Racer Stempel

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Racer Stempel

Indlæg af FOLVA »

Jeg er gået fra en opsætning, af en 40 mm standard F5b Cylinder, med standard stempel, 16 mm plade og 16 mm karburator, med en 160 dyse, og et 5,3 A rør. Og der gik den godt og fik en blanding der lige var til pas.

Nu har jeg så været ved at pille lidt, jeg har nu følgende opsætning. En 257 cylinder filet i udstødnings porten, med målet 26 mm fra top cyl til top port, og monteret et 40,5 mm L ring stempel med booster huller, indsugning er der ikke forandret ved, men jeg har i stedet monteret et Luhac skråtskåret rør. Dyse str er uforandret, og nu kan den kun starte med chocker selv om motoren kun lige er nået at blive kold, og det siger mig at måske er den 160 dyse for lille nu, jeg har dyserne 170, 180, 190 ,200, mon ikke at den trænger til en omdysning efter min nye opsætning. Hvad siger jeres erfaringer jer, hvor langt mon jeg skal gå op i str.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Racer Stempel

Indlæg af Kim B S »

Hej Folva.
Ud fra din tekst tror jeg også at du skal lidt op i dyse-størrelse, det er svært at sige hvor meget, men 170 eller 180 vil jeg trog. :wink: der er næsten ikke andet at gøre end bare at prøve lidt af hvert, og så se hvad den køre bedst med. :wink: god fornøjelse med at eksperimentere med dyser. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Racer Stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Det lyder ganske rigtigt som om, dysen skal være større. Hvor meget, er svært at gisne om, men hvis den kan tage fuld gas fra tomgang uden træls opførsel, bør én eller to størrelser være et godt bud.

Det er i grunden ikke så underligt. Ændrede porttider og skift af udstødning kan klassificeres som "drastiske ændringer", da det netop er de to elementer, som har størst indflydelse på karakteristikken. :-)

Typisk ville jeg tage én ting ad gangen; F.eks. nøjes med at ændre porttiderne og bevare udstødningen. Hvis motoren så ikke går som ønsket, kan udstødningen skiftes.
Ulempen ved at skifte flere ting på én gang er, at man går glip af en sammenstykning, som reelt kan være perfekt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: Racer Stempel

Indlæg af FOLVA »

Tak for svarene Kim BS og Kreidler Hansen.

Kreidler Hansen, du har nok en pointe, i at jeg har burde prøve med samme udstødning, inden at jeg tilpasser opsætningen med det mere hidsige Luhac Rør. For det bliver faktisk en smule mere svært at holde tingene adskilt når man udskifter for mange ting på én gang.

Jeg er lige nu gået helt op i str 200, og det lyder måske af lidt for meget, men den kan faktisk køre rimelig tilfreds stillende med den dyse str, og det er måske heller ikke en dum ide at køre den til med denne str, for så er jeg mere sikker på at undgå varme sætninger sådan lige med det samme.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Besvar

Tilbage til "Tuning"