21mm Kaburator på fs1èn

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

Nu hvor vi har muligheden for at købe og montere en 20mm indsugnings-plade fra Benny, kunne det være super fedt vis der måske var nogle af de hårde tunings drenge :dust der ville prøve kræfter med og finde en måde at montere en eks. 21mm Dellorto kaburator.. :D :D eller andet!?

Ved godt der har være forsøgt noget ligene før..men kunne være super vis der kunne laves et eller andet så det kan lykkes!?

Jesper høyer
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af Frandsen »

Billeder nokia 003. (3).jpg
Billeder nokia 003. (3).jpg (221.89 KiB) Vist 16782 gange
DSC00042.JPG
DSC00042.JPG (24.62 KiB) Vist 16782 gange
DSC00039.JPG
DSC00039.JPG (56.7 KiB) Vist 16782 gange
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af Frandsen »

DSC00018.JPG
DSC00018.JPG (54.41 KiB) Vist 16781 gange
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af kreidlerhansen »

Sådan helt kort fortalt er fordelen størst, hvis man jager mere ydelse ved høje omdrejninger.
Dvs. motoren skal være lidt af et bæst, som også arbejder et godt stykke forbi 9.000rpm.

Dermed ikke sagt, gevinsten er lig nul på en mild motor, men jo mildere desto mindre er forskellen.

Kreidleren er det bedste eksempel, jeg kender til.

5,3HK opsætning fra 18mm til 20mm karburator:
Ingen mærkbar forskel.

6,25HK opsætning fra 18mm til 20mm karburator:
Stærkere mellemområde, et par hundrede omdrejninger mere på toppen.


Med en veldesignet ekspansionsudstødning er snakken en anden, for så rykkes grænserne.
Uden andre data, end min "røven i sædet-fornemmelse" har leveret, så vil selv en velindrettet 50ccm motor med den rigtige potte have gavn af en opgradering til en 20-24mm karburator. Især hvis man forsøger at trække 1.000rpm ekstra ud af motoren uden drastiske ændringer i cylinderen og altså bevarer dens oprindelige karakteristik.

Først og fremmest tror jeg, man vil få mest ud af den gængse opsætning på FS1 ved at bevare den originale karburator og kombinere den med nævnte indsugningsplade + en membran som Frandsen fremviser.
Dvs. man først og fremmest fjerner/minimerer enhver restriktion i hele indsugningen.

Det er ikke uden grund, at nogle/mange/(alle?) mindes cylindre til hhv. Yamaha RD og Chappy som overlegne ift. FS1'ens originale cylinder.
Det skyldes det markant anderledes indsugningsforløb. Og det er samme indsugningsforløb som i dag bruges på den Minarelli-motor til scootere med opretstående cylinder; Et design, som relativt enkelt kan levere 20HK med 70ccm.


Summa Summarum:

Det er ikke en dårlig opgradering, men den skal bruges rigtigt.


Heh... og jeg sagde til mig selv, det bare skulle være et kort indlæg!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg er helt enig med kreidlerhansen, det er først når omdrejningerne bliver rigtig høje at man virkelig får gavn af en extra stor kaburator... faktisk virker sådan en 16mm rigtig godt til en yamaha, den er tilpas stor til at levere godt, men ej større end at gennemstrømningshastigheden holdes oppe således kaburatorens forstøvningsevne er effektiv selv ved et moderat omdrejningstal.

en yamaha fs1 er iforvejen lidt tynget at afstanden imellem kaburatorens luft indsugningshul og kaburatordækslet - da en 16 mm mikuni ikke fylder ret meget bliver det nærmest umuligt at finde en anden kaburator som kan anvendes - selv i frandsens tilfælde er der næppe ret meget afstand tiltrods der er spacet et pænt stykke ud.

bare der fandtes en mikuni 20mm der var fuldstændig identisk med en 10/13/16 mm - problemet er gasspjældets diameter på ca 17 mm, havde gasspjældet nu istedet været 20 mm ville det være så godt - jeg har på min `78 racer som er med 45 mm jerncylinder en kaburator som i tidernes morgen er købt som en 17,5 mm, men som frandsen netop nævnte på det første strynøtræf i `09 kan det faktisk ikke lade sig gøre medmindre der er luft på siden af spjældet, derfor er den næppe større end 16,8-17,0 mm i praksis... jeg sagde at jeg ville kontrolmåle næste gang jeg havde dækslet af til kaburatoren, men det er ikke sket endnu - sådan en yamaha virker jo bare så man har ikke nøde at skille den ad så tit, desuden slider man på gevindene hvergang man skruer, så det er meget passende at der går 10 år imellem man skruer på sådan en yamaha... he he he

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af juhl-drengen »

Frandsen, er det en plade du laver selv, hvis ja hvad er prisen for sådan en? Og hvilken membran bruges?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

Mener nok jeg burde kunne hente noget mere, med en 21mm karburator, når min opsætning pt. er:

46mm cyl. kanaler:23/32
Top og cyl. top-planet til Squisafstand på 0.60mm
20mm indsugning-plade-Fra Benny
16mm org. Mikuni
Gibson Expansions potte
Alm. tændning ind til videre! Har købt Hpi 2Ten, som skal prøves en dag :-)

Her kan man vel godt sige, at det er karburatoren der er det svages led!?

Jesper Høyer
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af strynboen »

nej det er krumtapp-vangerne/motorhuset/melbran/ som giver et dårligt flov ind i motoren..kaburatoren kan ikke forbedere en dårlig konstruktion.(.rent tunings set,),er fs1 håbløs...den kan kun forbedres ved at fræse et melbran hus ned i blokken bag cylenderen..så den fødes skråt ned i blokken..ned i krumtaps huset som dt 125 motorene ..yamaha en lider af ombygningen fra drejeventil til reed..og var jo aldrig tænkt som en tunings motor..kreidler og puch var udviklet som små mc fra 1950 tallet.hvor dkw og puch udviklede 2 taktmotoren..som vi kender den i dag...japserne stjal den jo fra dkw/MZ..i 1960 tallet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af kreidlerhansen »

jesper skrev:Mener nok jeg burde kunne hente noget mere, med en 21mm karburator, når min opsætning pt. er:

46mm cyl. kanaler:23/32
Top og cyl. top-planet til Squisafstand på 0.60mm
20mm indsugning-plade-Fra Benny
16mm org. Mikuni
Gibson Expansions potte
Alm. tændning ind til videre! Har købt Hpi 2Ten, som skal prøves en dag :-)

Her kan man vel godt sige, at det er karburatoren der er det svages led!?

Jesper Høyer
23/32 er stadig til den milde side, så gevinsten bliver begrænset. Innerrotor til de porttider bliver evt. lidt trist - alm. svinghjul har sine fordele.

Pas på med så lav en squishafstand ved en boring over 43mm, da Yamahaen har en høj driftstemperatur. Harmonerer det med squisharealet? Squishvinklen, hvis nogen?

Bevares, Gibson-potten ser ikke vanvittigt hidsig ud. Tværtimod, så der er næppe nogen eksplosionsfare, men det er kun et gæt baseret på, hvad google kan give mig... nåja, og http://gibsonexhausts.co.uk/page_11.php ... _catalogue

Det svageste led er indsugningsforløbet og membranens størrelse. Drejeventil kan blive en helt anden verden, hvis man tør give afkald på lidt bundtræk... eller meget!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg tænker at skørtet/forring må være papirstyndt især ved skyllekanaler ? hvad er det for en cylinder & stempel ? jeg syntes nemlig ikke man sådan bare lige finder stempler over 45 mm til yamaha... jeg er godt med på at man kan finde 47 mm eller større, men det er jo ikke beregnet til en fs1 cylinder

ja 0,6 mm imellem stempel og top lyder godt nok noget farligt, lad være at tro des højere kompression nødvendigvis giver den hidsigste motor - ihvertfalt ikke den mest holdbare... jeg kunne skrive 40 linier om min holdning til det samt forklaringer, men jeg har vist nænt det så mange gange før

selv om 16 mm kaburator egenligt er rigeligt så ville jeg nu aligevel gerne havde en original mikuni 20 mm fs1 kaburator - måske det var noget for benny at starte en special produktion ? jeg skal nok aftage den første... he he

hilsen olieklud
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

Hej Claus..

Cylinderne er STD. 43mm fra Protuna, jeg har nogle stykker der er leget med, 1 på 45mm, 1 på 46mm og en på 47mm.
Jo skørtet er tyndt på især 47mm, men der er faktisk rimlig meget gods at ta af de cylinder, det størte problem er, at de er forskellige med hensyn til centrereingen af støbningen/boringen, dvs. kun nogle har 100% ens gods tykkelse ved skyllekanalerne, som så sætter grænsen for op-boringen.
46mm er kan næste alle de cylinder jeg har købt klar, uden at blive papirtynde..

45 mm stempel er et Asso Werke til Puch Maxi med en stempel ring, købt for langt tid siden..Har sammen stempel højde som Yamaha. (16,5mm)

46mm stempel er et Arisal til Piaggio Tyohonn/zip med 1mm højere stempel højde, klares med 1mm alu bundpakning.

47mm stempel er et Polini til deres Corsa-sport sæt, som Asso Werke har produceret, 2mm højere stempel højde= 2mm alu. bundpakning.


Jesper Høyer
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

Og så de meget billige lige nu! :-) Protuna cylinder.. 44,5 er de samme!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

119,70kr. for 43mm lige nu til ophørs udsalg...Det billigt...meget billigt;-))
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

49kr. for 44,5mm hahaha så bliver det skutte billigere.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af jesper »

Har lige købt 5 nye 44,5mm til at experimentere med: 245kr.! :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af kreidlerhansen »

jesper skrev:Har lige købt 5 nye 44,5mm til at experimentere med: 245kr.! :-)
Jeg lagde en ordre den 12. marts og venter stadig på levering. Jeg overvejer at give mig i kast med at annullere ordren og (forhåbentlig) få mine penge retur.
Tracking-nummeret er nemlig IKKE registreret hos Post DK.

Hvad lyder det eksakte kompressionsforhold på?
Squish-bredde?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af claus olieklud »

ha ha ja det er sku billigt hos protuna - jeg har selv godt siddet og tænkt at jeg skulle bestille lidt forskelligt bare for at gemme det, men så er det jeg siger til mig selv om jeg har behov for det ?

og ja jeg er helt med på at det kræver at cylinderen er boret fuldstændigt i midten, jeg kender nemlig godt til lidt forskudte udboringer som vil gøre at den "graver" sig igennem i den ene side først... jeg havde dog aldrig troet at en std cylinder kunne udbores til 47 mm, ved 45 mm syntes jeg allerede den bliver rigeligt tynd, men man kan jo tænke at 1/2 mm extra kan den vel aligevel godt tage, det er jo ingenting - gør man så det nogle gange havner man vel på 47 mm lige som dig

problemet er bare hvordan cylinderen udvider sig under varmepåvirkning - det har flere gange været omtalt ifm at vi har været samlet til fællestur/knallerttræf, at 43 mm nok er den største stabile stempelstørrelse, dog syntes jeg selv at det går udemærket med 45 mm - dog er jeg ikke i tvivl om at du presser citronen lidt for meget ved at vælge 47 mm, omvendt ville jeg nok selv gøre forsøget såfremt jeg selv kunne udbore en cylinder... uoriginale cylindere er der jo nok af, og til de priser de i øjeblikket udbydes til salg for er det jo intet problem, og som du selv nævner er stemplerne også billige i øjeblikket - problemet er bare at det koster mindst 500 kr at få boret en cylinder ordenligt ved et værksted - det er endda kun til nærmeste overstørrelse, kommer man med en 40 mm og vil havde den opboret til 45 mm er der tillæg på prisen da det tager længere tid og slider mere på drejestålet

udborer du selv eller hvad ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af strynboen »

klaus du sender bare til mig...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja tak for det lars, det vil jeg da benytte mig af - jeg har et par stykker at ligge som jeg gerne vil havde opboret, den ene er bare fra 40,0mm til 40,25mm, der skal et originalt yamaha racer letvægtsstempel i, den skal være tæt højst 0,03-0,04 mm færdighonet...

måske en anden vi lige kan kværne op til 45 mm, jeg har et stempel til det

og så skal vi da lige prøve at finde grænsen, hvis andre kan bore til 47 mm kan du også lars... jeg må lige finde et stempel til det

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 21mm Kaburator på fs1èn

Indlæg af claus olieklud »

jeg har lige stået og målt med skydelære, faktisk er selve cylinderskørtet kun 49 mm udvendigt - hvordan pokker skal det kunne holde, hvis man endelig finder en cylinder der er så tykgodset ind til skyllekanalerne at der er noget tilbage efter opboring til 46 - 47 mm, ja så er selve cylinderskørtet kun 1,0 mm ifm 47 mm stempel, selvfølgelig 1,5 mm ifm 46 mm stempel - læg dertil at udskæringen i cylinderskørt ved skyllekanal vil vokse i størrelse mindst ned til bundpaknings pakfladen, pga godstykkelsen ved skyllekanaler er tyndest nær udskæringen... dvs at støtten imellem øverste og nederste cylinderskørt forsvinder, og den samlede konstrukton af cylinderskørtet derved forringes betydeligt

jeg er alså noget i tvivl med de store udboringer - hvis sådan et stykke cylinderskørt knækker af under kørsel pga det er så svagt at det er tvivlsomt om det kan bære stemplet, ja så er det alså farvel til den motor

nu er jeg ikke pivet angående at ofre lidt, men jeg ser det bestemt som meget sandsyneligt at sådan et cylinderskørt vil knække af lige pludselig

hvad mener i andre ? er der nogle exempler på cylindre med kun 1 mm tykt cylinderskørt der har holdt fint ? også i fuld længde og med støtten imellem øvre og nedre skørt fjernet ? jeg tænker lidt på en stor puch cylinder boret op til 40 mm, der er alså heller ikke meget tilbage, men der har jeg set flere exempler på hvor det går fint... en stor puch cylinder måler 43 mm udvendigt på skørtet, men selve skørtet er ca 10 mm kortere end en yamaha, samt at der er fuld godstykkelse ved kanaler, således bevarer man støtten imellem øvre og nedre cylinderskørt lige til største opboring - derfor tror jeg at en puch kan holde til 40 mm stempel, hvilket giver en godstykkelse på 1,5mm cylinderskørt

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Tuning"