Fs1 mc motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Oh! Drej hellere så meget af bunden på cylinderen som muligt, eller indtil bunden af kanalerne lige flugter med stempeltoppen.

Ret så cylinderens øverste pakflade af, for at gøre den 100% plan.

Tag resten af topstykkets pakflade og sørg for den er 100% plan.

Drop toppakningen og tvær en dråbe alu-pasta ud over begge pakflader, inden du spænder toppen fast.
Det vil slutte 100% tæt, og varmeoverførslen vil være optimal.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

havde regnet med og dreje af topstykket da stempel passer helt fint med skyllekanaler. man kan nemlig se på topstykket der er ret langt fra "kanten" og ned til squishen starter, hvis det giver mening?
Vedhæftede filer
DSC_0490.JPG
DSC_0490.JPG (502.48 KiB) Vist 10630 gange
DSC_0260.JPG
DSC_0260.JPG (511.5 KiB) Vist 10630 gange
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er da en start! Og så er der lidt at hente ved at skrotte toppakningen.

Bare squishafstanden kan komme ned omkring 1mm, så skal den nu nok spadsere.

Du kan også give den ~2mm fortænding, inden du får toppen planet. Det kompenserer udmærket for manglende kompression, omend man går glip af noget effekt. Faktisk mere end man lige regner med, og især udenfor trækområdet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Det var vel også en mulighed at skrotte bundpakningen og bruge en lille smule silikone pakning.
Hvor køber i alupasta til toppen?
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af jesper »

Det er lidt aveligt at din Jt1 krumtap ikke dur! for tænkte på om det ikke ville passe hvis du monteret den, og fik sænket cylinderen 1-2mm ned, så stempeltop flugtede med det nedereste af kanalerne, og lod være med at ta noget af topstykket, så kunne du vel justere squish afstand med pakninger til et sted mellem 0.8 til 1,0mm squish??. Især nu hvor du har så stor Squish afstand at gøre godt med...Bare en tanke :-)


Jesper Høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Kobberfedt kan også bruges. Et tyndt lag som glattes med et blad fra en hobbykniv på hver pakflade.
Laget skal groft sagt være gennemsigtigt. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

ja jt1 tappen er faktisk lavet nu, med ny plejstang + leje, den skal bare rettes op. problemet er bare når du ligger tappen i holderen og måler på tændingsiden er den inden for 2/100 skæv, måler du på sekundærhjul siden er den 2/10 skæv! mener jeg. den er i hvertfald meget skæv. og det forstår jeg ikke helt :whew

prøver lige med lidt forskelligt inden jeg får drejet af noget :(y)
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

Lidt brainstorm her:
Har monteret den gamle cylinder jeg kørte med før jeg lavede større skyllekanaler.
Og der er 0.8mm squish
Omkring 1mm fortænding
Forbrændingskammer er ikke målt, men den var 5.3 ml nu der bare en ekstra toppakning på, på 0.4 mm.

Den starter fint, står fint i tomgang, kan satme tage nogle omdrejninger, og vil gerne fremad nu, som i meget hurtig!

Problemet er nu den lyder som om den tændingsbanker, og tager selv omdrejninger når den kommer over trækområdet, også når man drejer nøglen.
I mekaniker verden betyder det den køre på motorolie.

Så mit bud er også min motor køre på motorolie :sad

Synes dog ikke den ryger voldsomt, men kan tage fejl?

Ender måske med denne motor er ødelagt i forsøget på og gøre det godt :(n)
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Den er utæt eller karburatoren er sur over et eller andet (tilstoppet tomgangssystem, clipsen hoppet af nålen, etc.)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Øh... hov?!

Havde ikke lige fået læst dit indlæg ordentligt...

Dobbelttjek om den virkelig kapper tændingen. Det er farligt, det der!

Tændingsbanken bør kunne ses på stempeltoppen. Prøv at øge squishafstanden så meget, du kan, hvis det vitterligt ér tændingsbanken.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

Hvis det ikke er tændingsbanken hvad er det så?
Og det er samme karburator som jeg hele tiden har kørt med, og har tjekket den igennem, alt virker.

Kan prøve og smide en bundpakning mere i, har nemlig en 0,4mm til og ligge.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændingsbanken lyder virkelig grimt, og hvis den ligefrem kan køre uden gnist fra tændrøret, så er det helt vildt.

Jeg havde vist nok lige prøvet en større dyse, som det først.

Skulle det hjælpe med øget squishafstand, kan noget tyde på, din motor ikke har det godt med så højt et kompressionsforhold.
I så fald graver du bare lidt med en Dremel i bulen nær tændrøret, indtil du har øget volumen med 0,5ml i forbrændingskammeret.


En af ulemperne ved det asymetriske forbrændingskammer er, at turbulensen bliver voldsommere end med et rundt/mere konventionelt kammer.

Et for højt kompressionsforhold + for stort squishareal + for lav squishafstand kan lave alvorlig ballade.
Det burde bare ikke være tændingsbanken, men derimod detonation.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

det siger ihvertfald meget grimt!
men som sagt har jeg kun erfaring fra automekaniker verden, og den banken og køre uden tænding betyder den køre på motorolien. må lige tjekke olie standen senere i dag når jeg lige prøver de par ting du forstår jesper :(y)
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

Prøvede og smide en ekstra toppakning i, så squish var 1.1mm
Samme problem, når den bliver varm køre den selv også selvom du tager tændingen.

Kom olie på inden jeg startede. Kørte en længere tur, da jeg kom tilbage var der ikke mere olie på. Så den drikker olie :whew
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af 12V »

Den må dælme drikke noget olie, øv!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af knallert »

det er glødene tændrør eller pakning..som tænder..ikke kompresions tænding...det er jeg 96%sikker på..den køre vel ikke uden bensin..for så er det gearkasse olie den tænder på...diesel knallert er vel fint nok...
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

det er gearkasse olien den drikker, krumtapshuset er smurt ind i tyk olie. desværre
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af knallert »

det kan jo komme ind i kobling siden/ved primær sek tandhjulet..den simmering kan let miste fjederen..især hvis det er en billig simmering
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

det rigtigt, det den eneste ting jeg ikke har tjekket, men får jeg gjort når motor alligevel skal skilles ad
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er godt nok utroligt, hvis den kan holde sig selv i gang på gearkasseolie. Det havde jeg ikke troet!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"