Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej

Hvilken tun opsætning er bedst og køre med, hvis udgangs punktet er en fuldstændig lovlig motor, hvad skal man skifte ud og gøre ved den for og få Knallerten til og køre 70-80 km i timen og stadigvæk ha ok optræk, og trække godt i alle gear ? Håber i kan hjælpe

Mvh Anders
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvad der er bedst kan man nok ikke sige fordi folk har forskellige holdninger til brug af gearing, udstødning, flere ccm, og ikke mindst omdrejninger.

en god start ville være en 16 mm indsugningsplade & kaburator - dette vil alene med en passende gearing få knallerten til at køre mindst 60 kmt.

for at flytte hastigheden fra fx 60 til 80 kmt skal man både pille ved cylinderen samt en anden udstødning - der har været skrevet 1000 ting omkring dette, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på nu, dog kan jeg sige at jeg personligt vælger høje omdrejninger og lav gearing - det giver nemlig god trækkræft og tætsiddende gear, hvilket gør knallerten letkørt, også i modvind & op ad bakke.

den lette løsning med kun at ændre til stor indsugning & højere gearing ( fx 13 tands ) gør opsætningen yderst holdbar og lydløs.

hilsen olieklud
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Claus

Tak for dit svar, jeg tænker at den lette løsning kunne være godt. Og forholdvis til og overskue, men det du skriver med at du fortrækker høje omdrejninger og lav gearing, betyder det feks, større karburator,større indsugningsplade,større cylinder med topstykke, og større udstødning, og så almindelig gearing altså 9-43 eller betyder det 13-43 gearing ? Eller måske 13-39 gearing
Så ligger vi imellem 60-80km ?

Mvh Anders
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af juhl-drengen »

Hej Anders

Lige ang. Gearing så er mindre bagtandhjul tungere gearing og modsat ved fortandhjulet selvfølgelig

Siger det bare fordi jeg har fået indtrykket af du måske ikke ved det :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Og bliver der ikke også noget i forhold til kaburator, og dyse størrelse ,når du sætter størrer cylinder på ??

Mvh Anders
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Juhl

Tak for svar, det du mener er at, stor bagtandhjul og lille fortandhjul = hurtigere optræk og lave topfart og lille bagtandhjul og stor fortand hjul = højere topfart og
langsommere optræk ? Er det noget i den stil ?
Jeg er ikke så stærk i motor,men det kommer nok, så alle indput bliver suger ind :-)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af juhl-drengen »

Noget i den stil, men gearing roder de fleste normalt bare med fortandhjulet :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Ok tak for svaret, jeg må prøve mig lidt frem :-)

Mvh Anders
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... 80 kmt kan med rimelighed lade sig gøre med 11 eller 12 tands forkædehjul ( og altid 43 tands bagkædehjul ), men så kører knallerten også med ca 10000 - 10500 omdrejninger... det ville være en total overdrivelse at benytte 9/43, det kan bruges til markcross.

en cylinder behøver ikke være større for at yde extra hk ift standart - det handler om at designe den til at yde sine kræfter ved et givet omdrejningstal, der er derfor stor sammenhæng imellem omdrejninger og ydelse.

ved at lave den "lette" løsning og benytte original cylinder/udstødning, men med stor indsugning, ja da for du en masse træk og lidt flere omdrejninger - derfor vil en fx 13 tands gearing ikke føltes special tung, men snarere et optimalt kompromis imellem fart/optræk.

hvis du ikke har så meget kendskab til det vil jeg anbefale ikke at pille ved cylinder/udstødning i første omgang, du vil blive overrasket over hvor meget en 16 mm indsugning giver i sig selv.

læs evt lidt herinde først, det er vigtigt din membran er original & iorden, husk det med skruerne, husk at inddyse knallerten ordenligt inden du kører på den, jeg vil tro dysse no 150 passer, måske du sidenhen kan knibe den til 140/145... for dysestørrelsen holder skal hele indsugningsvejen være 100% tæt, og selvfølgelig med luftfilterelement som også sidder korrekt, enhver gummiprop samt trykudligningsslange på kaburator.

hvis du mod forventning finder dyse no 180 optimal, ja så er det fordi der er noget alvorlig ivejen.

hilsen olieklud
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Claus

Tak for dit svar, jeg tror jeg vil prøve, 16mm indsugning,16mm kaburator, 43mm cylinder med 43 mm topstykke, og udstødning med 32mm forrør,og 13-43 gearing, jeg følger dit råd og skaffer en orginal membram, hvad mener du med (husk skruerne)? og hvilken størrelse dyse vil du mene jeg skal ha i ? og ka man eventuelt selv læse sig til det et sted ?

Mange tak for din hjælp indtil videre

mvh Anders
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Claus

Tak for dit svar, jeg tror jeg vil prøve, 16mm indsugning,16mm kaburator, 43mm cylinder med 43 mm topstykke, og udstødning med 32mm forrør,og 13-43 gearing, jeg følger dit råd og skaffer en orginal membram, hvad mener du med (husk skruerne)? og hvilken størrelse dyse vil du mene jeg skal ha i ? og ka man eventuelt selv læse sig til det et sted ?

Mange tak for din hjælp indtil videre

mvh Anders
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... når jeg skriver husk skruerne, ja så er det bare for at minde dig om at du kun kan bruge fladhoved skruer til montering af membranen, der er nemlig ikke ret meget plads til skruehovederne.

hvis det var mig ville jeg nok forsøge med dyssestørrelse 150-160, det er lidt forskelligt hvad der skal til, men lad mig understrege hvad jeg tideligere har nævnt ang tæthed i luftvejen - skal du op på dysse 180 for den kan tage gassen er der enten noget i vejen med motoren, eller du har ikke overholdt betingelserne, husk endelig også den lille luftslange, således det statiske undertryk ikke hiver modsat i dysserøret.

hilsen olieklud
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Klaus

tak for dit svar, jeg skal prøve og huske det hele så den kommer til og køre godt,:-) og jeg skal nok huske hvor vigtig tætheden er, men hvis jeg bliver i tvivl om kan det være jeg skriver igen, du virker til og ha styr på det,

mvh Anders
Brugeravatar
Masterhjort
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. sep 2016 08:16
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af Masterhjort »

Olieklud

"husk endelig også den lille luftslange, således det statiske undertryk ikke hiver modsat i dysserøret"

Hvad er det for en slange ? Jeg har nemlig en studs på karburatoren uden nogen slange på og jeg ved ikke hvad det er?
Ny erhvervet yamaha fs1 2 gear årg '89 3999,-
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvilken opsætning er den bedste og køre med

Indlæg af 12V »

Den tykke korte studs er til chokeren, der sidder ikke noget på.

Ellers vis os et billede af studsen.
Besvar

Tilbage til "Tuning"