Tændingsavancering

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Tændingsavancering

Indlæg af Allan M »

Hvis man øger platinafstanden en smule, så tænder tændrøret dermed også en lille smule tidligere, er det ikke rigtigt forstået?

Min pointe er, at med en lille smule tidligere tænding opnås højere effekt til gengæld bliver faren for tændingsbanken større. Jomere tunet motor og jo højere kompression, jo højere fare for at skade pga for tidlig tænding.

Min erfaring siger, at en Yamaha kan køre, hvis platinerne åbne et eller andet sted mellem 0,35 og 0,40.
0,40 må her betyde tidligere tænding end 0,35, som muligvis endda er tænding efter stemplets "toppunkt".

Hvad siger jeres erfaringer med at tilpasse tændingstidspunkt på en Yamaha?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsavancering

Indlæg af kreidlerhansen »

Rød: 1,5mm fortænding i tomgang, 0,5mm ved 10.000rpm
Orange: 3mm fortænding i tomgang, 2mm ved 10.000rpm
Grøn: 1,2mm fortænding i tomgang, 0,85mm ved 10.000rpm

Billede

Samme dag, samme motor, to forskellige CDI-enheder. Den grønne kurve er med min reference-CDI, som rykker tændingen 4-5 grader mellem tomgang/9.000rpm

Mere fortænding: Ingen reelle fordele, andet end momentet stiger en smule over hele registeret. Til gengæld begrænses max omdrejninger, tændingsbanken er en overhængende risiko, effekten stiger ikke nævneværdigt ved lave omdrejninger og spidseffekten er mere eller mindre uændret. Motoren bliver endda mere hysterisk/trækområdet mere snævert.


MEN! Hvis kompressionsforholdet er lavere, drager man fordel af mere fortænding, end hvis kompressionsforholdet er højere. Årsagen er, at benzinen forbrændes langsommere ved lavere kompression, idet turbulensen er mindre voldsom. Mere fortænding giver brændstoffet mere tid til at nå en mere fuldstændig forbrænding.
Netop lav kompression har jeg så ikke testet, da det ikke var muligt uden at ændre ved motoropsætningen! Det kunne kun opnås ved at hæve cylinderen og dermed ændre drastisk ved porttiderne.

Svaret er altså både 'ja' og 'nej' på spørgsmålet om, hvorvidt mere fortænding giver højere effekt.

2-takteren er kun simpel i sin opbygning. Alt derudover er diffust og komplekst, og 'alt andet lige' giver næsten aldrig mening i nogen sammenhæng.

:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsavancering

Indlæg af Allan M »

Tak for svaret. Med den højere kompression på den kommende opsætning vil jeg lade være med at eksperimetere. Det er tydeligvis ikke en lavthængende frugt :hihi
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsavancering

Indlæg af kreidlerhansen »

:hihi

Det eneste, der er nemt ved en 2-takter, er at få den til at tage flere omdrejninger!

Her er et foto af stempeltoppen efter 'dyno-testen' med for meget fortænding:

Billede

Stempeltoppen havde et jævnt lag koks før testen. Den lille, blanke prik var som sandblæst mod helt glat under kokslaget. Meteor-stemplerne kan poleres spejlblanke med ganske beskeden indsats, så hændelsen siger rigeligt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"