fs80se på fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » tors 16. jun 2016 19:39

nu det ved og være lidt tid siden der blevet opdateret på fs80 fronten! :hihi men har simpelhen haft for travelt med og arbejde og køre knallert :rocks

den køre super godt, men som alle ved mere vil have mere :teeth2

kunne godt tænke med den kørte lidt hurtigere og bedre træk, fandt mig så en yb100 udstødning på ebay og tænkte det kunne være den var bedre pga den er til 100ccm mc. hjem den kom og blev smidt på i en fart, og nu kunne jeg bruge kickstarten :(y)

men lykken var kort, gal en sløv maskine jeg endte med :whew kunne ikke drive den over 80, og 4 gear var ubrugligt. godt nok vidste jeg godt gearingen var til den tunge side men den kunne trække 90 på fladvej med den hjemmelavet udstødning uden og ringe helt ud.
så bestilte lidt tandhjul hjem, og har rodet lidt med det, men lige lidt hjælper det stadig ikke til og trække over 80, medmindre det ned af bakke og solen i ryggen så kommer den lige op på 90. efter en længere tur kørte jeg hjem og tog tændrøret ud, og det stadig fint brun farve.
så i min vrede røg den møg udstødning af, og på med den hjemmelevet dog med ca 1 cm længere forør, og ud og kør igen.
hold nu fast det som og få en ny cykel, træk for alle pengene 90 km/t uden besvær, og med lækkert træk hele vejen. køre så også med en tand mindre foran end til og starte med, så nu kan den trække 4 helt ud :bravo

utroligt så meget udstødningen gør! :dust
Vedhæftede filer
20160616_173403.jpg
20160616_173403.jpg (801.83 KiB) Vist 1697 gange
20160616_173439.jpg
20160616_173439.jpg (774.29 KiB) Vist 1697 gange
Tim C

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » tors 16. jun 2016 19:40

og beklager den beskidte knallert, er ikke det tiden er blevet brugt på :hihi

skulle også lige låne lidt olie til buskrydderen (møg øre!) :teeth2
Tim C

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: fs80se på fs1

Indlægaf Yamahafs1haslev » tors 16. jun 2016 20:21

Jeps en expansionspotte dur bedre... I sær hvis den er tunet til den rette port timing

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » tors 16. jun 2016 20:58

ja regner også med og hive cylinderen af og måle porte osv, sådan en std cylinder yder vist ikke sit max :D
Tim C

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: fs80se på fs1

Indlægaf Yamahafs1haslev » tors 16. jun 2016 21:21

Husk på udtrykket "less is more" når man filer Udstødningen højere op, bare 1mm tidligere åbning på en standard fs1 50ccm cylinder gør meget
Men større skylleareal er alfa&omega
23/31 port timing med 40 mm slaglængde er ikke helt skæv...højere porte gør den vildere men også mere hysterisk
Husk også på squishband afstand og squishband areal.. Kompressionsforhold omkring de 1:12 ikke højere og max. 0,9 - 1.1mm fortænding fex med en hpi ten cdi
tænding.. Kreidler Hansen kan sikkert guide dig "to the max"
..spændende projekt du har gang i

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » fre 17. jun 2016 04:49

Godt med opdatering. :D

90km/t er umiddelbart ret tæt på max, medmindre du vil gå helt amok.

I og med den render gearene ud, må udstødning og porttider matche hinanden godt. Næste skridt må være optimering og finjustering:

Man skal ikke kimse af at "harmonere" alle porte, så de parvis er identiske og åbner samtidigt. Det gør motoren sprød i karakteristikken og er ofte forskellen mellem at køre "godt" og "fantastisk".

Dernæst er det naturligt at optimere på kompressionsforhold, squishband og tændingstidspunkt.
Dvs. man maksimerer kompressionsforholdet relativt til max rpm, tilpasser squishband og reducerer fortændingen.
Højere kompression og matchende squishband øger motorens effektivitet. Benzinen forbrændes hurtigere, hvorved samme optræk kan opnås med senere fortænding, hvilket medfører lidt flere omdrejninger på toppen = højere tophastighed.
Den øgede effektivitet kan tillade en tungere gearing, idet der er flere kræfter til rådighed ved nær alle omdrejningstal = endnu højere tophastighed.

95-100km/t er det absolutte max, hvis man vil bevare standardudstødningen, maksimere holdbarheden og have en rolig karakteristik.
Vil man over dette, er grovportning og en dedikeret udstødning vejen frem. Til gengæld ofres levetid og rolighed.
Selv det gamle trick med at øge udstødningsportens bredde koster sejtræk og giver en mere eksplosiv karakter, og med en standardudstødning er det ofte mere træls end givende. 0,5mm mere, hele vejen rundt i porten er sikkert rigeligt!


Mit max omdrejningstal for en rolig karakteristik var 11.500rpm på toppen. Det var en antagelse, og svarer til min Kreidlers nuværende opsætning.
Den er den ondelynemig ikke rolig, omend langt fra umulig at leve med. Selv med en "perfekt" udstødning, er der intet liv af betydning under 6.000rpm. Den går 100-105km/t og absolut max er 115km/t, men ikke uden et mærkbart offer af rolighed.

Ergo:

Hvis du synes godt om karakteristikken, så start med finjustering/-pudsning af portene. Lad os derefter kigge på kompressionsforhold, squishband og fortænding.
Vil du have MERE, så gør op med dig selv, hvad du vil ofre. Større volumen er (desværre) den bedste/eneste måde at hente "mere af det hele" på. Alt andet kræver ofrer! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » lør 18. jun 2016 19:09

lyder som en plan :(y)

men utroligt en tilfældig udstødning kan køre så godt! i forhold til yb100 udstødning. :whew
Tim C

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: fs80se på fs1

Indlægaf Yamahafs1haslev » lør 18. jun 2016 19:17

En yb100 udstødning er Street legal lyddæmper ligesom en 381-er... Der er absolut ingen godaw i sådan en svend..en dansk Fs1er udstødning er ovenikøbet "restricted" med et yderligere rør stykke i forlængelse af forrøret bare for at sikre at motoren bare ikke kan overdreje.. Prøv bare at skrælle det ud eller find et alm. gammel kopi udenlandsk udstødning og giv udstødningsport 1mm opad og du vil blive overrasket... min RødeHest går næsten 55km/t stadig med 10mm karburator og plump

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » lør 18. jun 2016 20:15

wolfe skrev:lyder som en plan :(y)

men utroligt en tilfældig udstødning kan køre så godt! i forhold til yb100 udstødning. :whew


Sådan er det, nogle gange.

Kan mindes en Kreidler, som i sin tid blev kombineret med den absolut billigste udstødning på markedet. Det var ubetinget den kvikkeste standardopsætning, jeg har prøvet, og ingen anden udstødning leverede det samme.
Flyttede man potten over på en anden motor, var der ingen ændring til det bedre.

Når det hele går op i en højere enhed, er der knald på. Pil ved én faktor og det hele kan falde sammen.

En potte til 100ccm siger intet om ydelsen. Der kan sidde en "prop" i, som begrænser høje omdrejninger og istedet hjælper ved lave ditto. Hvis det ikke harmonerer med din motor, dør den bare.

Min originale udstødning har et forrør med en indvendig diameter på 28mm. Min ekspansionspotte starter ved 25mm. Ydelses- og konstruktionsmæssigt er der himmelvid forskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Thy
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 13. jun 2016 15:28
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf Thy » lør 18. jun 2016 23:38

I sin tid da jeg kørte Yamaha , havde jeg 5,3 hed det vist den blev filet i udstødning inden opboring til max..

Den gik ok med skrå udstødning,med da bror havde for lidt power i hans 4,7 med flækket standart udstødning byttede vi( kørte 25km på arbejde sammen) så bedst med lidt ligende fart..

Han fik ca 15 km ekstra med den skrå..

Men jeg fik en helt vild maskine med den flækkede... Det trængte jeg dengang at det var fordi den blev filet for meget og derfor gik bedre med lidt mere modtryk...så udstødning kan give ret godt med det der lige passer..

Husker også at Suzuki havde en udstødning der gik 45 grader op ad på siden af knallerten den gik de godt med med tun og fed lyd..

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » søn 19. jun 2016 08:04

det var ikke verdens dyreste udstødning, så kunne være sjovt og prøve og flække den og se hvad der er inden i.

den bog braham bell "to takts tunings bibel" kan man regne med de formler han har lavet og det han skriver? eller er det mere målrettet roadracing?

for der står mange gode ting :)
Tim C

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » søn 19. jun 2016 10:01

Totaktsudstødningen handler ikke ret meget om modtryk, men derimod resonanser; Et kæmpe emne, som i årtier har været drøftet, analyseret og gættet på af mange mennesker!

Bell er én af dem, og præcis hans bog er nok den, som er lettest at læse og forstå. Den er en udmærket introduktion til totakteren, men vær opmærksom på, indholdet reelt er gætværk baseret på hans egne, praktiske erfaringer.

Set med moderne øjne er flere af Bell's teorier forældede.
Hvad udstødninger angår, findes der nogle ok designs, her på siden.
Bell's beregninger er meget konservative ift. meget små motorer (under 100ccm); Udstødningerne bliver som udgangspunkt for lange til det ønskede omdrejningstal, og keglernes vinkler for milde. Slutresultatet er en flad ydelse, og der kommer aldrig rigtig knald på. Det gælder selv hans mest aggressive beregninger til road race!

Det forholder sig, så vist jeg har kunnet læse mig til, ganske anderledes for ældre og langt større motorer. Her holder hans tal bedre stik, men data og beregninger er stadig forældet.

Vedr. portmål, portvarighed, vinkler og arealer, er han ikke ret langt fra nutidens betragtninger.
Udstødningerne i dag er langt mere effektive og kan benyttes med langt vildere portninger og kompressionsforhold. Derfor kan man i dag trække nær 60HK ud ad en 125ccm totakter.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » søn 19. jun 2016 11:36

det er godt lige og vide inden man begiver sig ud i alle mulige vilde ting! ud fra hans beregninger
Tim C

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » tirs 19. jul 2016 22:08

så jeg tilbage ! :rocks

har efter en hyggelig og sjov vestsjællandstur med fs1 drengene, skildt min fs80 cylinder ad. skulle se hvorfor den køre så godt :D

ej nu lidt alvorligt, var lidt nysgerrig over hvor meget cylinderporte osv målte, var løbet tør på loddetin, så fik kun målt skyllekanaler samt lavet et port map.

og nu skal kreidlerhansen nok ind i billedet :teeth2

hvordan ser de tal ud? og læg lige mærke til udstødningsporten! der har vist været forsøgt tunet lidt :hihi
Vedhæftede filer
20160719_212520.jpg
20160719_212520.jpg (677.79 KiB) Vist 1532 gange
20160719_212532.jpg
20160719_212532.jpg (626.96 KiB) Vist 1532 gange
20160719_212540.jpg
20160719_212540.jpg (565.1 KiB) Vist 1532 gange
20160719_215512.jpg
20160719_215512.jpg (592.17 KiB) Vist 1532 gange
20160719_215530.jpg
20160719_215530.jpg (643.67 KiB) Vist 1532 gange
20160719_215539.jpg
20160719_215539.jpg (555.39 KiB) Vist 1532 gange
Tim C

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » tirs 19. jul 2016 22:16

har fremskaffet mig en yb100 cylinder og top (52mm)

men det vil jeg ikke bygge på, for besværligt. der skal drejes 3mm af blokken for den kan komme ned, 1.5 mm større pindboltafstand, og så køre den med 14mm krydspind, har ikke kunne finde 52mm stempel med 12mm krydspind.

en sidste ting, se vedlagt billede. lidt uhyggeligt så godt kort minarelli cylinder passer, vil tro 10mm spacer er nok til den lange slaglængde. så der også mulighed for og lave en pæn overgang til skyllekanalerne i cylinder til blok. = nem måde og få vandkølet cylinder på. eller anden cylinder med bedre design end original fs80 cylinder. og har stort topstykke i 47mm fra original kittet, med god køling.
Vedhæftede filer
20160719_215650.jpg
20160719_215650.jpg (563.37 KiB) Vist 1532 gange
Tim C

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » ons 20. jul 2016 11:20

Jajaja, nu kommer jegggg... :-P

Så vidt jeg ved, er slaglængden 45,5mm, og jeg går ud fra, plejlstangen måler 90mm.
Selv hvis stemplet går helt op og flugter med øverste pakflade, så er timingen på skylleportene helt vild, men udstødningskanalen er helt perfekt til allround-brug:

Udstødning (29mm): 173,3 grader
Skyllekanaler (36mm): 134,7 grader
Booster (34mm): 146,4 grader

Blowdown bliver dermed ~20 grader, så omdrejningsvillig er den næppe, hvis man ser isoleret på det teoretiske plan.
Selv hvis den alligevel kan ta' snoninger, vil ydelsen være påvirket i et eller andet omfang.

Et mere harmonisk forhold ville være:

Udstødning: 28,5mm fra top (175,8 grader)
Skyllekanaler: 37,5mm fra top (125,3 grader)
Booster: 39-37,5mm fra top (115,3-125,3 grader)

Det vil række til 9.500-10.000rpm på toppen og med et effektivt trækområde fra ~5.500-9.500rpm (+/-500rpm)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » ons 20. jul 2016 14:20

Skyllekanalerne bliver svære og gøre så meget ved efter din sidste udregning. Kan jo ikke "flytte" dem :)

Men hvad skal jeg gøre ved det forsøg på opboring af udstødningskanalen? Lade den være eller rette det lidt ud?
Tim C

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » ons 20. jul 2016 14:40

Hvis ikke de mystiske udfræsninger rager alverden under stempeltoppen, når stemplet er kørt i bund, så kan du bare rette det hele af.
Jeg ville nok hæve udstødningskanalen 0,5-1,0mm men det er jo mig.

Er der slet ingen tegn på, der er blevet drejet af toppen på cylinderen? De portmål ligner på ingen måde noget, Yamaha ville levere... eller nogen anden producent udenfor Kina!
Jeg ville ærligt talt efterlyse en anden cylinder, bare for at dobbelttjekke de porte! Ikke fordi jeg er fanatisk, men fordi det ligner noget tilfældigt sjusk med så høje skyllekanaler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 424
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: fs80se på fs1

Indlægaf wolfe » ons 20. jul 2016 16:34

du går sku til bidet hansen! :teeth2

tror lige jeg laver en nymåling, kunne være måle fejl :hihi

for nu ved eftertanke synes jeg målene var anderledes da jeg kun målte med skydelære :whew

så får jeg også lige styr på de andre mål :(y)
Tim C

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlægaf kreidlerhansen » ons 20. jul 2016 19:00

Det er nørde-hygge at lege med de tal, så ja. Maskineriet skal bare spille! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster