fs80se på fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

jesper, hvor du henne! skal have lavet et topstykke :D
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

har fået købt anden cylinder til min 80 motor. har så tænkt mig der skal ske lidt med den cylinder, porte skal rettes til, topstykke skal drejes lidt, og laves squish band i. men fik kigget lidt på stemplet i dag og nu spørger jeg nok dumt men skal der ikke være hak i stemplet ved booster kanalen øverst, ligesom ved hovedskyllekanalerne? synes og så husker noget med ham med yb100 fik hakket lidt af stemplet der nemlig, men hvor meget og hvor lidt?
Vedhæftede filer
20170122_153521.jpg
20170122_153521.jpg (580.47 KiB) Vist 12027 gange
20170122_153525.jpg
20170122_153525.jpg (556.5 KiB) Vist 12027 gange
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

har også fået en hebo udstødning fra en derbi senda, så regner med jeg vil prøve og den kan komme til og passe på. det jo fra en gearmaskine, så kunne være man blev overrasket :rocks
Vedhæftede filer
20170122_153626.jpg
20170122_153626.jpg (645.46 KiB) Vist 12027 gange
20170122_153629.jpg
20170122_153629.jpg (550.49 KiB) Vist 12027 gange
Tim C
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hakket er ikke nødvendigt.
Hvis du vil ændre noget kunne det være at bore hul i stempel og ind til den 3die kanal så skyllekanalerne bliver lidt mere effektive og køler stempel lidt bedre når stempel er i BDC
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:jesper, hvor du henne! skal have lavet et topstykke :D
Jeg er stadig på jagt efter en CNC-operatør til et tæt samarbejde på den front.



Hakket i stemplet kan man roligt lave. Der er ret meget gods i de stempler, og en udskæring dér er jo magen til dem under krydspinden.
Hvor meget betydning det reelt har, ved jeg ikke lige.

Kan der findes nogle tests af den Hebo-udstødning? Senda og deslige er trods alt en radikalt anderledes maskine; større boring, kortere slaglængde, vandkølet, flere omdrejninger... ikke at det nødvendigvis bliver et problem; måske en udfordring, hvis den skal tæmmes lidt for at matche cylinderen? (Længere forrør, f.eks.)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

har ikke kigget må jeg indrømme, men fik den for og tage den, så har da tænkt mig og få den til og passe. men kan være som du siger man hurtigt tager den af igen. senda har en helt anden måde og køre på ja. kørte faktisk race med en senda med 80cc cylinder på for nogle måneder siden, hold da kæft jeg fik baghjul!!! :teeth2 han kunne endda hive den på hjul når vi kørte 60 :shock:
og her troede jeg vi kunne følges bare lidt haha :D
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

så blev det tid til lidt yamaha igen :rocks
har gået og rodet med lidt forskellige knallerter i vinter, og arbejdet, så der har ikke været tid til så meget.
men har fået lavet min originale fs80 cylinder, da yg1 cylinderen var 10 mm for kort, og gad ikke begynde med spacer osv. så den blev lagt på hylden igen.
nu jeg så nået til lidt mere fart hvis det kan lade sig gøre :teeth2
-udstødningsport måler ~180grader
-skyllekanaler ~ 118 grader
-boosterkanal ~ 120 grader
-der er 1-2 mm fra stempel til top af cylinder.
-squish afstand 1,1mm
-forbrændingsrum op til squishband ~ 5ml, til kant af topstykke 8ml med tændrør mont.
-bredte på squish band 13mm. forbrændingsrum målt vandret med skyldelære er 34mm og topstykke er 47mm det må give 13mm squishband bredte eller tager jeg fejl?
-toppakning er 0.5mm hvis det er til nogen hjælp.
-stemplet har også squishband og bliver helt fladt efter. billede vedlagt.
Vedhæftede filer
20170430_162016.jpg
20170430_162016.jpg (577.87 KiB) Vist 11793 gange
20170430_163023.jpg
20170430_163023.jpg (577.12 KiB) Vist 11793 gange
20170430_163026.jpg
20170430_163026.jpg (647.13 KiB) Vist 11793 gange
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

hov udstødningsport måler ~179grader :D
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ville kalde squishbredden for 6,5mm, men det er en detalje.
Uanset hvad, så giver det et squishareal på 47,7% og det er umiddelbart fint.

5ml er vist ok, når stempeltoppen er flad. Ved en squishafstand på 1mm, skal der lægges 1,74ml til, og så bliver kompressionsforholdet:

(79,1cc + 5,0cc + 1,74cc) / (5,0cc + 1,74cc)
=
12,74:1

0,8mm giver 13,38:1 og det er ikke ligefrem en lille ændring! Jeg ville derfor sigte efter 1,0mm.

Umiddelbart ville jeg affase kanten på hovedskyllekanalerne, så de åbner lidt tidligere. Det bedste ville være at få trukket 7 graders ekstra åbningstid ud af dem.
Det vil reducere blowdown fra 30-31 grader og ned til 27,5 grader, og det vil typisk styrke mellemområdet mærkbart samt hjælpe lidt på toppen.
Der skal ikke andet til end en diamantslibestift på en Dremel. Selv om det giver en kontra-logisk flow-retning, opnås en god effekt, og nævnte vinkel er ikke essentiel, førend man har ambitioner om en motor til banebrug a.k.a. høj litereffekt og vanvittige omdrejningstal.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

Hvis jeg måler squish bredden med en skydelære får jeg det til 7mm. Vidste bare ikke hvordan det måles :shutup så tak Hansen :(y)

Så forbrændingsrummet måles op til squish bredden, og squish bredden ligges oveni super.

Graderne på kanalerne, er det en øvre grænse den er tæt på, ellers stiller det højere krav til udstødning tænding osv eller hvordan?
Det samme gælder kompressionsforholdet er 13:1 den øvre grænse før det ikke holder i længden ?

Ved godt det mange spørgsmål det beklager jeg :)
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvorvidt 13:1 er for højt eller ej, afhænger af omdrejningstal og hvor langt fra top udstødningsporten åbner. Men det synes umiddelbart til den høje side.

Squishbredden måles 100% vandret og er altså relativ til boringen, ikke ift. den fysiske længde på fladen.

Medmindre du hæver skyllekanalerne, vil jeg fraråde at gøre mere ved udstødningsporten. En forskel på 60 grader (kaldet "blowdown = 30 grader") er den øvre grænse.
For høj blowdown giver et snævert trækområde, hvilket nok er det sidste, du har brug for til den gearkasse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

så har jeg filet lidt i cylinder.
20170510_220114.jpg
20170510_220114.jpg (598.71 KiB) Vist 11680 gange
20170510_220121.jpg
20170510_220121.jpg (562.58 KiB) Vist 11680 gange
20170510_220126.jpg
20170510_220126.jpg (603.01 KiB) Vist 11680 gange
20170510_220156.jpg
20170510_220156.jpg (604.96 KiB) Vist 11680 gange
20170510_220205.jpg
20170510_220205.jpg (570.4 KiB) Vist 11680 gange
Beklager det ser lidt amatør agtigt ud, det første gang jeg sådan prøver og porte en cylinder, og har ingen tålmodighed :thunge men det satme sjovt! :teeth2

udstødningsport 180 grader og gjort 28mm bred ca
skyllekanaler, hoved og booster 125 grader og også gjort ligt bredere.
blowdown som jeg forstår det ca 27.5 grader

Det køre sku godt!, synes der er mærkbar forskel på træk i mellem området og op efter, har kun kørt en hurtig prøvetur. den trækker i hvertfald 4 gear noget bedre.
har bestilt et nyt større bagdæk, som skal på og i samme omgang vil jeg lige måle hvor mange ml kompressionsrummet er med samlet motor. tror nemlig det snyder fordi stemplet er halv fladt. derfor har jeg ikke gjort noget ved topstykket eller squish afstand endnu. Skal også have fundet mål på hvor lang min udstødning skal være med de port mål, for og mærke og der er forskel på teori og hvad der køre bedst :)
Tim C
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej... altid spændende hvad der sker når man ændre på tingene - jeg tænker dog at du har taget vel rigelig.
jeg syntes der er for lidt cylindervæg tilbage til at bære stempelringene når de er ud for portene.

er det med en alm dremel ? er det ikke svært at komme til uden vinkelhoved ?

nu må vi se hvad hansen siger til det.

hilsen olieklud
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hvis cylinderen ikke er opboret til max er der sikkert rigeligt gods...ellers kan man bare fjerne hele cylinder væggen ved skyllekanaler som jeg har gjort på "den voldportet cylinder"
Jeg er mere bekymret for bredden af udstødnings port reglen siger max 60% af boringen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Hvis cylinderen ikke er opboret til max er der sikkert rigeligt gods...ellers kan man bare fjerne hele cylinder væggen ved skyllekanaler som jeg har gjort på "den voldportet cylinder"
Jeg er mere bekymret for bredden af udstødnings port reglen siger max 60% af boringen

Den øvre grænse er nu 70%, og jeg sigter typisk efter ~65%, så der også er plads til at klokke i det.
FS1 har jeg bevidst ændret til 60% som udgangspunkt, da den er relativt følsom ift. "overportning"; selv i bredden kan det gå galt, så derfor...


Det behøver ikke være perfekt for at fungere fint. Jeg har kun min telefon ved hånden, så om noget er helt vildt i hegnet vil jeg ikke udtale mig om.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

Det er lavet med normal dremmel med monteret diamant stift. Og jo det svært, især med mangel på tålmodighed. Måtte gå fra det flere gange for ikke og 'bare gøre det færdigt :roll:

60% af 47mm er 28mm, har lavet udstødningsporten lige omkring 28mm bred. Det er i hvert fald det jeg er gået efter :wink:

Ang. Mangel på cylinder væg tror jeg billedet snyder lidt, for har 'rundet" porten af op mod boosterkanalen og vil tro der er 6-7mm væg. Så håber det holder, tilgengæld er der masser af plads over mod udstødnings porten. Det tager jeg en anden gang :lol:

Vil lige sige jeg har læst Google tyndt, inden jeg gik i gang med cylinder. Så jeg følte mig tryg ved de forskellige regler og erfaring.
Men har meget og lære endnu.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Ah, ja nu kan jeg godt se, det ser lidt grumt ud. Lyset snyder gevaldigt på affasningen af kanalerne!

Jeg har testkørt en cylinder, hvor skyllekanalerne var hævet ved at pløje et 10mm bor "opad i cylinderen" fra nederste pakflade. Udstødningskanalen så ud til st være bearbejdet med hammer og mejsel... den gik formidabelt!

Det der med symmetri og perfekte porte er tidligst aktuelt, når vi knækker 10.000rpm og vil hente de sidste 150rpm overdrejning.
I eksperimentfasen er det niveau ikke ret givende ift. tidsforbruget.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

Ja især på det sidste billede kan jag godt se! men så vildt ser det ikke ud i virkeligheden :shutup
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

har været lidt i garagen igen :roll:

nu var tiden til og kigge på topstykket kommet! der var 1.1-1.2 squish afstand, det vil jeg godt have ned på 0.8-0.9. Det blev så klaret, på med toppen, og en hurtig prøve tur :rocks

Der er mærkbar forskel, men ikke som jeg husker det, fra min tidligere fs1 motor, men mina cylinder på da det fik nyt topstykke, så op i luften med knallerten så cylinder er vandret, og få målt det forbrændingsrum med samlet motor!

med løst topstykke måler det 5 ml op til squishbredden, men squishen hælder vild mange grader, og forbrændingsrummet er dybt.

med samlet motor målet forbrændingsrummet ~12ml og der er halvt fladt stempel i.

79,1+12/12= 7,6:1 !? :shock: tager jeg fejl eller kan man ikke godt presse den op på 14-15:1 ?

hvad siger panelet? :dust
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Topstykket skal lige af, og så skal du smøre en smule fedt omkring stemplet, således ringene kan slutte 100% tæt.

Det giver nok også mest mening at fylde op til overkanten af tændrørshullet og derefter modregne gevind og elektrode.


Den øvre grænsen er tæt ved 12,5:1 medmindre udstødningsporten er hævet voldsomt. Det svarer til:

79,1 / (12,5 - 1) = 6,88ml
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"