Vist 1900 gange
1432140679676.jpg
1432140679676.jpg (359.25 KiB) Vist 1900 gange
1424890494315.jpg
1424890494315.jpg (518.99 KiB) Vist 1900 gange
1424890479421.jpg
1424890479421.jpg (446.14 KiB) Vist 1900 gange
1424883387245.jpg
1424883387245.jpg (482.19 KiB) Vist 1900 gange
1459689587498.jpg
1459689587498.jpg (395.49 KiB) Vist 1900 gange
1459689573040.jpg
1459689573040.jpg (416.74 KiB) Vist 1900 gange
1459689286686.jpg
1459689286686.jpg (405.87 KiB) Vist 1900 gange
1459620564901.jpg
1459620564901.jpg (421.86 KiB) Vist 1900 gange
1457196803437.jpg
1457196803437.jpg (398.3 KiB) Vist 1900 gange
DSC_1100.JPG
DSC_1100.JPG (373.09 KiB) Vist 1900 gange
DSC_1099.JPG
DSC_1099.JPG (467 KiB) Vist 1900 gange
DSC_1097.JPG
DSC_1097.JPG (486.87 KiB) Vist 1900 gange
DSC_1096.JPG
DSC_1096.JPG (454.35 KiB) Vist 1900 gange
1451837768661.jpg
1451837768661.jpg (400.89 KiB) Vist 1900 gange
1451836060832.jpg
1451836060832.jpg (382.21 KiB) Vist 1900 gange
1451834660781.jpg
1451834660781.jpg (501.5 KiB) Vist 1900 gange
1451829287195.jpg
1451829287195.jpg (494.93 KiB) Vist 1900 gange
1451829263812.jpg
1451829263812.jpg (481.16 KiB) Vist 1900 gange
1451325300986.jpg
1451325300986.jpg (488.87 KiB) Vist 1900 gange
1451316713778.jpg
1451316713778.jpg (402.21 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0930.JPG
DSC_0930.JPG (553.39 KiB) Vist 1900 gange
1448795363148.jpg
1448795363148.jpg (437.94 KiB) Vist 1900 gange
1447699418504.jpg
1447699418504.jpg (547.63 KiB) Vist 1900 gange
1447699400782.jpg
1447699400782.jpg (557.23 KiB) Vist 1900 gange
1447699389947.jpg
1447699389947.jpg (544.25 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0914.JPG
DSC_0914.JPG (438.92 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0913.JPG
DSC_0913.JPG (417.82 KiB) Vist 1900 gange
1446393379681.jpg
1446393379681.jpg (480 KiB) Vist 1900 gange
1445884343060.jpg
1445884343060.jpg (360.86 KiB) Vist 1900 gange
1445787997273.jpg
1445787997273.jpg (499.54 KiB) Vist 1900 gange
1445787923996.jpg
1445787923996.jpg (544.6 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0905.JPG
DSC_0905.JPG (420.35 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0903.JPG
DSC_0903.JPG (551.08 KiB) Vist 1900 gange
DSC_0901.JPG
DSC_0901.JPG (494.51 KiB) Vist 1900 gange
1445084029642.jpg
1445084029642.jpg (414.89 KiB) Vist 1900 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2428
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf 12V » ons 18. maj 2016 23:41

Feeedt! Mere mere mere :-)

MC FS1?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » tors 19. maj 2016 12:28

12V skrev:Feeedt! Mere mere mere :-)

MC FS1?

Det er blot en test motor som jeg bare måtte lave
Det var for at vise at det var muligt..
Ligesom lc1 motoren...
Ingen af disse konstruktioner vil blive anvendt til gade brug... Det holder gearkasse og andet bare ikke til i længden.. Designet fra Japan er kun designet til ca 80km/t eller ca 6hk
...
Men det er skide sjovt at prøve at se hvad det kan drives til..
En formel afprøvning kommer der video af på et tidspunkt
Med mindre at der sker havari :roll:

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » ons 10. aug 2016 23:08

Denne motor med nuværende karburator og tændings indstilling giver mig udfordringer.. Den er ikke kørebar ligenu og jeg vil prøve at isolere de mulige fejlkilder ved at få grund motoren til at køre: standard 10mm og standard 16mm karburator skiftevis og standard Fs1er tænding yb50 tun udstødning, special 3petal membran og med møgcylinder og underligt topstykke... Og med en kick-arm der ikke er bøwet.. Den nuværende går på udstødningspotten og umuliggør brug.. Så derfor er det en skubbe-knallert

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » lør 13. aug 2016 21:04

Så fik jeg lavet min 3 petal membran færdig og monteret denne, men...(hvorfor kommer der altid et "men"?!) gevind i olie skjoldet er bare for svage og der må skæres nye..
Lidt billeder fra dagens arbejde:
Vedhæftede filer
DSC_1585.JPG
DSC_1585.JPG (439.95 KiB) Vist 1721 gange
DSC_1583.JPG
DSC_1583.JPG (465.22 KiB) Vist 1721 gange
DSC_1582.JPG
DSC_1582.JPG (397.58 KiB) Vist 1721 gange
DSC_1588.JPG
DSC_1588.JPG (458.36 KiB) Vist 1721 gange
DSC_1587.JPG
DSC_1587.JPG (500.58 KiB) Vist 1721 gange
DSC_1586.JPG
DSC_1586.JPG (461.95 KiB) Vist 1721 gange

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » søn 4. sep 2016 15:45

Lidt, godt nyt: jeg har lavet nye gevind i olie skjoldet og isat helicoils, monteret den nye 3-petal membran og påsat en 16mm original karburator.
Da det regner kan jeg ikke afprøve knallerten men den startede i andet hug.. Og det er gode tegn.. Før kunne den overhovedet ikke startes med kickstarter men løbes igang og gik ud når der blev drejet på gassen.
Men dur det!
:tuba
TJooo...
Jeg kan starte den og den tager gassen men den står for magert: tager kun langsomt gassen og giver for langsomt slip igen og kan kun køre på choker.
Jeg må give den en stor dyse (210) og så gå langsomt ned i dyse størrelses til den bliver "hysterisk igen" og så et nr. op.
Den hjemmeflikkede ankerplade til Kreidler stjerne-tændingen går i resonans og lyder fælt og jeg tror også det var DEN der gav et fælt smæld da jeg gav den nogle svirp på gashåndtaget (håber jeg da).
Jeg vil derfor gen-montere en alm. FS1 tænding mens jeg dyser den ind. (better safe-than sorry!) :thunge

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » lør 17. sep 2016 17:24

Jeg har konstateret at motoren ikke er olie tæt ; hverken ved trækakslen eller mellem gearkassen og krumtap hus, idet olien render ud og drypper fra træk tandhjul og gearolien er sodet. Den skal derfor skilles helt ad igen og forhåbentligt er det pakdåsen i højre side. Min prøvecylindre et noget slidte og klaprer helt vildt så de kan kun bruges til forsøg ellers skal de renoveres.

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » tors 17. nov 2016 17:50

Jeg kaster mig over denne YG1-motor den kommende weekend: jeg må se at få gjort YG1 og LC motorerne i en afprøvningsklar tilstand, i mens er Puch projektet på "Hold" (lakken skal lige gasse helt af inden der kommer stafferinger på)

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » lør 19. nov 2016 22:56

Den ER ikke olie utæt.
Har hældt lampeolie i krumtaphuset og stillet motoren på højkant med cylinder pakfladen i vater.
Den er ikke tæt ved membran pladen, men når oliestanden falder ned under det niveau skal der ikke rende mere olie ud

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » søn 20. nov 2016 19:54

Ja som nævnt i Iwy tråden: den er både olie tæt og tæt i krumtaphus.
Den bliver monteret senere med dens tiltænkte Yg1 72,6ccm motoren og en stor membran og en Dell'orto karburator

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Knuds YG1 bigbore

Indlægaf Yamahafs1haslev » tirs 22. nov 2016 07:09

Jeg er ved at lave en test Yamaha til mine motorer...
Jeg mangler nu blot en benzin tank


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron