dt50 krumtap i fs1 motor?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

har fundet denne krumtap til dt50 motor, ville den passe i fs1 motor?

http://www.speedline.dk/da/scooter/krum ... t-9920410/" onclick="window.open(this.href);return false;

den er med 44mm slag. kunne være den var oki istedetfor og købe brugt krumtap med længere slag :(y)

Tim C
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af 12V »

Det er til en Minarelli AM6 motor, jeg tvivler på at noget som helst passer lige over :)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

:shutup hvis du vælger yamaha dt50 og krumtap, så den under der. du kan også få det nævnte cylinderkit til.

så sikker på det til am6 motor? :whew
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev::shutup hvis du vælger yamaha dt50 og krumtap, så den under der. du kan også få det nævnte cylinderkit til.

så sikker på det til am6 motor? :whew
Køb den og prop den i en FS1, hvis du selv er helt sikker! :wink: :mrgreen:


Der findes DT50 og så findes der DT50. Den nyere udgave er med AM6-motor, ligesom TZR50 af nyere dato.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

det er så forklaringen, tak jesper :teeth2

der stod jo ingen årgang :whew
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:det er så forklaringen, tak jesper :teeth2

der stod jo ingen årgang :whew
Jeg skal ærligt erkende, det også gibbede i mig, da jeg så 'DT50' figurere på speedlines hjemmeside! Kiggede STRAKS under cylindre og opdagede derved, at det i hvert fald ikke var stumper til en klassisk maskine.


Knald en Stage6 Pro Sport til Yamaha BW's/lodret minarelli på sammen med et 47mm Metrakit-topstykke til Puch Monza på; Det ser noller ud, men jeg kan forestille mig, det nok skal sætte gang i et ønske om en kraftigere kobling.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

har godt set dit projekt jesper og ja det ser sku lovende ud. det også mere et hygge projekt, for har en mc til og køre på til hverdag. det mere sjov og fordi man kan få fs1 mc til og køre de ca 80-100 km/t uden den smadrer totalt :teeth2

hvad med denne cylinder her jesper?

http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/c ... -45mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de har nogle fede ting i sverige :rocks
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:har godt set dit projekt jesper og ja det ser sku lovende ud. det også mere et hygge projekt, for har en mc til og køre på til hverdag. det mere sjov og fordi man kan få fs1 mc til og køre de ca 80-100 km/t uden den smadrer totalt :teeth2

hvad med denne cylinder her jesper?

http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/c ... -45mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de har nogle fede ting i sverige :rocks
Sammenlignet med prisen på denne:

http://www.speedline.dk/da/scooter/cyli ... 6-7016802/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så nej!

Bedre varmeafledning.
Større boring.
Bedre stempel
Én stempelring
Mere skylleareal.
Samme pindboltafstand.
Samme placering af karburatoren som på RD-cylinderen.

Bevares, der er lige en detalje omkring den mindre krydspind, men der findes jo udmærket stempler med 12mm krydspind, så det er reelt intet problem.


Mit scootler-projekt bliver i øvrigt nedlagt til fordel for noget sjovere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

vil du afsløre hvad dit nye projekt går ud på?

er selv ved og afprøve udstødning lige nu. godt nok kun på 43mm cylinder. har bygget en ud af en gammel proma udstødning lavet keglerne lidt om, eksperimenteret lidt med forskellige længder, både på "potte" og forrørs længde.

cylinder er filet lidt i udstødningskanalen, og meget lidt i skyllekanalerne da det svært og file i støbejern uden det rigtige værktøj!

men det helt vildt så meget udstødningen har og sige, den mindste ændring, og der er mærkbar forskel! :(y)

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nix - vil intet afsløre, før jeg aner, om det overhovedet bliver i år. :hihi

Udstødningen er essentiel. Med de korrekte dimensioner, kan man tæmme en ellers ustyrlig cylinder. Men hvad er lige de rigtige dimensioner?! :sad

Bwadr! File i støbejern :(n)

Så hellere lokke dig til at bygge den potte, Luc Foekema har designet (den har jeg lagt op her på siden).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

den du har lagt op her på site til 70cc har jeg lavet i papir form.

men har nok en tp nardo ved hånden, som jeg vil prøve og sætte på først, og se hvordan den køre. hvis prisen er rigtig 8)

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Papir-udstødninger har det med at få utætheder ret hurtigt!

Nardo er faktisk fin, omend trækområdet bliver en smule snævert til en gearmaskine. Men den leverer kræfterne rigtigt ift. f.eks. Stage6 Pro Replica eller hvad den nu hedder. Den leverer spidsydelse forholdsvis tidligt (mellem 8-10.000rpm), hvorefter motoren falder i ydelse.
Stage6-potten er derfor ret så hysterisk og eksplosiv, men når man kommer op i de tungere gear, duer den simpelthen ikke. Nardo er en del bedre indrettet og ydelsen stiger, lige indtil motoren taber pusten.
Ironisk nok leverer Nardo så en lidt lavere spidseffekt (småting!), men det er værd at give afkald på en smule af max effekt, hvis det betyder, man rent faktisk kan udnytte hele gearkassen.

Derfor siger jeg gerne, at alt det vigtige ligger før og efter trækområdet. Peak effekt er på sin vis hamrende ligegyldigt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

det godt og høre fra en som har lidt erfaring på det punkt!

men mens min fs1 mc blev synet osv kørte jeg med 43mm cylinder uden der var pillet ved noget overhovedet, og en 5.3 hk udstødning ( den der er skåret skråt i enden ), 16mm karburator og mener det en 13-35 gearing.
der kørte den faktisk ret godt, fint moment, gearne var dejligt lange så man ikke skulle skifte gear hele tiden, og den kunne uden problemer trække mig i 4. gear uden den skulle tæves ud i gearne. men havde kun en top fart på lige vej på 80-90 km/t.

så begyndte jeg med den gamle proma udstødning og hold nu fest der skete ting og sager. man kan tydeligt høre den tager nogle flere omdrejninger, men problemet er så nu som du selv siger, der skal omdrejninger til og trække 4. gear. så det stort set ubrugeligt! :(n)

men vil så sige den køre 90-100 km/t nu i 3. gear for fuld skrald på lige vej! og den lyder bare godt hehe :mrgreen:

skal lige sige de km/t jeg snakker om er på et uoriginalt speedometer som passer helt hen i skoven! :teeth2

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Proma er noget skrammel - alt for kort potte, som så ender på et alt for langt forrør. Resultatet er som oftest, at bundtrækket bliver dødt, og så står man med en eksplosiv motor, som har nul kræfter efter 8-9.000rpm tillige med et trækområde, der er for snævert til noget som helst.

Havde den forreste konus bare været 70-100mm længere (og dermed fladere), så forrøret kunne kortes tilsvarende op, tror jeg, den vil være langt nemmere at leve med.

Det mest enkle universaldesign, jeg er stødt på, som også virker fornuftigt er følgende:

Ø = udvendig diameter
ø = indvendig diameter

Forrør: 270-300mm langt, Ø32mm
Første konus/diffusor: 300mm lang, start ø32 og slut ø85
Mellemstykke/belly: 70mm lang, ø85/ø85
Bagerste konus/baffle: 190mm lang, start ø85 og slut ø19
Afgangsrør/stinger: 200mm lang, ø16mm, perforeret og med et dæmpende svøb

Det svarer omtrent til Homoet 4P med lidt ekstra diameter på midten, og den er god for ~10-11.000rpm uden større besvær, afhængigt af porttider og forrørslængde. Trækområdet er tilpas kraftigt uden at være latterligt snævert, og bundtrækket er langt fra ringe, omend ikke så dominerende, som man kan ønske sig... men bundtræk og høj ydelse kan bare ikke forenes i en lille totakter, medmindre 'bundtræk' defineres som at motoren akkurat kan accelerere fra 20km/t i tungeste gear, hvis vejen er flad på en vindstille dag.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af wolfe »

i stedet for og købe en gammel sur udstødning tror jeg, jeg vil lave den du skriver der, og sammen med en 47mm lodret mina cylinder, og 21 mm black dellorto karburator (lige det eneste jeg har på lager :) )

og se hvordan det køre, min blok er alligevel ikke til ret meget værd, der er svejst meget i den, da den var i ringe stand! så det må blive min mc motor :(y)

har forresten også brugt meget tid på og bygge yamaha jog elektronisk tænding med cdi på, så programerbar cdi boks kunne også være der er lidt og hente på. eller i hvertfald en som forskyder tænding i høje omdrejninger.

det giver en hel del i bil verden har jeg erfaret :(y)

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Prøv! Jeg tror såmænd, den vil gå fantastisk med enhver 32mm standardudstødning, blot der er gennemgang nok i lyddæmperen.

Alene den større boring og det øgede skylleportsareal vil hjælpe en del, og den større karburator samt indsugningsareal- og placering vil i teorien hjælpe endnu mere.
Jeg holder stadig på, at et 47mm Metrakit- eller Airsal-topstykke skal til, også. De er ikke forbandet dyre og kan aflede en del mere varme end både et scooter- og et FS1-topstykke. Det meste af varmen afledes via topstykket. Det i sig selv er en god grund til altid at bruge metaltoppakning, så cylinderen har direkte kontakt med topstykket.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jaever
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 24. apr 2023 19:07
Kontakt:

Re: dt50 krumtap i fs1 motor?

Indlæg af Jaever »

Kom den nogen sinde i den AM6 krumtap med 44mm slaglængde???
Besvar

Tilbage til "Tuning"