43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af dcedata »

Hej

Hvad sker der hvis jeg sætter en 43 mm cylender på en ellers lovlig yamaha ?

jeg tænker på hastigheden ??

min nabo og jeg har diskuteret denne mulighed og vi vil spørge her på denne forum

hvad sker der hel konkredt ?
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af Knud »

Enten ingen ting eller at den kører dårligere end før, i det jeg antager at det er en alm 43 mm tunings cylinder med de deraf ændrede port tider.
Jeg prøvede det med min første FS1er - denne havde en ny Protuna skod cylinder, 43 mm - det gik jeg hurtigt væk fra..
:mrgreen:
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af Jensmc »

Jeg kørte en Ø43 3-kanals til på en lovlig knallert da jeg var 16-17 år. Den kørte rigtig godt, og kunne sejtrække. Udst. var også lovlig.

Gad vide, hvordan en 2-kanals kører med 43 stempel? :rocks
Der er jo masser af 2-kanals cylindre, så en enkelt til forsøg gør jo ikke noget.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af dcedata »

hej Jensmc

hvor hurtigt kunne den køre så ?

jeg skulle jo nødig blive stoppet i at kører for stærkt :D
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af Jensmc »

Helt lovlig, på nær de 43mm, kørte den 50. Og der var mere tilbage, men jeg lukkede af.
Når jeg nu tænker efter her 32 år senere, var udstødsporten vist nok ændret.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af Knud »

Ja der skal ikke meget til at ændre motorens ydelse -blot 1 mm på udstødningen dvs, 1mm tidligere åbning af udstødningen giver nemt 10 km/t uden at ændre noget andet, det fandt jeg ud af på min Chrom FS1
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af 12V »

Jeg ville ikke gøre det, min er allerede meget tæt på det ulovlige. Jeg har kun en enkelt tand for meget på fortandhjulet, og den trækker super. Tre kanals original 40 mm cylinder, indsugningsplade med 6,5 mm plumbe, kopi udstødning af den originale og 10 mm Mikuni.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 43 mm cylender på en ellers lovlig jams

Indlæg af kreidlerhansen »

En ellers lovlig, original cylinder burde ellers næsten få mildere porttider ved en opboring? Dermed burde omdrejningstallet ikke stige nævneværdigt, og med lovlig gearing skulle den altså ikke rende stærkere end ellers - alt andet lige!

Personligt ville jeg nok skifte til en JT1-krumtap, i stedet. Dernæst kan gasspjældets vandring begrænses for at holde omdrejningerne i skak. De omtrent 3ccm ekstra burde gøre en lækker forskel, og det skal altså være en skrap synsmand/tilsvarende, som spotter dén ændring!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"