Ny Topfart nået i dag 96km/t

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

I dag kom dagen endelig hvor der var nogenlunde vind til at jeg kunne teste min topfart, jeg nåede 96 km/t efter originalt speedometer, men jeg ved ikke om man kan gøre mere for at den får lidt bedere optræk

F5b cylinder portet og fået lavet indre skyllekanaler boret op til ø45mm
16mm mikuni karburator filet op til 17mm
højglanspoleret indsugningsplade
original membran
5,3 udstødning
alm, topstykke

også en 2 gears motor som der er sat en 4 gears gearkasse i så motoren ikke er særlig slidt.
Jeg går selv lidt med tanken om at bygge en ekspansionsudstødning, men jeg ved ikke hvordan den skal se ud med mål osv. :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af 12V »

En ordentlig ekspansionspotte er nok en god ide! Ville da være rart at kunne opnå den fart når vinden ikke hjælper til :)
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

altså den kan sagtens køre i 4 i modvind og sådan og den kører omkring 90 i stille vejr :)
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af JesperRK »

du skulle prøve protunas "la franconi" den gir tæt på det optimale optræk. og det skal selvfølglig være den med 32mm, forrør.
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Jeg vil hellere bygge en udstødning selv, så ved jeg at den passer perfekt til cylinderet:)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af 12V »

Der er et par stykker her på forummet der har styr på beregning, måske kommer de på banen senere :wink:

LaFranconi ville jeg ikke bruge, du overdøver alt i en kilometers omkreds! :P
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Med fare for at lyde arrogant, men den som oplever La Franconi som "god" eller "nær optimal" har endnu tilgode at prøve en ordentlig ekspansionsudstødning. :)

Det er som sagt ikke på nogen tænkelig måde ondskabsfuldt ment. Der er en verden til forskel!

viewtopic.php?f=34&t=9130" onclick="window.open(this.href);return false;

Med den 60cc udgave i emnet herover har jeg rundet 106km/t på toppen med 44mm boring på Kreidleren.

Men det er altså ikke nok bare at pløje en cylinder op til ø45 og pudse skyllekanalerne lidt. Portene skal matche potten, kompressionsforholdet skal være i orden, og alt skal bare spille. Ellers sker der intet i en totakter, når man møder en smule modvind.

Det er røvsygt kun at kunne køre stærkt ned ad bakke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Kan du mon lokkes til at tage et par fotos + lave et portmap af din F5B-cylinder?

F5B-cylinderen er ikke ligefrem imponerende indrettet til mere end 9.000rpm som absolut max. :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af Michael »

Det lyder til vi igen får startet en interessant tråd. Kreidler Hansens komentarer er altid motiverende til en god tråd :(y) :(y)
Vi mangler en ny tuningstråd. Dejligt med nye kræfter :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Her er lidt billeder af cylinderet indvendig.
Har i nogle gode ideer til at lave et portmap?
Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af jonas1998 ons 9. apr 2014 19:03, rettet i alt 2 gange.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

jonas1998 skrev:Her er lidt billeder af cylinderet indvendig.
Har i nogle gode ideer til at lave et portmap?
Har du uploadet dine fotos til et forkert internet? :hihi

Bare mål afstanden fra cylinderens top til hver kanals øverste kant, så er det fint.
Ellers så læg et stykke papir indeni cylinderen og skravér kanalernes omrids med en blyant. Kanalernes afstand fra top er dog stadig nødvendigt at måle.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af Christian M »

Hvilke størrelse dæk bruger du? og er det en K1 eller DX model?
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

det er en dx og den trækker en 15x40 gearing :) jeg tror mine billeder er uploadet om lidt :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvordan har du fræset de kanaler ? imponerende høj fart, men den er også enormt højt gearet !
jeg er bange for dine stempelringe lever et hårdt liv !

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Start forfra med en anden cylinder og bevar noget mere cylindervæg. Idéen er fin nok, men det er et hårdt liv for en stempelring som din cylinder er indrettet nu.

Eneste mulighed er at ændre udstødningsporten. I første omgang kan du gøre den bredere (65 % af boringen), men det vil påvirke bundtrækket i et eller andet omfang.

Vil du konsekvent over 90km/t i stille vejr, SKAL den geares lettere og udstødningsporten hæves. Udstødningen skal være af ekspansionstypen og topstykket SKAL ændres.

Bundtræk og høj tophastighed er uforenelige størrelse ifm. en knallertmotor!

Dit eneste reelle alternativ er en JT1-krumtap med 42mm slaglængde, som giver lidt skrappere porttider og ~3,5ccm ekstra... og et topstykke, som er korrekt indrettet, slipper du ikke udenom.

Hvis ingen af disse ting realiseres, bliver det ikke bedre, end det er nu.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Ekspansionspotten er essentiel, fordi den øger vacuumet i forbrændingskammeret indenfor det effektive trækområde. Uden dette forøgede vacuum er det stort set ligegyldigt, hvor mange skyllekanaler, man laver.

Der er i bedste fald hentet 5% højere ydelse ved det ekstra skylleareal. Den største gevinst er ved overdrejning, altså forbi max omdrejninger på flad vej. Ergo er der størst forskel ved kørsel ned ad bakke og i medvind.
75-80km/t i let modvind kan man med al sandsynlighed også hive ud af en ellers uændret F5B med 45mm prop, men dens små, lave kanaler tillader meget lidt overdrejning.

Den praktiske tophastighed er således uændret trods de store ændringer!


Byg en ekspansionsudstødning, hæv udstødningsporten til ~25mm fra top og gør den 28-29mm bred og hæv cylinderen 1mm med en spacer. Skift til 14/40 eller 13/38 og prøv igen.

Kompressionsforholdet bliver latterligt lavt med spacer under cylinderen, men det er IKKE en ulempe, hvis du p.t. kører med en 45mm prop og et 40mm topstykke. Når stempeltop og topstykke ikke passer sammen, kan det forårsage motorhavari, så man lærer at hade totaktere. Især hvis kompressionsforholdet er højt, og man kører med så tung en gearing, at motoren altid knokler = motoren tilbringer mere tid ved omdrejningstal med detonation.

Detonation + knokkel-gearing + Yamahaens kronisk tidlige fortænding = bum...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Rigtig intersant emne. :D
Jeg har altid været glad for F5B cylinderen, af den grund at den har et rimelig fint bundtræk, og kan derfor trække en pæn stor gearing. :wink: Jeg gider nemlig ikke et køretøj som skriger i omdrejninger. :lol: Og det har altid været rimelig driftsikkert på mine FS1ere, med standard 40 mm F5B og tilsvarende topstykke, er min god for 60 til 70 km/t afhængig af vinden. med 15/43 gearing, 17 mm Mikuni kaburator, 16 mm indsugning og 5,3 udstødning. :wink: Jeg kan sagtens leve med at gå ned i tredje gear op af bakke.
Jeg vil helst ikke til at ombygge motoren for at hente flere kræfter, men jeg ved at flere har fået deres Yamaha til at køre i nærheden af de 80 km/t med en F5B som er filet lidt op i udstødning, skyllekanaler og boret op til 43 mm eller mere, stadig med fornuftig bundtræk og stor gearing. Jeg har desværre ikke styr på målene, men jeg kan da nevne at Henrik (F5B) køre med en sådan cylinder som er lykkedes rigtig godt. :D Det vil være min måde at gøre det på til en FS1 med MC-nummerplade. Jeg vil absolut ikke holde hårt fast i 5,3 udstødningen, det kan sagtens blive noget andet hvis det bare ser pænt ud, har en god lyd og kke larmer voldsomt. :wink: Jeg har også en YB100 udstødning på lager. :wink:

Jeg er sikker på at du Jesper kreidlerhansen har masser af gode forslag. :hihi

Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S tors 10. apr 2014 13:39, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af JesperRK »

arrhhh nu bliver det her sku for spændende. det ser da ud som om der er nogle rigtige eksperter herinde. kunne i give et kvalificeret bud på om min motor er sat bare lidt rigtigt op.

45mm top
45mm cylinder (44,5mm støbejern der er boret op)
stempel med huller og 2 stempelring.
alle skyllekanaler pudset og poleret
carbon membran plader
18mm indsugningsstuds
16mm karburator
nye kulfiberstyrede lejer i gearkasse og motor
13/40 gearing
18" rd 50 hjul

planen var "la franconi" udstødningen fordi den virkede godt da jeg var knægt og egentlig syndes den smælder på en feeeeeedddddd :-) måde.

håbet er et sted mellem 80 og 100 på flad lige vej. :(n) :(y) :bravo
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Lige pt. kører den nemt i modvind. selvom gearingen er høj. i samme vind som jeg testede min topfart igår kom jeg op på 85 i modvind. så jeg syntes da selv at den kører fint, og der er ingen problemer med at den ikke kan trække gearingen. Jeg vil helst ikke ændre på udstødningen for så mister jeg jo bundtrækket. Jeg tænkte bare på om man ikke kunne lave en udstødning til cylinderet som passede med at den trak mellem 6500 og 8000 omdrejninger?

:)
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

mit topstykke er 45mm :)
Besvar

Tilbage til "Tuning"