Hpi tænding til fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Hpi tænding til fs1

Indlæg af Bmj1 »

Hej er der nogen som har noget erfaringer med hpi 2-ten som man kan købe ved Jmph parts, og hvad med den model som har lysspole...? Kører den med 6volt eller 12volt?
Er kører med altena alu 43mm og vil tilpasse en udstødning fra en scooter... Skulle jo gerne ha den lidt højere op i omdr....
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af jesper »

Hej Bmj1

Det er 12 volt med lysspole, husk at købe spændings regulator til.
Husk at udskiftet batteri og div. pære og horn og evt. blink relæ til 12 volt!.

Jesper Høyer
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af Bmj1 »

Hej... Takker for info omkring tænding.

Det næste spørgsmål til opgradering af opsætning er... Kan man sætte en anden krumtap i som har lidt længere slaglængde.? Passer den evt fra en DT/RD50? Eller skal man holde sig til Racing model?
Som sagt kører jeg med 43 alu fra athena og påtænker lidt at gravet lidt i skyldekanaler i blokken, samt cylinder.... Nogle fif..??
Udstødning skal tilpasses fra evt scooter eller hvad??
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Glem længere slaglængde til Athena. Den er for hysterisk til formålet.

Snup en Top Racing krumtap.

Hvis du vil forsøge dig med en JT1-krumtap, skal du finde en cylinder, hvor skyllekanalerne åbner 33-34mm fra top og udstødningen 24-25mm.
Skrappere portmål bliver for hidsige til en FS1 med 42mm slaglængde. Indsuningsforløbet (formoder jeg) dikterer i forvejen en hidsig karakteristik, og derfor er den superfølsom overfor "grovportning". Konsekvensen er NUL bundtræk og et smalt trækområde, der ikke matcher gearkassen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af ankerlund »

Hej Kreidlerhansen du ved meget om tun til Fs1, jeg laver forsøg med en 5 gears drejeventil, har prøvet original fs1 med orig 40,25 stempel, går godt men mangler bundtræk, så uoriginal fs1 boret til 45mm, går fint , og sidst 257 cyl boret til 42,50 fint bundtræk, men ingen topfart, hvad kan du anbefale
mvh Michael Ankerlund
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

ankerlund skrev:Hej Kreidlerhansen du ved meget om tun til Fs1, jeg laver forsøg med en 5 gears drejeventil, har prøvet original fs1 med orig 40,25 stempel, går godt men mangler bundtræk, så uoriginal fs1 boret til 45mm, går fint , og sidst 257 cyl boret til 42,50 fint bundtræk, men ingen topfart, hvad kan du anbefale
mvh Michael Ankerlund
Jeg må lige rette den påstand:

Jeg kender en smule til FS1 og har lært en sjat om tuning af totaktere. :)

Du skal kigge på porttider og kompressionsforhold, og evt. kan det blive nødvendigt at tilpasse tændingstidspunktet.

Nødvendige detaljer for sammenligning af cylindre:

Portenes afstand fra øverste pakflade.
Afstanden fra stempeltoppens yderste kant til øverste pakflade, når stemplet er i højeste position.
Den samlede volumen i topstykket (skru et tændrør i, sæt topstykket i vater i en skruestik og mål ud med sprit.)

Ved hjælp af disse inputs kan jeg komme med et kvalificeret gæt på, hvad der skal til for at få lidt mere power.

Vedr. lille vs større boring, så vil en større boring give mere træk over hele linien. Dvs. en sammenligning mellem 40,25mm og 45mm er "uretfærdig".
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af kim96v4 »

Hvad med den her tænding? Prisen er da fin og hvis ikke jeg tager fejl så passer svinghjulet på krumbassen

http://www.msp-tuning.dk/pi/R_setup_tænding_8005_.aspx
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af wolfe »

rigtig fin tænding kim. men nej jog r ac altså luft kølet passer ikke på krumtappen, og det næste er selve tændingen, eller ankerpladen passer ikke.
det er statoren som skal over på en fs1 ankerplade, og selve midten af svinghjulet fra fs1 skal over i jog svinghjulet.

Tim C
Tim C
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af Bmj1 »

Hej
Nu har jeg monteret 12v tænding fra Benny, kan det passe at gisten ikke er blevet mere kraftig??
Hvad har i andre af erfaringer med elektronisk tænding?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej... nå har han fået dem på lager igen ? eller er det et du har købt for lang tid siden ?
hvordan vurderer du gnistens styrke ? tænker du hvor lang en gnist ? eller den er hørbar ?
hvis dit gamle tændingsanlæg ellers er i god stand så vil du nok ikke opleve den helt store forskel.
det bedste ved elektronisk tænding er at tændingstidspunktet aldrig flytter sig, samt at man kan styre tidspunktet elektronisk ift omdrejninger hvis man ønsker det.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af knallert »

cdi systemer har en" lyssvag" gnist..men den springer let 10 mm...og man kan tydelig høre gnisten...det er bare farven der er anderledes..
fordelene er veligeholdelse fri system og hurtighed på systemet..ikke så meget gnist power..men der er stadig power på... mere end standart systemet
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af 12V »

Jeg har samme oplevelse med flere elektroniske tændinger, gnisen ser og lyder ikke af meget i forhold til en god platin tænding. Min Kreidler f.eks. havde jeg næsten startet med at fejlsøge forbindelser, da jeg montere Kokusan tændingen, for gnisten var ikke noget at prale af. Godt jeg ikke gjorde det, den starter bare man læner foden på kickstarteren ;)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:Glem længere slaglængde til Athena. Den er for hysterisk til formålet.

Snup en Top Racing krumtap.

Hvis du vil forsøge dig med en JT1-krumtap, skal du finde en cylinder, hvor skyllekanalerne åbner 33-34mm fra top og udstødningen 24-25mm.
Skrappere portmål bliver for hidsige til en FS1 med 42mm slaglængde. Indsuningsforløbet (formoder jeg) dikterer i forvejen en hidsig karakteristik, og derfor er den superfølsom overfor "grovportning". Konsekvensen er NUL bundtræk og et smalt trækområde, der ikke matcher gearkassen.
Tjaa det bliver da spændende at se hvordan min LC70ccm motor kommer til at opleves, 42mm Jt1 og så den LC70ccm,46mm boring cylinder med cylinder monteret membran og karburator, som du har fået port tiderne på...æ' åow'?
Btw.: den får netop den hpi 2-ten tænding, købt hos jmpb.nl
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af knallert »

hvis den virker..!!!
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:
kreidlerhansen skrev:Glem længere slaglængde til Athena. Den er for hysterisk til formålet.

Snup en Top Racing krumtap.

Hvis du vil forsøge dig med en JT1-krumtap, skal du finde en cylinder, hvor skyllekanalerne åbner 33-34mm fra top og udstødningen 24-25mm.
Skrappere portmål bliver for hidsige til en FS1 med 42mm slaglængde. Indsuningsforløbet (formoder jeg) dikterer i forvejen en hidsig karakteristik, og derfor er den superfølsom overfor "grovportning". Konsekvensen er NUL bundtræk og et smalt trækområde, der ikke matcher gearkassen.
Tjaa det bliver da spændende at se hvordan min LC70ccm motor kommer til at opleves, 42mm Jt1 og så den LC70ccm,46mm boring cylinder med cylinder monteret membran og karburator, som du har fået port tiderne på...æ' åow'?
Btw.: den får netop den hpi 2-ten tænding, købt hos jmpb.nl
Jeg sidder med flere portmål og projekter, end jeg efterhånden kan huske, "Gravedigger" (jvf. mit svar her i emnet er godt halvandet år gammelt).

Det skal nok virke, blot den holder tæt og portmålene er under 200/140...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af Bmj1 »

Jeg købte tændingen for et år siden.....jeg kan høre på jer at man ikke må forvente den store forskel gisten
Et andet spørgsmål er...
kan det passe at en ny racer krumtap fra jmph parts ikke er i balance? Efter jeg satte den i ryster knallerten i høje omdrejninger(ca 8000 omdr og op), regner med at tá den ud og få den afbalanceret....
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg har aldrig prøvet sådan en fuldvange / hellukket krumtap - desværre, men jeg har en gang oplevet en ny krumtap der var vildt skæv.
det var da jeg skulle renovere min kreidler RMC 3 gear - havde bla bestilt en ny krumtap som slog så meget i akselenden i koblingssiden at det var direkte tydeligt med det blotte øje, den blev sendt retur og jeg fik en ny.

det er da muligt at din krumtap er skæv, men det kunne også være noget andet, fx din motor som ikke er ordenligt fastspændt og derfor går i resonans.

det er bare så belastende at skulle til at adskille en motor man lige har samlet, håber du finder fejlen.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hpi tænding til fs1

Indlæg af 12V »

Hvordan har du tænkt dig at balancere den krumtap? Det er en ret speciel fremgangsmåde på sådan en 1 cylindret maskine. Her taler vi om balancefaktor der tager højde for stempel vægt. Man balancerer til en faktor afhængig af om motoren er med liggende, skrå eller stående cylinder.
Producenten har taget højde for dette i udviklingen, en fuldvange ræser krumtap kan sagtens vibrere mere end en original.
Besvar

Tilbage til "Tuning"