Side 1 af 1

Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 20:39
af Yamahafs1haslev
Her kommer historien om udviklingen af en lidt speciel FS1 motor; dvs. en FS1 blok med en FS 4gear gearkasse.. resten er forskellige dele fra andre modeller.

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 20:49
af Yamahafs1haslev
Den er nu i den tilstand at den skal have drejet lidt af en store koblings trykplade og have stillet tænding

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 21:11
af Yamahafs1haslev
Bidragsydere til projektet er Claus Sigsauer Larsen (koblings samling og topstykke afdrejning), Steen V4Sport (rodehoved bearbejdning af blok og nye stagbolt huller samt JT1 krumtap renovering) og så en mand vi kan kalde Jens Tig-svejser (fyld svejsning af blok). Og så self. Jesper Hansen, som har stået for squishband designet.
Tak til alle!

Data for projektet:
Blok: en sønderpulet gl. membran blok; skruet ihjel på det skamligste og tævet på lejefladerne (lejerne faldt ud af sig selv)- ikke en nikkel værd, fundet i et kælder rum i Korsør sammen med et par FS1 stel , flere blokke osv. osv. og lidt "guld", originale karburatorer både 10mm og 16 mm å´såen' :teeth2 .

Cylinder: Polini LC- 49mm; Stempel Piaggio, 49mm tilpasset JT1 plejlstang/nåleleje, krumtap: JT1, kobling: FS1-primær hjul + kurv fra en RD80 sat sammen af Claus; karburator: Suzuki TM24 ; tænding: HPI 2-TEN. Membran RD50 3 petaler (polini membranen med 4 store petaler er utæt)
I karburatorhuset skal hvis det bliver nødvendigt være en vandpumpe (men jeg håber den kan undværes).
Fladspjældskarburatoren har jeg testet for et par år siden på en tilpasset 6 skyller RD50 cylinder (60ccm), den virker fint, (det gjorde cylinderen nu også; men det gjorde en 2 pladet kobling på samme motor ikke, som bare fedtede rundt)
Alu-spacer mellem olie skjold og blok er lavet af Per (nordjyde) for 3-4 år siden (dengang dette projekt blev født).

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 21:15
af Yamahafs1haslev
Det bliver et "løbehjul": den har ikke kickstarter: fordi jeg gider ikke forlænge kickakslen efter der tilføjet 6 mm til olie skjoldet / CDI tændingen er uden not men jeg fandt en instruktions vejledning til at stille den

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 21:29
af Yamahafs1haslev
Blokken afrettede jeg på pakfladen: den var pivskæv: en glasplade (fra en badevægt) med sandpapir blev brugt til opgaven... og der blev kun lige taget lidt af så var den tæt igen. Cylinder pakfladen efter kemisk metal pålægningen blev afrettet med en fil og trukket over samme glasplade.
Til sidst lavede jeg en cylinder fiberpakning og så fik den en omgang araldit mellem blok og pakning med cylinderen monteret, så var den ged barberet.

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 18. maj 2016 23:48
af 12V
Voldsom motor! Håber der kommer video af projektet en gang :-P

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: tors 9. jun 2016 23:15
af kim96v4
Hvordan går det med projektet?

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: fre 10. jun 2016 10:22
af Yamahafs1haslev
Jeg måtte ompakke spacere ved oliedæksel og give den olie/benzin fast flydende pakning.. Olien pissede simpelthen ud. Så der står den så ligenu, privat er jeg ved at bygge hus/ badeværelse så en stor del af tiden går med dette... Og soveværelse står næst på listen.

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: søn 12. jun 2016 08:30
af kim96v4
Hvad stammer cylinderen fra?

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: søn 12. jun 2016 08:41
af kreidlerhansen
kim96v4 skrev:Hvad stammer cylinderen fra?
Minarelli RV3/RV4

Prismæssigt helt i orden fra ny; Ca. 1.500kr inkl. topstykke og fra Polini, Athena, Zeta etc.

Ebay.it er umiddelbart det bedste bud (søg: "Minarelli RV termici")

Bemærk: Der findes forskellige indsugningsforløb. Nogle med lille membran og delvis stempelstyret, samt nogle med stor membran 100% membran-styret indsugning.

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: søn 12. jun 2016 19:20
af Yamahafs1haslev
Og så er der min som bruger stor membran og har crossflow og stempel med vinduer

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: tirs 9. aug 2016 21:42
af Yamahafs1haslev
SÅ fik jeg hældt olie på LC1 motoren og umiddelbart holder den tæt. Der kommet fiberpakninger mellem alle spacere og mellem blok dele og spacere.
Jeg holder vejret....

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: ons 10. aug 2016 23:01
af Yamahafs1haslev
Ja den er tæt..det betyder at næste skridt er at samle cylinderen færdig med pakningerne og O-ringe og sætte svinghjulet på det oplyste position samt gøre ledninger til stellets forbindelser færdig til montage af motor
Jeg har fået en brushless vand pumpe som skal sidde udenfor motoren og den skal lige afprøves inden slutsamling af kølesystemet

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: søn 2. okt 2016 09:42
af kim96v4
vi er altså nysgerrige, hvordan går det med projektet

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: søn 2. okt 2016 11:37
af Yamahafs1haslev
Det står helt stille fordi jeg ikke har tid til det. Jeg har kastet mig over at få YG1 motoren og Kreidler moteren tæt.. og så er det der jo også lige Puch Monza restaureringen. YG1 motoren skal skilles ad og have planet blok pakfladerne, Kreidler motoren skal have en ny pakdåse med gummi kant og ikke i bronze bur, som den der blev trykket ud af stempel under-kompressionen (måske også fordi motor blok montage-hullet ikke er helt regulært rundt).
Men det er da positivt ind til videre at LC1 motoren ikke er olie-utæt, som de andre....
Update ;
Yg1 motoren er ok ( der var en løs møtrik på driv tandhjuls akslen der var årsagen til olie spild)
Kreidler motor er ok igen.
Jeg har alle delene til test Fs1eren, som nu "bare" skal males og bygges

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: tirs 22. nov 2016 07:19
af Yamahafs1haslev
Jeg er ved at lave en test Yamaha til mine motorer...
Jeg mangler nu blot en benzin tank

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: fre 16. dec 2016 12:17
af oli-stav
Fedt at se der stadig er nogen rundt omkring der skampuler de stakkels yamaha 4 gears :D Har også selv fræst og svejst i et par stykker for nogle år siden :D

Re: Knuds LC1 80ccm Yamaha motor

: fre 16. dec 2016 13:20
af Yamahafs1haslev
Ja men det er i mit tilfælde motorer som er bygget af gadekryds dele og i øvrigt skulle have en meget rundhåndet hjælp da de var slemt tilredt af nogen som HAVDE voldtaget dem og deres ædlere dele
:shock:
Men jo især LC70ccm motoren kommer til at presse gearbox til sit yderste
Koblingen er fra starten lavet helt om og er et mix af en rd80 og Fs1er kobling dvs. 4pladet og 7mm højere og derfor må oliedæksel gøres højere med aluminium spacere og ( lidt på grund af dovenskab) kommer der ikke kickaksel på den...