Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?
: fre 9. maj 2014 02:29
Der må være nogen af jer lidt ældre rødder der kan huske de forskellige tunsæt fra "dengang til nu " til Yamaha fs1 ?
Org F5B, 381, 257,FS1 er tildels udeladt. Der var Org FS1 cylindere dengang som tunsæt købt i Tyskland eller fra en vis forhandler.. men hovedparten var uden tvivl kopier. Hvem lavede dem mon dengang ?
Jeg kan ikke huske alle, og har næppe set dem alle, så kom frisk og glad hvis i husker nogen jeg har glemt
(cylinderkits eller komplette tunsæt med 16mm karburator og indsugningplade og fortandhjul i variende størrelser. Udstødning i parantes )
FS1 40mm 5.3hk / 6.5 hk ( skråtskåret 5.3 udstødning / oplagt Org udstødning ))
FS1, 43mm 8.5hk med den i dag ret sjældne "8.5hk udstødning" ( hvor kom den oprindeligt fra ?)
Zeta/Z1 40mm. 7.5hk ( skråtskåret udstødning )
Zeta/Z1 43mm: 8.5hk ( skråtskåret udstødning )
Eurocylindro / A.J Huige motorimport: 43mm hårdkrom aluminiumscylinder. 10.5hk - 12.8hk alt efter hvilken butik der solgte den. Blev ofte solgt med LaFranconi, eller Proma potte i sættet.
Senere kom bl.a Protuna til.. de har solgt 43/ 44 / 45mm FS1 cylindere i 5.3/ 6.5 / 7.5 / 9.5hk alt efter udstødningsvalg. (Skråtskåret, Proma, LaFranconi )
Og deres 12.8hk 45mm cylinder. ( Boss )
Også dengang var de "fremme i skoene" hinsidan:
40/43/44/45mm RD/DT cylindere. Der var nogen stykker heromkring som kom fra Sverige solgt som 9 / 10.5 / 12 / 14HK..alt efter om man fik en 17mm eller en 19mm Dellorto karburator med. ( Kun cylinderkit, ingen udstødning med )
I nyere tid:
Polini 45mm aluminium, cylinder til Yamaha Chappy, men sælges ofte til FS1 som en 10hk.
Athena 43mm aluminium, nikasil. Som oftest solgt som 10.5hk
Parmakit cylindere 40/43/44/45mm. Underligt nok har dem jeg har set i kataloger og på nettet som nogen af de få været opgivet uden halve heste: 6hk/ 7hk / 8hk / 9hk.
Org F5B, 381, 257,FS1 er tildels udeladt. Der var Org FS1 cylindere dengang som tunsæt købt i Tyskland eller fra en vis forhandler.. men hovedparten var uden tvivl kopier. Hvem lavede dem mon dengang ?
Jeg kan ikke huske alle, og har næppe set dem alle, så kom frisk og glad hvis i husker nogen jeg har glemt
(cylinderkits eller komplette tunsæt med 16mm karburator og indsugningplade og fortandhjul i variende størrelser. Udstødning i parantes )
FS1 40mm 5.3hk / 6.5 hk ( skråtskåret 5.3 udstødning / oplagt Org udstødning ))
FS1, 43mm 8.5hk med den i dag ret sjældne "8.5hk udstødning" ( hvor kom den oprindeligt fra ?)
Zeta/Z1 40mm. 7.5hk ( skråtskåret udstødning )
Zeta/Z1 43mm: 8.5hk ( skråtskåret udstødning )
Eurocylindro / A.J Huige motorimport: 43mm hårdkrom aluminiumscylinder. 10.5hk - 12.8hk alt efter hvilken butik der solgte den. Blev ofte solgt med LaFranconi, eller Proma potte i sættet.
Senere kom bl.a Protuna til.. de har solgt 43/ 44 / 45mm FS1 cylindere i 5.3/ 6.5 / 7.5 / 9.5hk alt efter udstødningsvalg. (Skråtskåret, Proma, LaFranconi )
Og deres 12.8hk 45mm cylinder. ( Boss )
Også dengang var de "fremme i skoene" hinsidan:
40/43/44/45mm RD/DT cylindere. Der var nogen stykker heromkring som kom fra Sverige solgt som 9 / 10.5 / 12 / 14HK..alt efter om man fik en 17mm eller en 19mm Dellorto karburator med. ( Kun cylinderkit, ingen udstødning med )
I nyere tid:
Polini 45mm aluminium, cylinder til Yamaha Chappy, men sælges ofte til FS1 som en 10hk.
Athena 43mm aluminium, nikasil. Som oftest solgt som 10.5hk
Parmakit cylindere 40/43/44/45mm. Underligt nok har dem jeg har set i kataloger og på nettet som nogen af de få været opgivet uden halve heste: 6hk/ 7hk / 8hk / 9hk.