Side 1 af 1

Racer Stempel

: lør 26. sep 2015 17:46
af FOLVA
Jeg er gået fra en opsætning, af en 40 mm standard F5b Cylinder, med standard stempel, 16 mm plade og 16 mm karburator, med en 160 dyse, og et 5,3 A rør. Og der gik den godt og fik en blanding der lige var til pas.

Nu har jeg så været ved at pille lidt, jeg har nu følgende opsætning. En 257 cylinder filet i udstødnings porten, med målet 26 mm fra top cyl til top port, og monteret et 40,5 mm L ring stempel med booster huller, indsugning er der ikke forandret ved, men jeg har i stedet monteret et Luhac skråtskåret rør. Dyse str er uforandret, og nu kan den kun starte med chocker selv om motoren kun lige er nået at blive kold, og det siger mig at måske er den 160 dyse for lille nu, jeg har dyserne 170, 180, 190 ,200, mon ikke at den trænger til en omdysning efter min nye opsætning. Hvad siger jeres erfaringer jer, hvor langt mon jeg skal gå op i str.

Re: Racer Stempel

: søn 27. sep 2015 00:18
af Kim B S
Hej Folva.
Ud fra din tekst tror jeg også at du skal lidt op i dyse-størrelse, det er svært at sige hvor meget, men 170 eller 180 vil jeg trog. :wink: der er næsten ikke andet at gøre end bare at prøve lidt af hvert, og så se hvad den køre bedst med. :wink: god fornøjelse med at eksperimentere med dyser. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Racer Stempel

: søn 27. sep 2015 09:24
af kreidlerhansen
Det lyder ganske rigtigt som om, dysen skal være større. Hvor meget, er svært at gisne om, men hvis den kan tage fuld gas fra tomgang uden træls opførsel, bør én eller to størrelser være et godt bud.

Det er i grunden ikke så underligt. Ændrede porttider og skift af udstødning kan klassificeres som "drastiske ændringer", da det netop er de to elementer, som har størst indflydelse på karakteristikken. :-)

Typisk ville jeg tage én ting ad gangen; F.eks. nøjes med at ændre porttiderne og bevare udstødningen. Hvis motoren så ikke går som ønsket, kan udstødningen skiftes.
Ulempen ved at skifte flere ting på én gang er, at man går glip af en sammenstykning, som reelt kan være perfekt.

Re: Racer Stempel

: man 28. sep 2015 19:19
af FOLVA
Tak for svarene Kim BS og Kreidler Hansen.

Kreidler Hansen, du har nok en pointe, i at jeg har burde prøve med samme udstødning, inden at jeg tilpasser opsætningen med det mere hidsige Luhac Rør. For det bliver faktisk en smule mere svært at holde tingene adskilt når man udskifter for mange ting på én gang.

Jeg er lige nu gået helt op i str 200, og det lyder måske af lidt for meget, men den kan faktisk køre rimelig tilfreds stillende med den dyse str, og det er måske heller ikke en dum ide at køre den til med denne str, for så er jeg mere sikker på at undgå varme sætninger sådan lige med det samme.