Fs1 mc motor
Re: Fs1 mc motor
så kom motoren endelig tilbage fra smeden efter et par forsøg, var vist ikke sådan og svejse i den, så måtte finde en anden til jobbet, som så nu kan rette op på det den anden lavede
så blokken må afsted igen når jeg er færdig med og "file" hvis jeg nu skulle slibe igennem, og få den planslebet
er ikke helt tilfreds med det endnu men det giver et fint billede af de nye skyllekanaler
47 mm topstykke er også landet, med forskudt tændrørs hul, fordel, ulempe?
så blokken må afsted igen når jeg er færdig med og "file" hvis jeg nu skulle slibe igennem, og få den planslebet
er ikke helt tilfreds med det endnu men det giver et fint billede af de nye skyllekanaler
47 mm topstykke er også landet, med forskudt tændrørs hul, fordel, ulempe?
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0255.JPG (507.66 KiB) Vist 10068 gange
-
- DSC_0256.JPG (507.27 KiB) Vist 10068 gange
-
- DSC_0257.JPG (498.21 KiB) Vist 10068 gange
-
- DSC_0259.JPG (505.65 KiB) Vist 10068 gange
-
- DSC_0260.JPG (511.5 KiB) Vist 10068 gange
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Kreidler-topstykke! Fint! Bare vildt højkomprimeret til dit formål, så giv den hellere en squishafstand på 1,5mm...
Hvad er du utilfreds med vedr. svejsningen?
Hvad er du utilfreds med vedr. svejsningen?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
svejsningen er sådan set fin nok, det mere planslibningen der er gået ged i. så pakfladen mellem blok og koblingsskjold bliver ikke tæt som det ser ud nu.
ang. topstykke, skal det vende en bestemt vej? har aldrig selv haft et med sådan et forbrændingskammer, så ingen erfaring hehe
ang. topstykke, skal det vende en bestemt vej? har aldrig selv haft et med sådan et forbrændingskammer, så ingen erfaring hehe
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Ah, sådan.
Den største bue på køleribberne skal vende mod udstødningen.
Den største bue på køleribberne skal vende mod udstødningen.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
så skete der lidt nyt med projektet!
lidt forkert tidspunkt og lave motor projekt på, burde være ude og køre med de andre
når men fik portet færdig, lavet smøring til lejer ( håber det fint nok, ellers finder jeg ud af det senere )
så skal blokkene lige til smeden igen og få svejst et par små steder, og få planslebet alle blokkene.
hvad cylinder angår, fald valget på italienske simonini 47.6 alu cylinder da jeg som yngre kørte med den cylinder og var mere positivt overrasket over den, også til prisen.
når blok kommer tilbage skal der lige finpudses lidt, og så småt begynde og samle igen, og få div. mål til og passe, squish band, kompressionsforhold, forbrændingskammer osv. går ikke efter 150 km/t, nok mere et sted mellem 80-100 med godt bundtræk og få den kørt ind så den ikke sætter sig osv.
og lige et par stemningsbilleder.
lidt forkert tidspunkt og lave motor projekt på, burde være ude og køre med de andre
når men fik portet færdig, lavet smøring til lejer ( håber det fint nok, ellers finder jeg ud af det senere )
så skal blokkene lige til smeden igen og få svejst et par små steder, og få planslebet alle blokkene.
hvad cylinder angår, fald valget på italienske simonini 47.6 alu cylinder da jeg som yngre kørte med den cylinder og var mere positivt overrasket over den, også til prisen.
når blok kommer tilbage skal der lige finpudses lidt, og så småt begynde og samle igen, og få div. mål til og passe, squish band, kompressionsforhold, forbrændingskammer osv. går ikke efter 150 km/t, nok mere et sted mellem 80-100 med godt bundtræk og få den kørt ind så den ikke sætter sig osv.
og lige et par stemningsbilleder.
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0394.jpg (501.06 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0395.jpg (505.31 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0396.jpg (504.87 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0397.jpg (504.88 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0398.jpg (492.07 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0399.jpg (507.31 KiB) Vist 9967 gange
-
- DSC_0401.jpg (506.72 KiB) Vist 9967 gange
Tim C
Re: Fs1 mc motor
motor er kommet tilbage fra smeden !
begynder og ligne noget nu, nu skal jeg se om jeg kan nå og få fixet de sidste ting, få den samlet og se om den køre, inden det slut for i år.
kobling er kommet hjem plus en masse kosmetisk ting, koblingen fra en dt80 er med 3 koblings plader og 2 jernplader, plus jern pladerne er tyndere end yamaha originalt, det vil sige de kan næsten være der, der skal ikke drejes mere end et pr millimeter max, for det spiller.
fortsættelse følger
begynder og ligne noget nu, nu skal jeg se om jeg kan nå og få fixet de sidste ting, få den samlet og se om den køre, inden det slut for i år.
kobling er kommet hjem plus en masse kosmetisk ting, koblingen fra en dt80 er med 3 koblings plader og 2 jernplader, plus jern pladerne er tyndere end yamaha originalt, det vil sige de kan næsten være der, der skal ikke drejes mere end et pr millimeter max, for det spiller.
fortsættelse følger
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0464.jpg (506.28 KiB) Vist 9862 gange
-
- DSC_0465.jpg (511.71 KiB) Vist 9862 gange
-
- DSC_0466.jpg (510.75 KiB) Vist 9862 gange
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Fedt, glæder mig til næste opdatering!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Hvad siger portmålene, i grunden? Eller har jeg allerede spurgt om dét?
Det bliver dælme spændende! Med ~90km/t som forventet, effektiv middelhastighed bliver du næppe skuffet. Overvej, at Zeta/Z1 med 43mm boring leverer 80km/t uden kæmpe vrøvl og ballade!
De tre største udfordringer bliver nok forbrændingskammer, udstødning og tændingstidspunkt. I dén rækkefølge.
70ccm skal "se" 6ccm samlet volumen i forbrændingskammeret, når stemplet er i top, for at ramme 12,7:1... 5ccm giver 15:1 og 5,4ccm giver 14:1
Det burde række til lidt forbuftige guidelines, idet 14:1 nok er absolut max og ~13:1 er den mest sikre middelværdi.
Det bliver dælme spændende! Med ~90km/t som forventet, effektiv middelhastighed bliver du næppe skuffet. Overvej, at Zeta/Z1 med 43mm boring leverer 80km/t uden kæmpe vrøvl og ballade!
De tre største udfordringer bliver nok forbrændingskammer, udstødning og tændingstidspunkt. I dén rækkefølge.
70ccm skal "se" 6ccm samlet volumen i forbrændingskammeret, når stemplet er i top, for at ramme 12,7:1... 5ccm giver 15:1 og 5,4ccm giver 14:1
Det burde række til lidt forbuftige guidelines, idet 14:1 nok er absolut max og ~13:1 er den mest sikre middelværdi.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
det lyder ikke helt forkert jesper, men alt det med udregningen, udstødning osv er jeg slet ikke nået til
er det en fordel og være på den sikre side med kompressions forholdet imens man køre til og får den justeret ind efter bedste evne?
den ellers fine jt1 krumtap jeg har købt i dyre domme, viser sig og være skæv
ved ikke om den har haft en kraftig sætter, for der er ingen tegn efter den har været tabt eller smidt med.
har bestilt ny plejstang med tilhørende leje og pind, bare lidt øv nu man var i gang med og samle.
er det en fordel og være på den sikre side med kompressions forholdet imens man køre til og får den justeret ind efter bedste evne?
den ellers fine jt1 krumtap jeg har købt i dyre domme, viser sig og være skæv
ved ikke om den har haft en kraftig sætter, for der er ingen tegn efter den har været tabt eller smidt med.
har bestilt ny plejstang med tilhørende leje og pind, bare lidt øv nu man var i gang med og samle.
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Fs1 mc motor
Definér "skæv"?
Kompressionsforhold og squishband kan du vel trimme ind, mens du alligevel venter på stumper?
73ccm (47x42) vil stadig være fiiint med 6ccm forbrændingskammer. Ved en squishafstand på 0,7mm, skal forbrændingskammeret være på 4,8ccm. Squishafstanden repræsenterer godt 1,2ccm.
Jeg havde totalt glemt detaljen med 42mm slaglængde. Så bliver portmålene bare endnu vigtigere, da du kan stå i en situation, hvor kun 39,7mm duer.
Kompressionsforhold og squishband kan du vel trimme ind, mens du alligevel venter på stumper?
73ccm (47x42) vil stadig være fiiint med 6ccm forbrændingskammer. Ved en squishafstand på 0,7mm, skal forbrændingskammeret være på 4,8ccm. Squishafstanden repræsenterer godt 1,2ccm.
Jeg havde totalt glemt detaljen med 42mm slaglængde. Så bliver portmålene bare endnu vigtigere, da du kan stå i en situation, hvor kun 39,7mm duer.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Fs1 mc motor
går det helt galt med den slaglængde og portmålene må jeg lave en spacer, for bws har vel ikke en slaglængde på 42mm?
ang. krumtap, så når den sidder i lejerne og blokken er sat sammen, så kan den kun dreje en halv omgang så går den fast. man kan også se på gevindene i begge ender de køre op og ned når du drejer krumtappen. når man måler hvor plejstangen er på ankeret, og den modsatte ende er der ret stor forskel. så de to krumtap halvdele er trykket sammen tror jeg.
man kan jo godt rette det ud så den bliver lige igen, men så vidt jeg ved skal der ret meget til og gøre den skæv. så skiller den ad og sætter ny pind i og leje, og får den målt ud. har et stativ til formålet med ur og det hele.
ang. krumtap, så når den sidder i lejerne og blokken er sat sammen, så kan den kun dreje en halv omgang så går den fast. man kan også se på gevindene i begge ender de køre op og ned når du drejer krumtappen. når man måler hvor plejstangen er på ankeret, og den modsatte ende er der ret stor forskel. så de to krumtap halvdele er trykket sammen tror jeg.
man kan jo godt rette det ud så den bliver lige igen, men så vidt jeg ved skal der ret meget til og gøre den skæv. så skiller den ad og sætter ny pind i og leje, og får den målt ud. har et stativ til formålet med ur og det hele.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Tjah, hvis du lægger en spacing i bunden, så stemplet vender korrekt i toppen af cylinderen, er slemplet laaaangt under portene, så den vender i bunden.
Hvad vil I gøre ved det???
En std. krumtap ville måske kunne klare det. Der er jo kun 0,5 mm længere slaglængde end BWS, eller andre nyere Yamaha.
Hvad vil I gøre ved det???
En std. krumtap ville måske kunne klare det. Der er jo kun 0,5 mm længere slaglængde end BWS, eller andre nyere Yamaha.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Fs1 mc motor
du har fuldstændig ret jens.
skal man have udnyttelse af krumtappen skal man have en cylinder som er lavet til den slaglængde.
skal man have udnyttelse af krumtappen skal man have en cylinder som er lavet til den slaglængde.
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Hvad så hvis man sleb kanalerne ned til stemplet..eller vil det gir for vilde porttider?
Re: Fs1 mc motor
Følger også spændt med fra sidelinien.
Tror sgu også det vil give "for vilde porttider", da det er stempeltoppen kontra top af skyllekanalerne der har det mest afgørende ang. porttiderne. De vil være blottet for længe ved de 360 grader rundt end godt er.
Tror sgu også det vil give "for vilde porttider", da det er stempeltoppen kontra top af skyllekanalerne der har det mest afgørende ang. porttiderne. De vil være blottet for længe ved de 360 grader rundt end godt er.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Re: Fs1 mc motor
Har taget et par billeder med jt1 krumtappen i, stempel i bund og et i top
Sendt fra min D6603 med TapatalkTim C
Re: Fs1 mc motor
prøver lige igen
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0471.jpg (503.86 KiB) Vist 9791 gange
-
- DSC_0472.jpg (505.93 KiB) Vist 9791 gange
-
- DSC_0473.jpg (510.57 KiB) Vist 9791 gange
-
- DSC_0474.jpg (503.45 KiB) Vist 9791 gange
Tim C
Re: Fs1 mc motor
Hvis cylinderen i forvejen er tunet hårdt så bliver det nok ikke godt.
Det er dog også muligt at sænke cylinderen lidt så stemplet kommer lidt ovenud af cylinderen i givet fald skal der så laves plads til det i topstykket.
Jeg har selv et projekt med jt1 krumtap sammen med den store protuna 12.8 cylinder. Og her overvejer jeg den løsning for at sikre at skylle kanals åbningsvinkel ikke kommer for højt op (140 grader)
Det er dog også muligt at sænke cylinderen lidt så stemplet kommer lidt ovenud af cylinderen i givet fald skal der så laves plads til det i topstykket.
Jeg har selv et projekt med jt1 krumtap sammen med den store protuna 12.8 cylinder. Og her overvejer jeg den løsning for at sikre at skylle kanals åbningsvinkel ikke kommer for højt op (140 grader)
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter