Standard for ændring af dyse/nål?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Standard for ændring af dyse/nål?

Indlægaf Allan M » fre 18. apr 2014 09:29

Kort spm:
Skal man _som udgangspunkt_ ændre dysestørrelse og/eller nålens højde ved øgning af slagvolumen (f.eks. fra 40 til 44,5) ?

Det lidt længere spørgsmål:
Udover den øgede slagvolumen, fra 40 til 44,5, vil der komme højere kompression som følge af tilpasset squish og øget omdrejningstal som følge af højere udstødningsport. Vil ændringerne samlet medføre at dysen skal ændres?

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

Indlægaf Morten - Webmaster » fre 18. apr 2014 09:48

Ja, og ja :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

Indlægaf Allan M » fre 18. apr 2014 10:03

Tak :)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Standard for ændring af dyse/nål?

Indlægaf kreidlerhansen » fre 18. apr 2014 10:40

Eller ja og nej.

Nej og ja.

Nej og nej.

:thunge

Det er så forskelligt fra motor til motor.

Tommelfingerreglen, med at hæve nål og øge dysestørrelsen, gælder i vidt omfang, hvis man bevæger sig langt nok fra den opsætning, som karburatoren er trimmet efter:

En helt original, lovlig karburator med snævert dyserør og tyk nål kan være umulig at trimme ind, når indsugning og boring øges til max og kanalerne i cylinderen ændres drastisk.
Der findes talrige eksempler på Piaggio-motorer (scooter) som fra fabrikken har en 17,5mm karburator, men selv om nålen hæves helt, er der ikke flow nok i dyserøret. Dermed knalder motoren stempler i et væk på selv milde sportsopsætningdr, uanset hvor stor hoveddyse man bruger, og problemet afhjælpes helt ved at skifte karburator eller blot nål og dyserør.

Omvendt har jeg oplevet en 23mm Bing på Kreidleren køre bedst med dyse 80 med en original 6HK cylinder. Da jeg skiftede til en 60cc, uoriginal cylinder med væsentligt anderledes portmål og samme udstødning samt luftfilter, var dyse 78 lige i overkanten. Da jeg senere skiftede til en ekspansionsudstødning, måtte jeg sænke nålen og gå ned til dyse 75, samt gå én størrelse ned i tomgangsdyse.

Sidste år endte jeg med et dyseskift pga. et nyt squishband, alene! :shock:


Ved enhver væsentlig afvigelse fra den forrige opsætning gør man sig selv en tjeneste at betragte karburatoren som 'nulstillet'.

Start med den fedeste stilling på nålen og hoveddysen og trim derefter Vollgas ind til mørkebrunt tændrør via hoveddysen.
Trim på nålen, indtil halv gas er stabil i frigear og accelerationen er klokke-ren, når man drejer håndtaget roligt fra kvart til fuld gas i alle gear.
Trim tomgangen helt ind via blandings-/luft-/tomgangsskrue.
Dobbelttjek hoveddyse og nål som skrevet tidligere.

Ved tilføjelse af squishband og evt. maksimering af kompressionsforhold har FS1 en udfordring i og med tændingstidspunktet er statisk, hvis omdrejningstallet skal forbi 8-9.000rpm!
Tommelfingerreglen siger 15-17 grader før top (0,85-1,05mm ved 39,7mm slaglængde) ved 8-10.000rpm.

Squishbandet er en fantastisk detalje, som køler stempeltoppen og øger udnyttelsesgraden af brændstoffet. Det er et værktøj til at få kontrol over turbulensen i kompressionsfasen, så man kan opnå hurtigere forbrænding med samme eller ligefrem reduceret fortænding!
Hvis forbrændingsfasen er for fremskreden ift. stemplets position og acceleration (= omdrejningstallet), finder man det svageste led, og det er stemplet.
Squishbandet tillader højere kompression og mere effekt over hele linien. Forkert udnyttelse af squishbandet giver til gengæld kontant afregning ved kasse 1, fordi det er en verden, hvor 0,1mm kan være forskellen på succes og havari.

Som altid, en mega-smøre herfra! :lol: Jeg har gjort alting forkert mindst én gang, så jeg må godt, selv om jeg endnu har tilgode at knække en plejlstang eller miste et nåleleje.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster