Fs1 mc motor

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

et eller andet sted er det vel forventeligt at den kan køre uden tænding på :mrgreen: ,,, når man fjerner så meget materiale at selv en to takts diesel motor fra Detroit ville være misundelig på kompressionen ,,,, og selv om den ikke får tænding så husk at når motoren snurre så suger den samtidig benzin ind via karburatoren ,,,, som bliver blandet med gearolien ,,, så du har en hjemmelavet dieselmotor og hjemmelavet dieselolie,,,
det ent såå riing endda :teeth2 :hihi ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af knallert »

ja så længe der er bensin i kaburatoren har den noget at leve af..

.mener at der er en lehmann diesel knallert på egeskov..med variabel kompresion..man skruer en stor tap ind i topstykket..og formindsker sådan kammeret...måske en tunings ide....
prøv at sætte trykluft i tændrørs hullet..og lyt hvor det siver ud..fjern oliepinden så kan du høre om det hvæser..det vil give en ide om utætheden.
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg kan stadig ikke se, hvordan hulen, den fortsat kan antænde brændstoffet, hvis det ingen gnist er... :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Det kan den hvis at trykket er højt nok,,, eftersom han har slippet topstykket ned har han lavet det mere højkomprimeret,,, det vil sige at den samme mængde indsugede luft og brændstof skal klemmes sammen på / i et mindre rum ,,, det giver enormt meget mere varme ,,, og luft blandet med olie dampe / tåge af en eller anden slags og evt. blandet med benzin tåge /dampe også ,,, vil reagere ligesom dieselolie ,,, den vil explodere under højt tryk,,, ligesom i en dieselmotor ,, som heller ikke har en gnist til at tænde brændstoffet ,, den virker også via komprimeringsvarme fra et meget lille kompresionskammer,,, i forhold til en benzinmotor som har et stort kompresionskammer og derfor kræver en gnist til at tænde brændstoffet,,

en anden synder er også at hvis den fede benzinblanding tilsat extra olie fra gearet har lavet slagger i topstykket som gløder det vil også kunne få den til at kunne eftertænde / lyder som om den banker men den vil dog hurtigt gå i stå da den ikke kan holde det koks som sidder i topstykket varmt nok til at gløde i længere tid,,, :D ,,,

olie dryp på ventilen / studsen til en iltflaske ,,, til skærebrænderen kan faktisk antændes hvis den sidder rigtigt bare ved at åbne ventilen,,, derfor står der at de skal holdes fri for olie og snavs ,,, er man i tvivl om hvordan luft reagere under højt tryk så tag en gammeldags cykelpumpe og hold en finger stramt over hullet til ventilen med den ene hånd og giv den så et par hurtige pumpeslag med den anden hånd,,, og man vil opdage at cykelpumpen bliver varm :lol: ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er bekendt med, hvordan en diesel fungerer. :)

Gløder i koksdannelser er næppe aktuelt, medmindre den har kørt et pænt stykke tid med ineffektiv forbrænding - det er en del af min undren.

Kompressionsforholdet er ikke umiddelbart super-vanvittigt højt. Med den lidt tykkere toppakning er det dårligt over 13:1 ifølge de oplyste værdier - det er en anden del af min undren, for det er ikke nok til, at tændingsbanken kan opstå. Den øvre grænse er mellem 14-15:1, og det er for 95 oktan ved 70ccm 2T med squishband.

Sandsynligheden for, at man har ramt en blanding af gearkasseolie og benzin, som er mindre "banke-stabil" end diesel, har jeg svært ved at se - det er den tredje del af min undren.


Hvad jeg KAN se spille ind:

Squish-arealet er for stort relativt til forbrændingskammerets volumen. Det øger turbulensen i kompressionsfasen og kan forårsage tændingsbanken. Det kan gearolien dog ikke have indflydelse på, og det vil altså bare være et sekundært problem.

Evt. utætheder (der er trods alt luft i gearkassen) kan gøre blandingen for mager. I kombination med voldsom turbulens i forbrændingskammeret.


Hvis der er opstået tændingsbanken i nævnte omfang, bør det kunne aflæses på stempeltoppen. Det samme gælder detonation, som også efterlader tegn, når det er grelt nok.


Hvis den virkelig "diesel-banker", og det skyldes forbrændingskammeret, er udmålingen gået skævt. De oplyste tal harmonerer udmærket med, hvad retti' mange andre (mig selv inkl.: 14,x:1 og op mod 12.000rpm) tøffer rundt med på 95 oktan.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nu har det jo siden motorens opfindelse været ret kendt at både benzin og dieselmotorer ,,, kan løbe løbs,,, ved at de begynder at brænde motorolie og i det tilfælde her,,, er det så gearolie fordi at det er nærmeste nabo til krumtap og forbrændingskammer som endda er lavet mindre for at få mere tryk,,, en motor som begynder at brænde olie er fuldstændig ligeglad med om du fjerner tændingen eller lukker for brændstoffet ,,, den køre til at der ikke er mere olie at tage af ,,, og hvis den utæthed han har imellem krumtap hus og gearkasse lige akkurat kan tåge den indsugede olie ,,, ( den laver jo vakum i krumtap huset når den køre og suger selv olien ind,,,( det er jo en totakt ) ),,, ja så bliver den ved til olien er brugt op eller at han får bremset motoren ned ved at lade den trække sig ihjel,,, eller til den simpelt hen løber så hurtigt at den explodere og jeg kan hilse og sige en 1000 hk diesel på 6 cylindere giver et ordentligt drøn ,,, når den springer i luften fordi den æder motorolie,,, og motoren kan nærmest fejes op bagefter ,,, en motorsejler som var på besøg i havnen havde en benzin motor som løb løbsk ,,, den stoppede de ved at hælde vand i indsugningen så den ikke bare exploderede ,,, så båden ikke blev ødelagt også ,,, når de først begynder på det ,,, så kan matematik og squishband ikke rede dem,,,,
og gearkassen den er jo ikke luft tæt så den vil kunne blive ved til olien er væk,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Jensmc »

Mener, jeg har skrevet om det før, men det er nok væk i sprittågerne.
Kompressionsforhold. Er det fra den begynder at komprimere, dvs. udstødsporten er lukket af stemplet for 2T, og begge ventiler er lukkede i arbejdsslaget på en 4T?
Eller regner I den fulde slagvolumen i forhold til rummet over stemplet, når det er i top? Både 2T og 4T.
Det at gearolien tænder, er da sikkert muligt, men benzin tænder altså ved lavere tryk end olie. Det er bl.a. derfor at en dieselmotor nærmest sprænger i luften, hvis den får benzin. Desuden er olien ikke forstøvet, så den har noget svært ved at forbrænde ved kompression alene.
Og så det dumme spørgsmål: Virker tændingslåsen, så den reelt afbryder tændingen?

Det er ellers et spændende projekt, hvis man er tunings tosse.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jens da jeg var i lære hed det sig at kompresions forholdet på foreks. 10/ 1 var det rum som stemplet klemte ned til en enhed ,, altså stemplet i bund og du har 10cm3 rum som bliver klemt ned til 1 cm3 når stemplet er i top,,, og ja ventiler skal være lukket i en firtakt,,, og spænende emne Jens ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg benytter langt oftere "det statiske kompressionsforhold", svarende til motorens samlede slagvolumen kontra forbrændingskammerets ditto.

Årsagen til dét er, at det statiske kompressionsforhold har en nærmest liniært forhold til, hvor meget f.eks. 95 oktan benzin kan komprimeres.
Overskrides en given grænse, selvantænder brændstoffet, og for benzins vedkommende er det "altid" totalt ude af kontrol (eksplosivt) ift. diesel under de samme forhold.


"Det dynamiske kompressionsforhold" giver kun mening i tuningsøjemed, når man begynder at beregne det ønskede maksimale tryk i forbrændingskammeret og dermed spidsydelsen. Det er langhåret teori, som kun giver mening, når man kan teste sig frem, sideløbende og under ideelle forhold.


Jeg kan ikke se for mig, at en bette 2T-motor på 70ccm kan selvantænde brændstoffet ved et kompressionsforhold under 14:1. Ibland gearolie og jeg vil påstå, det er en umulighed ved kompressionen alene, uanset omdrejningstal, hvis blot squishbandet passer nogenlunde!
Og hvis det antændes spontant før top (tændingsbanken), vil det efterlade sår i stempeltoppen. Hvis det antændes efter top (detonation), sætter stemplet sig på et tidspunkt.

Olien er med garanti ikke årsagen, medmindre man tilfører 100% ren ilt via krumtaphuset. Men så kan alt jo brænde.


Hvad jeg til gengæld påpeger som sandsynlige syndere er turbulensen i forbrændingskammeret (MSV: Mean Squish Velocity og måles i m/s), som påvirkes af flere faktorer:

Forholdet mellem det statiske og dynamiske kompressionsforhold.
RPM.
Squisharealet.
Squishafstanden.

Ergo er topstykket en reel, mulig årsag til problemet, HVIS motoren vitterligt kører videre uden gnist.
Dérfor anbefaler jeg at teste med større squishafstand, da dette reducerer turbulensen i forbrændingskammeret. Men først efter der er dobbelttjekket, om tændingslåsen reelt kapper gnisten.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

Har et andet topstykke, med normalt Forbrændingskammer, jeg lige prøver.

Har prøvet det topstykke der sidder på med to forskellige squish afstande, uden resultat.
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

så det normale topstykke prøvet. den køre noget bedre, men samme resultat når den er varm, den køre selv over 4000 rpm også når du tager tændingen.

så blokken ryger på hylden, ny blok er indkøbt.
det bliver så ikke lige så stor en ombygning, har skaffet kort minarelli cylinder, 24mm mikuni karburator + studs i alu, membran jeg skla se om den kan tilpasses den originale fs1 blok, og så skal karburatoren side i siden som originalt.

pinbolt afstanden er lidt større end originalt, men min blok har 2 ud af 4 defekte pinbolthuller så de svejses til og nye laves i rigtig mål + plus selvfølgelig større skyllekanaler, så det nødvendigt og svejse lidt på denne blok :rocks

billeder skal nok komme når motorprojektet igangsættes :)

og ingen planslibning af blokke! :teeth2
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af kreidlerhansen »

Træls efter alt det arbejde :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af knallert »

ja den må da kunne reddes..det er en bagatel som driller..men hvad med at give den lav oktan brændstof..bly tilsætning eller et eller andet anti banke tidl tænding plup..tror nu stadig det er en glødene fremspring i top af motoren som frembringer tænding...kan dit tændrør blive så varmt at det virker som gløderør...DET er nok den mest sansynlige årsag...så prop et koldt idirium rør i..
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

hvordan forklare i så gear olien forsvinder? og det forsvinder hurtigt!

kan fylde den op på max, køre den varm, og en hurtig tur. det hele tager vel 15min max så pinden på minimum? den eneste mulighed for og få den blok til og køre er og få lavet en pakning af alu i 0.8mm er mit bud. for samler du den uden pakning kan gearkasse og krumtap ikke dreje rundt.
pakdåsen i koblingsiden er tjekket den er hel og fjederen sidder på.

men ja jesper det surt efter alt det arbejde, men det en chance man tager når man laver noget i den stil. jeg var uheldig ham som lavede min motor havde "værktøjs fejl". men på den anden side vil jeg virkelig gerne have den ud og køre, men vil heller ikke lave noget fusk. så anden motorblok er vejen frem synes jeg selv :)

blokken bliver jo ikke smidt ud, kunne være jeg falder over en som kan speciel lave sådan en pakning til mig en dag :)
Tim C
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Jensmc »

Hvis krumtappen ikke kan dreje rundt uden midterpakning, er der enten fræset/slebet af pak fladerne, eller også er krumtappen for bred. Max 38 mm. Det kan også være, at et af lejerne ikke er helt på plads. Her mener jeg, at 6204 skal være helt på krumtappen, og helt i bund i nr. siden (krumtaphuset. Det samme gør sig gældende i højre side (tandhjuls siden), 6303.
Mht. olienforbruget, så kan det kun være mellem de 2 krumtaphuse eller simmerringen.
Den må da ryge/ose ad helvede til under kørsel. Så megen olie kan næppe skyldes en revne eller lignende.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Kai »

wolfe skrev:hvordan forklare i så gear olien forsvinder? og det forsvinder hurtigt!

kan fylde den op på max, køre den varm, og en hurtig tur. det hele tager vel 15min max så pinden på minimum?
Ryger den blå som død og helvede når du kører på den ? Ca så meget at olietågerne stadig hænger i luften når du når tilbage til start efter en rundtur omkring byen ?

Hvis nej..så er du sikkert blevet snydt som så mange andre der pejler olie efter en køretur. Oliepinden passer kun når den har stået stille et stykke tid.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

kai så burde olie passe nu den har stået over en dag? og det gør den ikke, den mangler stadig så meget som da jeg tjekkede efter køreturen. ved godt man skal vente lidt efter man har kørt, det lige som biler, og er mekaniker så lidt grund viden har jeg :)
har cylinder af nu, og den er smurt ind i "tyk" olie i krumtapshuset, og har kun kørt når det var mørkt, så kan ikke se tågerne. men kan lugte på tilbage vejen der lugter af brændt olie, og det ikke den søde lugt af 2t race :teeth2

tror desværre kun der er en vej tilbage, og den vej er jeg gået ned af nu. som føre til en nyt projekt, og dele er ved og samle sig :(y)
Tim C
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Kai »

Der går ikke en hel dag før oliestanden udligner sig, men hvor lang tid det tager..det ved jeg faktisk ikke :)
Det er ikke helt som på bilen men næsten, koblingen / tandhjulet skovler olie op i den kanal der er bagerst i koblingsdækslet og fylder gearkassen op, det tager lidt tid før pinden igen viser korrekt :)

Men øv at den er så utæt at den kan drikke gearolie i den fart, det er ikke "bare" en død simmering i højre side ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af wolfe »

den er tjekket kai.
ventede 10min efter køre tur og tjekkede olie pind, og så tjekkede jeg i dag, den er god nok olien forsvinder i en rask fart.

så så jeg lidt videoer på youtube med folk der byggede forskellige cylinder på, og de bruger karburator i siden som original, de fleste godt nok på drejeventil motor, men det skulle nok kunne lade sig gøre og bruge membran motor :)
Tim C
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Fs1 mc motor

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg følger også med i tråden og vedr. tændings-banken husker jeg tydeligt (for ca. 40 år siden), at forældrenes Opel Kadett 1,1 bankede når den blev presset med for lavt oktantal. Jeg kender dog ikke teorien om hvorfor. Jeg har også hørt, at en slidt dieselmoter kan løbe løbsk, ved at den kan suge motorolie ned gennem ventilsæderne...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Tuning"