fs80se på fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

var så heldig og få mulighed for og købe en fs80se motor til min fs1 mc.

ville så godt have min cdi tænding med over, det det blev det første projekt. og det er ikke sådan lige og gøre, da tændingen er rykket meget ud fra blokken (har vedlagt billede), så der skulle skæres i skjoldet.

men motor er kommet på og den er prøvekørt med en udstødning som alligevel skulle smides ud, og mangler karburator dæksel. hold nu op et moment den har, og 80 km/t køre den nemt. skal så have skaffet et karburator dæksel og fundet ud af hvad udstødning jeg skal køre med, og en luftfilter kasse og det ligner 2ru luftfilterkasse på fs80se?

tændingsdækslet skal så have lidt spartel og maling, så skal det nok blive fint :teeth2

så kortminarelli motoren er udsat lidt :hihi
Vedhæftede filer
DSC_0560.jpg
DSC_0560.jpg (504.24 KiB) Vist 15072 gange
DSC_0561.jpg
DSC_0561.jpg (504.48 KiB) Vist 15072 gange
DSC_0562.jpg
DSC_0562.jpg (507.03 KiB) Vist 15072 gange
DSC_0564.jpg
DSC_0564.jpg (501.82 KiB) Vist 15072 gange
DSC_0565.jpg
DSC_0565.jpg (511.34 KiB) Vist 15072 gange
Tim C
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af 12inch »

Hej Wolfe
Lækker motor, vidste ikke der fandtes en 80ccm der passede direkte på fs1´eren ,fandt det her karburator dæksel på ebay
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-FS-80SE- ... SwQItUIWzN

Mvh. 12inch
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

hov glemte lige 2 billeder :D

beklager den er beskidt og støvet, selve knallerten har ikke kørt et års tid, og så kunne jeg ikke lade vær og prøve en tur :teeth2

12inch; du kender sikkert godt yamaha sheriff? en fs1 som chopper, den fåes med 80cc motor. og det skulle være identisk med fs1 stellet, motor passer i hvertfald 100 over på med huller og det hele.
så godt det dæksel på ebay, regner også med og købe det, han havde vist også luftfilteret :(y)

nu det næste problem der er for lang tid til varmt vejr :hihi
det eneste jeg har kørt på den knallert var da den skulle til syn, og vil virkelig gerne ud og køre! hehe
Vedhæftede filer
DSC_0568.JPG
DSC_0568.JPG (506.22 KiB) Vist 15039 gange
DSC_0569.JPG
DSC_0569.JPG (498.86 KiB) Vist 15039 gange
Tim C
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af Kim B S »

Hej wolfe.
Fedt at du har fået din Yamaha til at køre godt, og endda med 80 ccm motor. :bravo Men går det hvis man møder ordensmagten? :?: Jeg ved godt at du har MC-nummerplade på, men jeg tænker at stel og motor ikke er typegodkendt sammen, det ved vi jo er et problem hvis det er en almindelig lille knallert/knallert-30. Det kunne være rart at vide hvordan det er med en lille MC som din er blevet til. :wink: Flere vil jo nok gerne gøre som dig, hvis loven tillader det. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Fed og nem måde at gøre det på :)

Vedr. evt. ballade med motor vs. ordensmagten, så tvivler jeg på, slagvolumen er et problem. Men reelt må man jo ikke tune ud over +20%, så hvis udgangspunktet er 5HK, er max altså +1HK = 6HK.
Kan man finde en 500ccm motor med 6HK, så er den vel i vinkel?

Antallet af cylindre må vist heller ikke ændres.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af juhl-drengen »

Hansen: nu VED jeg IKKE om det er sådan LÆNGERE, men det HAR ihvertilfald været sådan at slagvolumen heller ikke måtte ændres mere end 20% (ihvertilfald ved biler) om det så gælder ved motorcykler eller længere ved jeg ikke! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af knallert »

det er jo normalt at udbore foringerne ved motor renovering..og montere lidt større stempler..som en normal operation..det ændre jo ikke motoren indetitet...men effekten øges..
så der må være den gamle grense på 20% effekt forøgelse i kw/hk...tror ikke det er cc som er afgørende..men ved regulært skifte af motoren til en anden type(som så er næsten indendisk).... er der dog nok et problem..jeg har dog gjort det på min dt 175..som blev synet med en 125 motor..de er ens bortset far boringen..jeg ville så helst montere en kina 125 4 takter motor i stellet..men har ikke prøvet at syne det
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

ved faktisk ikke hvordan det vil gå hvis jeg møder politiet, de skal i hvertfald kende til modellen for og vide det er en motor som den ikke er godkendt med.
kan huske da jeg tog uddannelse, diskuterede vi med en af mine lære hvordan loven var med tuning. vi lærte du må tune alt det du vil på den oprindelige motor, men trykladning gik automatisk over 20% reglen.
skift af motor var også under 20% reglen, ved så ikke hvad fs80se motoren har af heste. men min er synet som motorcykel 50cc og 4 hk den kørte vel 70-80 km/t 4 gear.
fs80se motoren køre nok ikke meget hurtigere og har også 4 gear, og den ligner meget den originale udover større cylinder. :whew
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

har lige fundet ud af fs80se har 6.8 hk :(y)

og 20% af 4 er 0.8 så den er ikke helt inde for loven :hihi
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af knallert »

vi siger det ikke til nogen....hvis du giver en bajer til næste træf....
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

det kan godt ske ;)
var også lidt derfor jeg købte motor for og komme ud og køre lidt :(y)
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af 12V »

Hvad kan det være at du har registreret den med 4HK? Plejer de ikke at stå til 5,3 eller 6,5 HK i MC trim?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af Allan M »

Der er en gummiparagraf om at hvis køretøjet "mister sin identitet" skal man betale ny afgift af hele baduljen. For motorcykler er det f.eks. hvis man skifter forgaflen og HELT sikkert hvis man skifter motoren.

Det er en gråzone. For motornummeret står ingen steder i officielle papirer. Der behøver slet ikke være et motornummer. Og så er vi tilbage ved "hvad ingen (embedsmand) ved har ingen (embedsmand) ondt af" :)
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af anj »

og skulle det frygtelige ske at man blev tvunget til at betale 0 kr. i afgift igen så går det jo nok også
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af Allan M »

anj skrev:og skulle det frygtelige ske at man blev tvunget til at betale 0 kr. i afgift igen så går det jo nok også
Det dejlige, set fra SKATs side, er bare, at det gør du ikke! Så bliver den afgiftssat som et nyt køretøj efter individuel vurdering. HELE køretøjet, og ikke kun ændringen.
Nogle sidevognsmotorcyklister, som havde "glemt" at fortælle, at de havde ombygget deres f.eks. BMW til sidecar (med anden forgaffel med bilhjul) er blevet ganske ruinerede på den konto.

Men igen: Det sker ikke medmindre man insisterer på at oplyse om det. Og hvis man rent teoretisk blev kaldt til syn, så tager det vel en times tid max at smide en normal motor på.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af anj »

Forestil dig lige at du satte omtalte motor på en anden fs1 og så kørte møllen igennem med indregistrering og så i stedet for de 5.3 hk oplyste fx 10 hk.
Så ville værdi sætningen stadig medføre afgift på kr,- ca 0
Hele humlen med de der BMW folk er jo netop at værdi sætningen på køretøjet jo medførte anselig afgift der skulle betales pga mistet identitet.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af wolfe »

carsten de heste er ud fra den specifikationsliste jeg havde med til syn, og mener der stod 6ps på den. det vel 4 hk? eller tager jeg fejl?

de måler jo ikke heste på køretøjet ved syn, de tager de oplysninger, du har med til syn fra fx typegodkendelse eller specifikationsliste.

den næste ting er den man kan ikke få den godkendt med den motor fordi fs1eren ikke er serieproducerede med fs80 motoren. sådan forgår det i hvertfald til bil.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

6PS er meget tæt på 6HK. (5,9HK eller noget i den dur)

Mener forskellen ligger i målestandarden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af juhl-drengen »

er løsningen ikke "bare" et FS80SE stel med papirer fra Tyskland? bygget som en fs1 hvis stellet alligevel er ens? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: fs80se på fs1

Indlæg af 12V »

Er det KW du har stående på registrerings attesten? Det plejer de at bruge.

4 KW er 5,4 HK.
Besvar

Tilbage til "Tuning"