Side 1 af 2

cylinder valg?

: lør 10. okt 2015 21:41
af kim96v4
Hej jeg går og overvejer hvilke cylinder jeg skal vælge til mit fs1 racer project, skulle jeg vælge en bws eller en rd cylinder? Det er overhovedet ikke en hverdags maskine, men et for sjov project, kunne der være vandkølede cylindre med indsugning i cyl. Fra en evt gearmaskine? Hvad siger i??

M.v.h. kim

Re: cylinder valg?

: søn 11. okt 2015 15:56
af juhl-drengen
Begge et er godt bud, tror der er mere guf at hente i BW's cylinderen (hvilken præcist ved jeg ikke) og RD/DT cylinderen er der lidt mindre at hente i tilgengæld er det MEGET større køle område :-) altså jeg ved ikke om det er muligt at hapse en fra en RMX/SMX der er skyllekanalerne i blokken lidt mindre end en i en AM6 f.eks hvis det er så har jeg et brugt Hebo Racing 47,6mm liggende til RMX i overskud du kan få billigt da jeg har 2 sæt og kun skal bruge et :-)

Re: cylinder valg?

: søn 11. okt 2015 17:41
af Jensmc
Engan i 80' erne kørte jeg kortvarigt med et Larsen-trim sæt. De kaldte det MR-RD kit.
For det første var porten i cylinderen så store, at der var hul ud til det fri, Derfor måtte jeg "spartle" FS1 blokken, så det var tæt. Cylinderen var jo beregnet til en helt anden motor model, så det var ikke særlig godt.
Desuden var der så et problem med hullet i indsugningspladen. Det skulle stoppes til.
Da alt var klar, kørte den ca. 60 km/t, så jeg fik hurtigt solgt det tuningsbras.
Jeg kan ikke anbefale en RD cylinder.
Det afgørende ved en anden cylinder er, at kanaler i blok og cylinder passer sammen, eller tilpasses, så det passer sammen.

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 00:10
af kim96v4
Har en rmx indsugning i cylinderen? Smid lige billed op, det kunne godt være interessant

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 02:57
af juhl-drengen
Både og.. der skal laves en rimelig stor pakflade da der er karburator montering på cylinderen men den går ned til en membran der går ned i blokken :-)

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 15:06
af kreidlerhansen
Der skal også tages hensyn til pindboltafstanden.

RMX har mildest talt et sært indsugningsforløb, og jeg tror ikke, det er en let opgave at få det til at harmonere.

Umiddelbart er en Chappy-cylinder det bedste bud ift. enkel montering, da den vist reelt er magen til FS1, blot med indsugning på toppen.

Minarelli RV4 har en vandkølet cylinder med indsugning, men pindboltafstanden er større og cylinderen højere.

BW's-cylinderen er absolut det bedste bud, fordi pindbolafstand og cylinderhøjde er brugbare. Den største udfordring er, at få dækket overlappet mellem skyllekanalerne.
Det er godt nok ikke en vandkølet cylinder, men bare en Polini Sport, eller tilsvarende, vil med den væsentlige forøgelse af slagvolumen (+40%) og portareal (vel +100%) gøre en enorm forskel.
Cylindre i racing-klassen kan meget vel være FOR hidsige.
Der skal desuden tilpasses et topstykke, hvilket kun er enkelt at gøre for folk med adgang til en drejebænk.


Overvej i øvrigt, at FS1 4g har en kobling, som er dimensioneret til, hvad den havde af effekt fra fabrikken og ikke ret meget mere. Desuden er springene mellem gearene lidt voldsomme, så det kan blive en lidt ulden følelse at gå all-in på sådan et projekt, hvis den stadig føles lidt sløj på en knallertagtig måde.

Uanset, hvad andre postulerer, er det en omfattende opgave, hvis den skal fungere GODT!


Pudsigt nok har jeg kun set ét forsøg på at maksimere portarealet i en FS1-cylinder med ~45mm boring, og det så faktisk ok ud. Ejeren påstod også, den gik fortrinligt.
Jeg kan se masser af potentielle forbedringer af en FS1-cylinder, som i sidste ende bliver en både hurtigere og billigere løsning end enhver ombygning til en cylinder fra en anden motor.

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 16:43
af kim96v4
Jeg har faktisk en 45mm chappy cylinder liggende og lidt svejs på en gammel blok er ikke noget problem, ej heller indstilling af squish, den store udfordring bliver timing af skylleporte og udstødningsport

Har du et bud på hvad jeg skal gå efter??

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 16:48
af kim96v4
Koblingen skal selvfølgelig forstærkes, her tænker jeg på 3 plader og så bruge en anden olie som jeg ikke kan huske hvad hedder, men den anvendes i diff. Med spær

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 20:19
af kreidlerhansen
Til std. slaglængde/39,7mm og 47-48mm boring?

Udstødning 23-24mm fra top
Skyllekanaler 31-33mm fra top

Som udgangspunkt bør der ikke være større afstand end 8,5mm mellem højeste skyllekanal og udstødningskanalen.

4,5-5ml forbrændingskammer og 0,7mm squishafstand giver 5,7-6,2ml total eller mellem 13,3 og 12,3:1 i kompressionsforhold.

1,0mm fortænding.


Ovenstående vil fungere med de fleste, tilgængelige udstødninger. Man kan så porte videre, hvis det skal være vildere, men noget siger mig, at alt over ~0,14HK/ccm (eller 140HK/L) er en udfordring, som kræver adskillige eksperimenter.

Umiddelbart er det lettere at trimme en motor ind med lave og brede porte, samt et lidt lavere kompressionsforhold. Og jo skrappere, motoren trimmes, desto mere opmærksom skal man være på squishareal, -afstand og tændingstidspunkt, ligesom en skrap portning med højt kompressionsforhold kan lede til motorhavari ved brug af selv en standardudstødning.

Re: cylinder valg?

: man 12. okt 2015 20:21
af kreidlerhansen
Vedr. olien, så tænker du måske på en, som "bider hårdere" i takt med temperaturen stiger?

Et par 50ccm racere har oplevet, at en sådan olie får primærsiden til at bide, når temperaturen bliver høj nok. Det har medført alt fra mistet ydeevne til et blokeret baghjul.

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 16:47
af kim96v4
Vil et poline evo 2 47,6 være for hidsigt? Det er en bws cylinder

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 21:47
af juhl-drengen
Kim:
Hvis det er så har jeg en ubrugt 30er bws cylinder, med udstødnings flance og membran du kan få for
50 kr som du kan bruge til at modificere motorblokken og lave udstødning :-)

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 22:18
af kreidlerhansen
kim96v4 skrev:Vil et poline evo 2 47,6 være for hidsigt? Det er en bws cylinder
Har du læst mine indlæg? ;)

Prøv den. Når du bliver træt af den, så køb en cylinder i sportsklassen, evt. "semi-racing". Stage6 Pro Sport er det absolut bedste bud ift. pris/ydelse. (10-12HK med lethed, 20HK med alt skruet i bund inkl. kassekreditten.)

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 23:04
af kim96v4
Jeps jeg har læst dit indlæg Jesper

Jeg har en stage6 cylinder på hånden incl bigvalve og studs til en billig pris, det kører med et stempel med flad top så squish bliver lettere at indstille, det er en cylinder med singelport udstødningen i simiracing klassen, så det må være den jeg prøver, til prisen kan den altid ryge i havnen

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 23:32
af kreidlerhansen
Pro Sport er snildt god for de nævnte 10-12HK.

Stemplet med flad top hører ellers til Racing-cylinderen. Men du har helt ret, for det er bare at trimme kammerets volumen ind ved at dreje af pakfladen.

50% squishareal opnås med en 7mm bred squishkant. 14:1 ved en squishafstand på 0,7mm kræver et forbrændingskammer på 4,25ml med 47,6x39,7mm... og så er der altså gang i den på den SJOVE måde! Stakkels kobling! ;-)

Re: cylinder valg?

: fre 16. okt 2015 23:58
af kim96v4
Sælger fortæller det er en stage6 racing cylinder, men er ifølge ham ikke at sammenligne med så mange andre racingcylindre, den har singelport udstødningen og et fornuftigt bundtræk, jeg får cyl. Bigvalve med 2 studser og en tp nardo for 600 det hele er iorden så prisen er vel ok, jeg skal så have et stempel til 350
Jeg har set et eller andet sted at der er en der har monteret en koblingsskål fra en yz 125 på sekundær hjulet, hvis ikke jeg husker helt forkert så har jeg vist en kobling liggende til en yz 80, det må lige undersøges nærmere, ellers kan der jo drejes lidt i det originale så der er plads til 3 plader, meeern tvivler nok på det holder, men det er da forholdsvis nemt at forsøge med

Re: cylinder valg?

: lør 17. okt 2015 00:00
af kim96v4
Sælger er iøvrigt en voksen mand der hygger sig med lidt sprint osv, stumperne har dog ikke været brugt til det

Re: cylinder valg?

: lør 17. okt 2015 00:14
af kreidlerhansen
Pro Sport er en bedre basis til en gearmaskine, så om det er en Racing eller ej, er flintrende ligegyldigt. En enkelt, stor udstødningsport har sine fordele vs. en to-delt, ligesom den kan have visse ulemper.

15HK ved 11.000rpm er hentet med en portet Sport Pro Replica (vist nok cylinderens rette navn) og en voldportet har været meget nær 20HK ved 13.000rpm. Du render ind i andre udfordringer, førend ydelsen er for lav, uanset hvad.

Nardo fungerer faktisk ok på en gearknallert. Og med 70ccm til at puste den op, kommer du næppe til at savne kræfter. Jeg tror, gearing/anvendelighed/tophastighed bliver den største udfordring, men det er altid et spørgsmål om at gå på kompromis. Især når motoren ikke er større. Og hvem har reelt trang til at køre over 120km/t?

Til den pris havde jeg købt sagerne af rent og skært princip...

Re: cylinder valg?

: lør 17. okt 2015 00:40
af 12V
Hvis det er Stage6, med en enkelt port, så er det Sport Pro. Jeg har haft denne og racing med todelt port på forskellige maskiner, måde mk1 og mk2. Rigtig gode cylindre :-)

Jesper, Replica efternavnet er deres mindste "knækpotte".

Re: cylinder valg?

: lør 17. okt 2015 07:21
af kreidlerhansen
12V skrev:
Jesper, Replica efternavnet er deres mindste "knækpotte".

Inkonsekvent navngivning! Det er i hvert fald ikke MIN skyld... blablabla :thunge