Ny Topfart nået i dag 96km/t

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

80-85km/t er den øvre grænse, hvis man vil have noget, der minder om bundtræk. Det gælder især for FS1, idet den er voldsomt følsom overfor skrappe porttider. Til gengæld har den gasrespons som en kædesav og en dejlig, ivrig karakteristik!

Kreidleren er til sammenligning lidt dovent anlagt på gasresponsen, men den er mere 'momentstærk', så den kan bære de skrappe porttider, der skal til for at køre lidt stærkere uden at blive irriterende hysterisk.

Polering af kanaler er sådan set overflødigt - de skal blot have en ensartet overflade. Hvorvidt dråbedannelse er et gyldigt/realistisk arument imod polering, skal jeg lade være usagt. Jeg betragter det ikke som en ulempe, men derimod som spild af tid. :hihi

Kun portmål/porttiming og forbrændingskammerets design siger noget om ydelsen. Dertil kommer selvfølgelig udstødningen (Protuna Franconi er affald - slut :P)


Hvis nu jeg havde en FS1 og jeg ønskede den ultimative all-round motor med lidt af det hele...:

Drejeventil
JT1-krumtap (42mm slaglængde = 2,3mm længere end std.)
45mm cylinder med udstødning 24,4mm fra top og skyllekanalerne 33,5mm fra top.
Squishband-topstykke med 40% squish-areal, squaihafstand 0,7mm og 13:1 i kompressionsforhold.
"Omlagt" TP Nardo til 32mm forrør m/tilslutning lige efter 2. bøjning.

Dermed runder motoren knap 67ccm og skulle gerne være god for 10-11.000rpm uden besvær og uden elendigt bundtræk.

10.000rpm er ikke alverden. 14.000rpm er til gengæld lidt anstrengende. :hihi


Peak-effekt ved ca. 8.000rpm kræver en udstødning som kan sidde på en MZ = 1.000-1.100mm lang fra stemplet til bagerste konus slutter. Læg dertil lyddæmperen, hvis du er til den slags. :)

Køb en Honda CD50 i stedet. Den kan bedre opgraderes på slagvolumen og derpå tøffe rundt med max 8.000rpm :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Så lader jeg den være som den er :) så må jeg jo prøve at se om jeg kan finde en udstødning der er lidt bedere en 5,3 :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

jonas1998 skrev:Så lader jeg den være som den er :) så må jeg jo prøve at se om jeg kan finde en udstødning der er lidt bedere en 5,3 :)
Svejs en TP Nardo eller Yazuni Z eller R om, så montering på et 32mm forrør er muligt. Det tillader dig at trimme længden på forrøret, indtil omdrejningstallet passer dine ønsker.

Jo længere forrør, desto tidligere begynder trækområdet!

For lidt stærkere mellemområde kan du evt. prøve med et 28mm forrør; Det skulle ikke undre mig, om det rent faktisk passer lidt bedre til den meget lille udstødningsport.

Det er selvfølgelig ikke alle, der lige har adgang til at svejse, så det er ikke nødvendigvis en nem løsning, men tippet skal da frem alligevel.

Hvis jeg var dig, fik jeg hævet cylinderen med en spacer på 1mm + to pakninger á 0,2mm i kombination med en af de nævnte scooterpotter. Det reducerede kompressionsforhold koster en smule bundtræk, men det bliver ikke alverden som følge af fortændingen mellem 1,6-1,8mm før top. Desuden reduceres risikoen for tændingsbanken, detonation og det almindelige varmebøvl.
Resultatet skulle gerne være et noget stærkere mellemområde på bekostning af kræfterne under 4.000rpm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Hvad er grunden til at du synes jeg skal hæve cylinderet?
Jeg har drejebænk og fræser og svejseværk til at lave det.
Igår aftes prøvede jeg med en tpnardo med dens almindelige forrør. Der kunne den godt trække de første 3. Gear men det 4 var der lidt problemer + kickstarteren ikke kunne gå forbi.

Idag har jeg prøvet med den lovlige udstødning, der kører den kun 70 men den trækker alle gearene lige så let som ingenting, og kunne faktisk godt tåle en endnu højere gearing :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Nardo er temmeligt kort og i sin standardform er den god for mellem 11-12.000rpm. Selvfølgelig afhængigt af porttider og boring/slaglængde.
Derfor min anbefaling om at bygge den om, så den kan monteres på et alm. forrør. Det giver mulighed for at tilpasse forrørslængden:

Jo længere forrør, desto tidligere starter trækområdet!

Årsagen til, jeg anbefaler at hæve cylinderen, er at ekspansionsudstødningen får bedre mulighed for at arbejde. Dvs. udstødningsporten åbner lidt tidligere, så potten kan suge lidt tidligere og over længere tid, hvorved forbrændingskammeret tømmes bedre = større vacuum.
Skylleportene åbner derved også tidligere, hvorved forbrændingskammeret fyldes mere effektivt. Især på en membranmotor.

NB! Jeg tager her udgangspunkt i den meget milde F5B-cylinder. Den er i mine øjne for bovlam til at fungere bare nogenlunde med andet end en udstødning af standardtypen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af jonas1998 »

Jeg har fræse værktøj til at hæve både udstødning og skyllekanaler med :) så bliver den også højere komprimeret det er vel noget bedere :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny Topfart nået i dag 96km/t

Indlæg af kreidlerhansen »

Både og... Højere kompression er kun godt, når det gøres rigtigt. Læs evt. op på begreberne 'squishband' og 'pumpetab'. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"