Side 2 af 3

: søn 22. mar 2015 22:11
af 12V
I Sverige sælger de blæserkølede Puch cylindre i 41 mm udgave, så er der heller ikke meget tilbage. Har aldrig turde købe en ;-)

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: søn 22. mar 2015 22:51
af kreidlerhansen
Kreidler, Zeta-cylinder ø45 med 47mm brede skørter: Kendt for at knække.

Er det her, man skal være en ægte fusker og blot fjerne alt undtagen 3-4mm af cylinderens skørt og korte tilsvarende af stemplet? :hihi

Er det ikke Vespa-motoren (Ciao m.v.), hvor Proma engang leverede en cylinder til, der var indrettet sådan?!


Jeg har en F5B-cylinder på lager, som er boret op til 45mm. Det er ikke et kønt syn. Virkelig ikke! Der skal heller ikke alverden til, førend skørtet "bøjes" nok til at kunne klemme stemplet, og endda ved stuetemperatur. Dvs. man skal håndtere cylinderen forsigtigt.
Væggen mellem stempel og skyllekanal er så tynd, jeg ville være nervøs ved, om der kan opstå en klemmer dér, uanset om man tager højde for brændstoffets formodede, kølende effekt.

Div. scootercylindre med 47mm boring har i hvert fald også tæt på 2mm tykke skørter. Alu-cylindrene på 47-47,6mm har typisk afkortede skørter på cylinderen; Jeg går ud fra, de ikke går så meget som 1mm længere ned, end stemplet er nede at vende.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: søn 22. mar 2015 23:58
af 12V
kreidlerhansen skrev:Kreidler, Zeta-cylinder ø45 med 47mm brede skørter: Kendt for at knække.

Er det her, man skal være en ægte fusker og blot fjerne alt undtagen 3-4mm af cylinderens skørt og korte tilsvarende af stemplet? :hihi

Er det ikke Vespa-motoren (Ciao m.v.), hvor Proma engang leverede en cylinder til, der var indrettet sådan?!


Jeg har en F5B-cylinder på lager, som er boret op til 45mm. Det er ikke et kønt syn. Virkelig ikke! Der skal heller ikke alverden til, førend skørtet "bøjes" nok til at kunne klemme stemplet, og endda ved stuetemperatur. Dvs. man skal håndtere cylinderen forsigtigt.
Væggen mellem stempel og skyllekanal er så tynd, jeg ville være nervøs ved, om der kan opstå en klemmer dér, uanset om man tager højde for brændstoffets formodede, kølende effekt.

Div. scootercylindre med 47mm boring har i hvert fald også tæt på 2mm tykke skørter. Alu-cylindrene på 47-47,6mm har typisk afkortede skørter på cylinderen; Jeg går ud fra, de ikke går så meget som 1mm længere ned, end stemplet er nede at vende.
Tænker du på 48 mm avionic sættet med "forlænget" stempel og ingen skørter?
http://vespa-ciao.nl/page.php?id=16

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: man 23. mar 2015 09:10
af kreidlerhansen
Ja! Grimt, underligt og innovativt på bedste teenagermanér!

Og efterhånden off topic... så jeg fortsætter:

Jeg er misundelig over, der aldrig har været samme indsats fra lige så mange firmaer ifm. Kreidler-cylindre!

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: man 23. mar 2015 10:56
af Jensmc
Jeg har vist nævnt det før, og det er altså min opfattelse:
Når en std. cylinder opbores på den måde, er der ikke meget gods tilbage. Nå den så bliver varm, må den da alt andet lige vride sig og være mere ustabil med 3-4mm mindre godstykkelse

Hvor mange af jer, kører for øvrigt i årevis uden havarier??
Jeg kører 50cc, og har aldrig problemer.
Hvis man kører med en Ø43 alu med hård forchromning, er det en anden historie. Den er jo fabrikslavet, og de har nok taget godstykkelsen med inden støbningen.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: man 23. mar 2015 11:21
af kreidlerhansen
Jensmc skrev:Jeg har vist nævnt det før, og det er altså min opfattelse:
Når en std. cylinder opbores på den måde, er der ikke meget gods tilbage. Nå den så bliver varm, må den da alt andet lige vride sig og være mere ustabil med 3-4mm mindre godstykkelse

Hvor mange af jer, kører for øvrigt i årevis uden havarier??
Jeg kører 50cc, og har aldrig problemer.
Hvis man kører med en Ø43 alu med hård forchromning, er det en anden historie. Den er jo fabrikslavet, og de har nok taget godstykkelsen med inden støbningen.
Nu ved jeg jo ikke bedre, så jeg bliver nødt til at spørge:

Hvad er den største originale overstørrelse, og mon det er en indikation ift. den minimale godstykkelse?

Er vi i så fald ikke ude i, at man har mere gavn af at tilpasse en YG1-cylinder?

Eller benytte en cylinder til Lodret Minarelli, som nok er den mest effektive og ditto "grimme" tuningsløsning?

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: man 23. mar 2015 12:12
af Jensmc
Der findes cylindre, der er tilpasset en større boring. Den 60cc JT1 f.eks.
Det ville jeg nok stile imod, hvis jeg ønskede flere ccm.
En FS1 cylinder er vel at sammenligne med et 1,5 tomme rør i 2 mm godstykkelse med påsvejsede køleplader. Enhver vil forstå, at den vil slå sig.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: tirs 24. mar 2015 13:06
af Frandsen
Jeg har kørt med både 46, 46,5 og 47 og har aldrig haft et knækket skørt
46 er ikke noget problem, det kan sagtens anbefales, det er en af de absolut bedste opsætninger jeg har haft.
46,5 kan også lige gå an men så stopper det også der. 47 fungere altså bare ikke det har både Jan og jeg konstateret.
Grunden til jeg valgte at gå op i 46 var at jeg endelig havde fået lavet en rigtig god cylinder som kørte super godt, men havde en sætter med 45 stempel. Så 46 var eneste mulighed for at bevare den cylinder. Det var så inden jeg opdagede at men kunne bruge Polini´s 45,4 og 45,8 til rd cylinder. Min erfaring med Protunas cylinder er at de sagtens kan komme til at kører rigtigt godt men deres stempler dur sgu ikke. Skulle jeg lave en cylinder i dag ville jeg starte med en 43 mm, få den boret til 45 med et godt kvalitets stempel. Så er der stadig 3 muligheder for at bore 45,4 45,8 og 46
Men set i bakspejlet ville jeg bestemt vælge at ombygge til yg1 cylinder. Med de erfaringer vi i dag har er det langt mindre problemfyldt at få til at kører ordenligt.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: tirs 24. mar 2015 13:42
af juhl-drengen
Var lige bekymret for min 43.8mm 3E8 cylinder puha.. så er der mere ro på igen :)

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: tirs 24. mar 2015 21:34
af claus olieklud
nåå jeg skal love for der kom gang i debatten - den som frandsen nævner med polinistempler i 45 eller 45,4 syntes jeg godt om... på min drèr er der jo polini og mallossi stumper og det ligner noget der er lavet godt... polini`s stempler er indfræset i området omkring krydspinden, det sætter jeg pris på idet det typisk er her man ser de klassiske 4 klemmærker når stemplet bliver lidt for varmt - det er næsten altid lige der hvor godstykkelsen er extra kraftig ifm de indvendige forstærkningsstøbninger...

der er tilsyneladende mange meninger om maximal stempelstørrelse, personligt syntes jeg 45 mm er rimeligt forsvarligt mht tilbageværende godstykkelse, men så har man nok også nået grænsen... det er jo heller ikke et spørgsmål om at havde den største boring som kan opnåes - hellere en god og langtidsholdbar lidt mindre boring med et godt stempel - desuden er det næsten kun de cylindre med de mindste skyllekanaler som kan opbores extremt, mange cylindre bla originale har jo skyllekanalen lagt lidt ind i selve cylinderens forring hvilket giver mindre godstykkelse, disse cylindre skal man nok ikke opbore til mere end 43 mm

desuden ville jeg aldrig opbore en original 257 unødvendigt, højst til nærmeste overstørrelse - der findes heldigvis masser af udemærket uoriginale cylinder som vi kan voldtage, men som tideligere nævnt vil jeg ikke risikere at smadre en motor bevist pga papirstyndt cylinderskørt

trådstarteren har da fået lidt forskellige meninger om emnet nu - det skal man ikke være ked af, tuning er altid meget spændende

hilsen olieklud

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: ons 25. mar 2015 00:03
af jesper
Frandsen!

Hvilken 46mm og 46,5mm stempel bruger du i dag, vis du skulle lave et sæt ??

Jesper høyer

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: ons 25. mar 2015 09:54
af Frandsen
Pas... ved ikke hvad der er på markedet i dag. Har ikke gjort noget i det siden 2010. Den gang brugte jeg stempler fra Piaggo Typhon
Jeg ville nu stadig overveje at starte ud med 45 mm stempel af en god kvalitet.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: ons 25. mar 2015 12:22
af kreidlerhansen
jesper skrev:Frandsen!

Hvilken 46mm og 46,5mm stempel bruger du i dag, vis du skulle lave et sæt ??

Jesper høyer
For god ordens skyld:

Ren fokus på boringens diameter er ikke effektiv tuning.

En større boring gør selvfølgelig en forskel, men den er beskeden, hvis ikke portarealet øges tilsvarende.

Lad os antage, en port er 10mm høj og 60% af boringen:

40mm boring giver således 40mm x 60% x 10mm
=
240mm2 (kvadratmilimeter)

45mm boring giver 45mm x 60% x 10mm
=
270mm2

Dvs. 12,5% større areal ved samme procentvise portbredde. Så begynder det at ligne noget.

Det er halvtfærdigt arbejde kun at øge boringen og lade resten forblive uændret, hvis man er på jagt efter max ydelse.


Tilføjelse:

Netop for FS1'ens vedkommende, er der en pæn sjat skylleareal at hente. F5B-cylinderen har i sin standardform mellem 300-330mm2 at gøre med. Ved en boring på 45mm kan det samlede areal på skyllekanalernes samlede areal øges til nær 500mm2, inden man begynder at hæve dem.
Udstødningskanalen kan desuden komme meget tæt på 400mm2, inden den bliver hævet eller vanvittigt stor.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: ons 25. mar 2015 12:30
af juhl-drengen
Har lige målt en original cylinder, der er den 49.1 mm udvendig

Kan så afsløre at en cylinder til f.eks lodret minarelli er 51mm (og mener faktisk lang minarelli er 52mm)udvendig, derfor er der selv ved 47,6mm boring stadig 1.7mm ved cylinder skørterne

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: ons 25. mar 2015 12:41
af 12V
De ældre Piaggio scootere kan tage op mod 53,5 mm i blokken, cylindrene er typisk 53 mm. De nyere "begrænsede" er ca. 52 mm over skørterne.

Jeg har haft flere maskiner med 48 mm boring, det holder fint, men er jo også 2 mm skørtetykkelse.

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: fre 27. mar 2015 12:34
af jesper
KreidlerHansen..

Hvordan ville du lave et setup på en 47mm boring, på en fs1 cyl. fra protuna.. :-)

Skylle porte ?
udst. port ?
squaish afstand ?
Andet ?

Jesper høyer

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: fre 27. mar 2015 16:41
af kreidlerhansen
Til en fleksibel gademaskine med tilpas sejtræk:

Udst. 25mm fra top og 62-64% af boringen i bredden. "D-formet" med den skarpe kant op mod tændrøret.
Skyller 33mm fra top (alle skal åbne samtidigt) med 2x10mm brede "boostere" og 2x24mm brede hovedskyllekanaler.
Squishbredde: 50%
Kompressionsforhold: 11,5:1

Hidsig gadeopsætning:

Udstødning 23mm fra top, 64-66% af boringen i bredden. Oval.
Skyller: 31,5mm fra top og samme bredde som nævnt herover.
Squishbredde 45%
Kompressionsforhold: 12,5:1

Full-blown gaderacer:

Udstødning 21,8mm fra top, 68% af boringen i bredden.
Skyller 30,5mm fra top og så brede som muligt (max 62% af boringen)
Squishbredde: 40%
Kompressionsforhold: 13,5:1

Squishafstand: 0,7-0,8mm i alle tilfælde.

Men jeg havde slet ikke kastet mig over 47mm boring i noget som helst, der ligner en original FS1-cylinder.

Jeg havde købt en YG1-cylinder, i stedet, hvis jeg ikke blot havde snuppet en Stage6 Pro Sport til lodret Minarelli + et stempel til Racing-udgaven (helt flad top), og så havde jeg fået drejet et RD-topstykke af, indtil der var omtrent 6ml volumen i forbrændingskammeret.
På scootercylinderen havde jeg så monteret membran og en studs + en 25mm Dellorto, jokket en JT1-krumtap i blokken og så ville jeg forbande den spinkle kobling langt væk!

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: man 30. mar 2015 23:55
af jesper
Tusinde tak :-)

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: søn 19. apr 2015 00:02
af icebums
jesper skrev:Har lige købt 5 nye 44,5mm til at experimentere med: 245kr.! :-)
har også lige købt en tre stykker, men hvor kan man købe stempel 44,5 og topstykke 45 mm da de var udsolgt ved protuna :?:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

: søn 19. apr 2015 09:06
af kreidlerhansen