Hjælp til opsætning af cylinder og top

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af jesper »

Er ved og lave ny motor og ønsker lidt hjælp fra de hårde drenge :D her inde.
Det drejer sige primært om opsætning af cylinder og indretning af top! jeg har læst en del og mener jeg har forstået det meste.
Jeg ønsker at få det meste ud af opsætningen, og har ikke noget i mod, at det lige er på grænsen!, bare det er på den rigtig side :teeth2

min opsætning er:

18mm indsugningsplade
Orginal membrand
Ny 16mm org. mikuni/ ca. dyse 200
Alm. tænding, ind til videre.
Ny Gibson ekspansions potte
Fs1 cylinder fra protuna, opboret til 45mm med Asso werke stempel, med flad stempel top og en ring
257 Topstykke 44,5mm

Stempel højde er normalt (16,5mm) fra top af stempel til krydspin
cylinder porte: udstødning til top 23,7mm/ skylle 32,2mm

Monteret jeg en alm. 0,50mm bundpakning er målene:

TDC til cylinder top 1,60mm
toppakning er 0,25mm
Squish afstand i topstykke 0,70mm

Det vil sige Squish afstand i alt: 2,45mm !?
Når stemplet er i bund er det ca. 1mm under udst. porten og 0,5mm under skylle porte!? (Med 0,50mm bundpakning)
Fra TDC ned til udst port er der 22,10mm!?

Jeg tænker så: Squish afstand på ca. 0.70mm vil være fint!?

1. Ved at fjerne 1,1mm fra cylindertop, det efter er på 0,50mm
2. Sammen toppakning på 0,25mm
3. Fjerne 0,50mm af pakflade på topstykke, der efter er det på 0,20mm. Plus fjerne 0.50mm i boringen, så det også er 45mm!

Det gir (vis jeg har forstået :wink: ) i alt: 0,95mm i Squish afstand. Hvis jeg så montere en tynder bundpakning(0.50) på 0,25mm!, lander vi vel på 0,70mm i alt. Så er stemplet 0.25 under skylleporte og 0.75 under udst. når det er i bund!.


Er det rigtig forstået og er det, det rigtig at gøre?

Eller Måske ta enu mere af cylindertop, og hæve cylinder lidt i stedet?

Bliver det en andet afstand, når det er spændt ordentlig sammen og har været varmt osv. ?

Hvad med tænding når det er tunet, stadig 1,8mm for TDC ?


Håber ikke det er for rodet:-) glæder mig til lidt meninger:-)

Jesper Høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, du har nu...

Deck height: 1,6mm
+
Toppakning: 0,25mm
+
Kammerdybde: 0,7mm
=
Squishafstand: 2,55mm

Siden stemplet har en helt flad stempeltop, ville jeg først fjerne de 0,7mm fra topstykket, hvilket giver en squishafstand på 1,85mm.

Dernæst fjernes 1,2mm fra cylinderens øverste pakflade, og squishafatanden bliver dermed 0,65mm.

Udstødningsporten: 23,7mm
-
Lavere pakflade: 1,2mm
=
Fra top: 22,5mm

Skyllekanaler: 32,2
-
Lavere pakflade: 1,2mm
=
Fra top: 31mm

Porttiming: 180,7 og 127,0 grader
Blowdown: 26,85 grader

Grav ud i forbrændingskammeret, til rumfanget er minimum 4,0ml og max 4,5ml.

Flik en Nardo-udstødning på et 28mm forrør, så du opnår en samlet længde fra stempel til endepibens start på 880-900mm.


Montér, kør, skift gearing indtil den render helt ud i fjerde gear på flad vej. Gå én eller to tænder ned på bagtandhjulet og hyg dig!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af kreidlerhansen »

Tænding 1mm før top!

Og fil bunden af kanalerne, indtil de flugter med stempeltoppen.
Udstødningskanalen må gerne gå 1mm under for at maksimere arealet.

Max 65% af boringen i bredden + oval form på udstødningskanalen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af jesper »

Hej Jesper!

Endnu en gang tusinde tak for hjælpen, jeg har læst og forstået, og det giver bestemt mening, så jeg har allerede sat igang :D
Sorry ang. min lille regne fejle ved samme lægning af squish afstand.. :whew

Ang. mit forbrændings kammer i topstykke, har jeg lige målt det til 6ml. med tændrør i, og væske til kanten af squishband starter!?
Der er vel ikke så meget at gøre når rumindholdet er lidt for meget? 6ml. (4,0-4,5ml)

Jeg har 2 cylinder-sæt mere til at lægge, som er af samme cylinder-type som den anden, men den ene er 46mm i boring og den anden er 47mm.
Den med 46mm har bare et stempel som er 1mm højere og den med 47mm med 2mm højere stempel!

Så går mit spørgsmål på: Hvis jeg nu skulle lave samme ting ved de to cylinder som den første vi har snakket om: ta 1,2mm af pakfladen øverste på cylinderen, og stadig bruge det samme topstykke!, som har fjerne 0.70mm, og selvfølgelig henholdsvis 1mm og 2mm spacer under den ene og anden cylinder Pga. stempel højden!... det vil jo gi sammen opsætning og squish afstand!? (0.65mm). Men de to stempler til 46 og 47mm er ikke flade på toppen, men buet!! så kommer de vel evt. i kontakt med topstykket eller nærmere, buen mellem forbrændings kammer og squishband??

Er det så at starte på et nyt topstykke, eller måske fjerne lidt materiale ?

på forhånd tak:-)

Jesper høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af kreidlerhansen »

Bevar samme afstand fra top til porte - det giver fine porttider, som ikke er forbandet ekstreme. FS1 lider af kronisk angst overfor alt for høje porte.
Så må du selv regne ud, hvor meget der skal pilles af, og hvor det skal gøres. :P

Hvis du piller 0,6-0,7mm mere af pakfladen, reduceres rumfanget en smule. 6ml er lige i overkanten til så høj en udstødningsport, men det kan også være ok til kørsel med lidt mere fortænding.
Øget fortænding har dog den ulempe, at motoren bliver mere hysterisk, samt der kan opstå varmeproblemer og tændingsbanken.

De buede stempeltoppe kræver, at topstykket matcher. Squishbandet behøver strengt taget ikke være en bue, men det skal helst have en vinkel, som medfører, at squishafstanden øges, når man måler tættere på midten af forbrændingskammeret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af jesper »

Hvis jeg ikke fjerne mere end de 0,70mm på pakfladen på topstykket, og har de ca.6 ml. i rumfang, hvor meget ville du ca. stille fortændingen til så ?

Jesper høyer:-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til opsætning af cylinder og top

Indlæg af kreidlerhansen »

1,2-1,4mm før top ville jeg nok starte med, hvis 1,0mm viser sig for bovlam. Første test med 1,0mm før top til enhver tid. Når karburator osv. er trimmet ind, kan man begynde at rykke på tændingen og holde øje med, om der er tegn på tændingsbanken. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"