Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t
: tors 10. apr 2014 14:40
80-85km/t er den øvre grænse, hvis man vil have noget, der minder om bundtræk. Det gælder især for FS1, idet den er voldsomt følsom overfor skrappe porttider. Til gengæld har den gasrespons som en kædesav og en dejlig, ivrig karakteristik!
Kreidleren er til sammenligning lidt dovent anlagt på gasresponsen, men den er mere 'momentstærk', så den kan bære de skrappe porttider, der skal til for at køre lidt stærkere uden at blive irriterende hysterisk.
Polering af kanaler er sådan set overflødigt - de skal blot have en ensartet overflade. Hvorvidt dråbedannelse er et gyldigt/realistisk arument imod polering, skal jeg lade være usagt. Jeg betragter det ikke som en ulempe, men derimod som spild af tid.
Kun portmål/porttiming og forbrændingskammerets design siger noget om ydelsen. Dertil kommer selvfølgelig udstødningen (Protuna Franconi er affald - slut )
Hvis nu jeg havde en FS1 og jeg ønskede den ultimative all-round motor med lidt af det hele...:
Drejeventil
JT1-krumtap (42mm slaglængde = 2,3mm længere end std.)
45mm cylinder med udstødning 24,4mm fra top og skyllekanalerne 33,5mm fra top.
Squishband-topstykke med 40% squish-areal, squaihafstand 0,7mm og 13:1 i kompressionsforhold.
"Omlagt" TP Nardo til 32mm forrør m/tilslutning lige efter 2. bøjning.
Dermed runder motoren knap 67ccm og skulle gerne være god for 10-11.000rpm uden besvær og uden elendigt bundtræk.
10.000rpm er ikke alverden. 14.000rpm er til gengæld lidt anstrengende.
Peak-effekt ved ca. 8.000rpm kræver en udstødning som kan sidde på en MZ = 1.000-1.100mm lang fra stemplet til bagerste konus slutter. Læg dertil lyddæmperen, hvis du er til den slags.
Køb en Honda CD50 i stedet. Den kan bedre opgraderes på slagvolumen og derpå tøffe rundt med max 8.000rpm
Kreidleren er til sammenligning lidt dovent anlagt på gasresponsen, men den er mere 'momentstærk', så den kan bære de skrappe porttider, der skal til for at køre lidt stærkere uden at blive irriterende hysterisk.
Polering af kanaler er sådan set overflødigt - de skal blot have en ensartet overflade. Hvorvidt dråbedannelse er et gyldigt/realistisk arument imod polering, skal jeg lade være usagt. Jeg betragter det ikke som en ulempe, men derimod som spild af tid.
Kun portmål/porttiming og forbrændingskammerets design siger noget om ydelsen. Dertil kommer selvfølgelig udstødningen (Protuna Franconi er affald - slut )
Hvis nu jeg havde en FS1 og jeg ønskede den ultimative all-round motor med lidt af det hele...:
Drejeventil
JT1-krumtap (42mm slaglængde = 2,3mm længere end std.)
45mm cylinder med udstødning 24,4mm fra top og skyllekanalerne 33,5mm fra top.
Squishband-topstykke med 40% squish-areal, squaihafstand 0,7mm og 13:1 i kompressionsforhold.
"Omlagt" TP Nardo til 32mm forrør m/tilslutning lige efter 2. bøjning.
Dermed runder motoren knap 67ccm og skulle gerne være god for 10-11.000rpm uden besvær og uden elendigt bundtræk.
10.000rpm er ikke alverden. 14.000rpm er til gengæld lidt anstrengende.
Peak-effekt ved ca. 8.000rpm kræver en udstødning som kan sidde på en MZ = 1.000-1.100mm lang fra stemplet til bagerste konus slutter. Læg dertil lyddæmperen, hvis du er til den slags.
Køb en Honda CD50 i stedet. Den kan bedre opgraderes på slagvolumen og derpå tøffe rundt med max 8.000rpm