Fs1 mc motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er fint, det der. En smule afstand mellem bunden af kanalerne og stempelstoppen gør ingen skade.

Umiddelbart ville jeg sænke bunden af udstødningskanalen, men vær i så fald opmærksom på, at stempelskørtet ikke åbner ind mod krumtaphuset, når stemplet er i top!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

det er lidt held det passer noglelunde når der er dele fra 3 forskellige motor!

der kommer lidt flere billeder og portmap senere, har lige lidt fin justering af blok, og en krumtap der skal renoveres.
:rocks
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

jt1 krumtappen røg på hylden i denne omgang, den ene halvdel bliver ved og være skæv når man retter den op, så min top racing tap røg i.

har lavet et port map, og porten ude i siderne er udstødningsporten. 22mm fra top og de små booster er ca 23mm fra top.

forbrændingsrummet i topstykket er ca 5 ml, fra stempel top til top af cylinder er 1.5mm, 0.5 mm toppakning. nåede ikke og måle mere, men skal kun have fundet ud af squish afstanden nu.

koblingen er også ved og få drejet lidt af så der er plads til en koblings plade mere.
Vedhæftede filer
DSC_0490.jpg
DSC_0490.jpg (502.48 KiB) Vist 13186 gange
DSC_0491.jpg
DSC_0491.jpg (510.27 KiB) Vist 13186 gange
DSC_0493.jpg
DSC_0493.jpg (505.85 KiB) Vist 13186 gange
DSC_0494.jpg
DSC_0494.jpg (502.63 KiB) Vist 13186 gange
DSC_0495.jpg
DSC_0495.jpg (506.35 KiB) Vist 13186 gange
DSC_0496.jpg
DSC_0496.jpg (502.45 KiB) Vist 13186 gange
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Efter moderne standarder har du perfekt flow fra skyllekanalerne, når stemplet ryger 0,2-0,5mm under deres nederste kant.

Udstødningsporten bør sænkes, så den flugter med stempeltoppen. Ikke så meget af flow-hensyn, men simpelthen for at maksimere arealet.

Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig om squishafstanden, før du går på jagt efter højere ydelse. Et lavt kompressionsforhold og reduceret MSV er fint til test-formål og letter inddysningen. Desuden bliver den mindre hysterisk mht. valg af udstødning, så det er OK at nedprioritere. Om muligt kan det måske endda bedst svare sig at få drejet af bunden på cylinderen for at mindske squishafstanden, bl.a. pga. de lidt vilde porttimings. Altså, hvis du vil have mere sejtræk til den tid, og det er trods alt let nok at hæve en kanal. :)


Du bliver rigeligt tilfreds med std. slaglængde. 22mm fra top er ret så aggressivt til 42mm slaglængde.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

Kan man beregne sig frem til squish afstanden?
Eller skal man frem med loddetin? For kunne nu være rart lige og vide den inden motor sættes på.
Forbrændingsrummet er forresten målt på løst topstykke.

Glæder mig lidt til og høre motor i gang, og mærke hvor meget portningen har givet.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Squishafstanden skal måles.

Løst topstykke? Altså, i vater på bordet eller hvordan?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

yes løst topstykke, klodset op så det var i vater.

vil lave en måling samlet, men tabte mit nålleje og nu det væk :offtopic
Tim C
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Hvad er det for en cylinder og topstykke?
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

simonini 47,6mm lodret minarelli cylinder og 47mm topstykke fra en puch eller kreidler mener jeg
Tim C
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Kunne du ikke smide et billed ind af koblingen, jeg går selv og roder med et lignende projekt, jeg overvejer en yz80 kobling fra midt 70erne den ligner meget en fs1
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

jo når den kommer retur skal jeg nok, har taget koblingenspladerne fra en dt50 lc alle sammen de er tyndere end originalt, og så drejet af det originale nav og trykfod.
Tim C
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Bruger du så bare resten af den originale fs1 kobling? Hvor mange plader får du så i?
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

der skal 3 koblingsplader, 2 jernplader, og så resten er bearbejdet fs1 kobling.

den kobling du linker til passer for det første ikke i motoren, og hvis du fik den til og passe kan den ikke være under koblingsskjoldet tror jeg da den ser meget høj ud.

og til jesper, har målet forbrændingskammer med samlet motor nu, og den ligger på 5.5ml
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

5,5ml til 70,65ccm (47,6mm boring) giver 13,85:1 og det er ikke farligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Jeg ved skam godt den ikke passer, men måske var det en mulighed at montere skålen på fs1 tandhjulet og dreje navet til hvis det passer på akslen, så er der mulighed for mere end 3+2 plader, måske bare 4+3 hvis det kan være der, det kunne også tænkes diameteren på koblingen var lidt større og det giver jo en hel del
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

du har ret kim, har desværre ikke så meget erfaring med koblingen endnu. før jeg lavede dette skyllekanal projekt havde jeg en billig 47mm lodret mina cylinder på bare med en spacer på blokken, og 21mm karburator. og der var original koblingen intet værd, selvom den var ny. og allerede der synes jeg faktisk den gik ret godt. så helt sikkert der skal findet på et eller andet med anden kobling.
Tim C
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kim96v4 »

Hej wolfe

Har du fået koblingen tilbage?
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

ja det har jeg, men har også sendt den tilbage. der manglede lige et par mm. mere.
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af knallert »

du skal bruge de helt tynde stål plader..evt fra dt motoren..så kan der nemt monteres 3 plader..alle mine er tilpasset med dt stumper..der skal næsten ikke drejes ud for at få plads..og funktionen er perfekt..den er lige så blød som orginal..men bider hårdt..og presist..
jeg opgav dog den 4 plade type..3 plade fungere,,så ville ikke risikere at den rørte skjoldet..med rd 4 plade stumperne..på billed
Vedhæftede filer
4 pladet kobling-250.jpg
4 pladet kobling-250.jpg (74.85 KiB) Vist 13057 gange
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Tuning"