Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af Kai »

Der må være nogen af jer lidt ældre rødder der kan huske de forskellige tunsæt fra "dengang til nu " til Yamaha fs1 ?

Org F5B, 381, 257,FS1 er tildels udeladt. Der var Org FS1 cylindere dengang som tunsæt købt i Tyskland eller fra en vis forhandler.. men hovedparten var uden tvivl kopier. Hvem lavede dem mon dengang ?

Jeg kan ikke huske alle, og har næppe set dem alle, så kom frisk og glad hvis i husker nogen jeg har glemt :(y)

(cylinderkits eller komplette tunsæt med 16mm karburator og indsugningplade og fortandhjul i variende størrelser. Udstødning i parantes )

FS1 40mm 5.3hk / 6.5 hk ( skråtskåret 5.3 udstødning / oplagt Org udstødning ))
FS1, 43mm 8.5hk med den i dag ret sjældne "8.5hk udstødning" ( hvor kom den oprindeligt fra ?)
Zeta/Z1 40mm. 7.5hk ( skråtskåret udstødning )
Zeta/Z1 43mm: 8.5hk ( skråtskåret udstødning )
Eurocylindro / A.J Huige motorimport: 43mm hårdkrom aluminiumscylinder. 10.5hk - 12.8hk alt efter hvilken butik der solgte den. Blev ofte solgt med LaFranconi, eller Proma potte i sættet.

Senere kom bl.a Protuna til.. de har solgt 43/ 44 / 45mm FS1 cylindere i 5.3/ 6.5 / 7.5 / 9.5hk alt efter udstødningsvalg. (Skråtskåret, Proma, LaFranconi )
Og deres 12.8hk 45mm cylinder. ( Boss )

Også dengang var de "fremme i skoene" hinsidan:
40/43/44/45mm RD/DT cylindere. Der var nogen stykker heromkring som kom fra Sverige solgt som 9 / 10.5 / 12 / 14HK..alt efter om man fik en 17mm eller en 19mm Dellorto karburator med. ( Kun cylinderkit, ingen udstødning med )

I nyere tid:
Polini 45mm aluminium, cylinder til Yamaha Chappy, men sælges ofte til FS1 som en 10hk.
Athena 43mm aluminium, nikasil. Som oftest solgt som 10.5hk
Parmakit cylindere 40/43/44/45mm. Underligt nok har dem jeg har set i kataloger og på nettet som nogen af de få været opgivet uden halve heste: 6hk/ 7hk / 8hk / 9hk.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det var en sjov tråd - jeg syntes du dækker det meget godt, så jeg har ikke rigtig noget at tilføje

da jeg var ung og også lidt oppe igennem tiden købte vi tunstumper hos mo-parts i tyskland, man kunne enten overføre penge på forskud og blive afregnet tysk moms ( mener det var 15 % ) eller man kunne bestille pr. efterkrav og betale dansk moms ( dengang 22 % )

til at starte med var det velnok voldsommeste sæt de havde 12,0 hk, det var en portet rd cylinder på 40 mm - som komplet sæt fulgte alt med, her blev alså leveret oplagt bobbeludstødning og 19 mm kaburator

siden da kom sættet som 14 og 16 hk på henholdsvis 43 mm og 45 mm - til disse to sæt fulgte så 24 mm kaburator

mo-parts leverede også alu cylinder på 43 mm, dengang tror jeg der var tale om hårdcrom... disse sæt blev dengang kaldt 12,8 hk med lang blank skråtskåret udstødning - 15,0 var leveret med bossdemper... begge sæt med 16 mm kaburator ( dengang var der som jeg husker det ikke noget der hed 17,5 mm mikuni, det var vist en ting der først opstod senere )
jeg har iøvrigt på min `78 racer sådan en 17,5 mm kaburator, som i praksis kun er 16,8 - 17,0 mm

ja det var gode tider der i firserne, det var altid så spændende med alt det der tunings halløj

jeg har selv haft alle de kataloger fra dengang, men det var dengang - måske det kunne være intressant hvis der var nogle der stadig har sådan noget at ligge fra fortiden af, det kunne så skannes eller afbilledes så vi alle kunne få glæde af det igen ?
jeg syntes dog kai skal afgøre om den slags skal ind i hans tråd her

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af juhl-drengen »

12.8 hk 45mm støbejern m. Store køleribber og vandkølet topstykke (boss udstødning)

Den kan jeg ihvertfald huske fra flere lidt ældre mænds fortællinger! :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Må jeg minde om denne link.

viewforum.php?f=79" onclick="window.open(this.href);return false;

ligger i vores download sektion.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af Kai »

Morten - Webmaster skrev:Må jeg minde om denne link.

viewforum.php?f=79" onclick="window.open(this.href);return false;

ligger i vores download sektion.
Meget gerne :(y) Den havde jeg ikke set :oops: :oops:

Der var sikkert flere inkarnationer af tunsættene end dem der er nævnt. Jeg synes det er lidt spøjst at det er de samme 3-4 cylindere der sælges som alt mellem 6.5 og 14hk, alt efter hvem der strikkede tunsæt og katalogerne sammen. Men også dengang var der sikkert kamp om hvem der kunne sælge det største :)

Skulle der ligge flere kataloger gemt et sted, som ikke er med i Mortens link, så kunne det være fedt at få dem frem i lyset.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Interessant emne Kai og jeg kan også huske den specielle udstødning til 8,5 HK og mener, at den blev kaldt for "Tomos-udstødningen". Giver det mening ?
Jeg har også prøvet det såkaldte 12,8 HK tun - men det kørte elendig og blev hurtig fjernet. Jeg husker desværre ikke fabrikatet. Derimod fik jeg i 2003 sammensat et "mix" af forskellige dele, som kørte ekstrem godt. Herimellem en 43 mm FS1 cylinder, der - grundet mange ridser - blev opboret til 44 mm. Karburatoren kom fra Protuna og var en kopi (Mokini) 17,5 mm, der blev forbedret med original fiberring og spjældfjeder.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af juhl-drengen »

Nu jeg tænker har min stedfar to-tre stykker liggende! Om jeg kan overtale ham til at scanne den ind vides ikke..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af SigSauer »

Fra da jeg var knægt og kørte Yamaha (85-86) husker jeg:
- 5.3 hk med den skråtskårne Luhac udstødning
- 8.5 hk med udstødningen, der til forveksling lignede den lovlige, men var ca. 10 cm længere
- 12. 8 hk med "knæk potten" aka Boss udstødningen
Derudover var der nogle mere eller mindre hjemmelavede kombinationer
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Ugiltvej
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 12. nov 2010 17:19
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af Ugiltvej »

Hej, købte i midt firserne fra Larsen trim
5,3hk 40mm fs1 cylinder 16mm karburator A rør/( Skråt skåret)
6,5hk 40mm Fs1 Cylinder 16mm karburator Planet topstykke og A rør.
8,5hk 43mm Fs1 Cylinder 16mm karburator planet topstykke og B rør, ligner det originale, men er ca. 10cm længere
Mvh
Allan
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af kim96v4 »

Er der nogen der kan huske den lange skrådtskårede udstødning? Vi kaldte den 8,5 den var vel rundt 10 cm længere end en alm luhar 5,3 ellers lignede den fuldstændig en 5,3
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Tunsæt. Hvilke kender/husker i, og hvad hed de dengang ?

Indlæg af 12inch »

Hej,kan også huske den som en 8,5HK udstødning , men den var lige i enden og stødte på når man kørte på baghjul (14 år) pga. længden.
jeg brugte den på både 40mm & 43mm cylinder og den havde et bedre bundtræk ind med den skrådtskårede ,jeg mener vi også kaldte den for
en flyvende hollænder.
Besvar

Tilbage til "Tuning"