Allan M skrev:jeg mente at huske, at tændingssystemet ikke kan håndtere omdr.tal over ca 10000 ? Husker jeg forkert?
Gearingen må jeg eksperimentere med, men jeg vi lægge ud med 13/43.
Der er lidt at tage fat på
En platintænding af bare nogenlunde fornuftig kvalitet må og skal kunne håndtere 12.000rpm kortvarigt... det kan de gamle Bosch-anlæg uden kvaler, så længe de er i orden!
13/43 på en 4g motor med et bagdæk der har en rulleomkreds på 1750mm (2.75" svarer som regel til et sted mellem 1740-1760mm), giver dig følgende tophastighed med en 4g motor:
9.500rpm: ~75km/t
10.000rpm: ~78km/t
10.500rpm: ~82km/t
11.000rpm: ~86km/t
Umiddelbart ville jeg vælge at tilpasse forrørslængden, indtil motoren akkurat kan klare 11.000rpm i 3. gear, og dernæst vælge gearing, indtil den trækker 4. gear tilfredsstillende. Personligt ville jeg vælge en gearing, som giver 75-80km/t i 3. gear og omfavne 4. gear som en slags 'overgear' i stedet for et accelerationsgear.
På den måde kan man typisk komme relativt hurtigt fremad (70+) i modvind og op ad lettere stigninger. Denne devise benytter jeg på Kreidleren, hvor 5. gear egentlig er lidt for tungt til alt andet end flad vej eller under bedre omstændigheder. Til gengæld kan den holde 80km/t i 4. gear i modvind.
Og nu bliver mit indlæg temmeligt omfattende!
Udfordringen ligger i, at der er et relativt stort spring mellem 3. og 4. gear. Omdrejningstallet falder hele ~20%, hvilket betyder, at motoren skal drejes temmeligt højt i 3. gear for at overkomme springet til 4.
Her kommer lige et par kurver, som måske kan anskueliggøre sagen lidt bedre, end jeg kan klare med ord, alene:
Se først på de høje kurver (HK):
Den orange starter senere og viser en højere spidseffekt end den røde. Er den så bedre...?
Se dernæst på de flade kurver (moment/nm):
Den orange følger faktisk HK-kurven og vidner derfor om et snævert trækområde med max moment ved 9.300rpm, næsten samtidigt med 9HK ved 9.400rpm! 6nm er tilstede ved 8.200rpm
Den røde er relativt flad og max moment leveres allerede omkring 7.800rpm mens de ca. 8,6HK leveres ved 9.300rpm. 6nm er tilstede allerede ved 7.500rpm
Den rødes effektive trækområde: ~7.500rpm til 9.700rpm = 2.200rpm
Den oranges effektive trækområde: ~8.200rpm til 10.000rpm = 1.800rpm
Slutresultatet er, at den røde kan klare en tungere gearing og dermed et større spring mellem to gear. Selv om der er flere HK til rådighed og nær samme moment, kræver den orange en lettere gearing pga. det snævre trækområde!
Dvs. de to effektkurver resulterer i, at tophastigheden er uændret! Forskellen i karakteristik medfører desuden, at den orange er snothysterisk at have med at gøre, fordi man konstant skal skifte gear, hvor den anden er lidt mere medgørlig.
Det går galt, når man ryger under det antal omdrejninger, hvor momentet er højt nok. Så kan motoren ikke trække sig selv længere op i omdrejninger. I de første par gear er det ukritisk, fordi udvekslingen er let nok, så her kan springene være større.
For FS1 4g er springene således inddelt i % af hastigheden, inden man skifter til næste gear.
4g: N/A
3g: 79,6%
2g: 69,0%
1g: 61,4%
Altså, hvis den render 100km/t i 4. gear, så...:
3g: 79,6km/t.
Hvis den render 79,6km/t i 3. gear, så...:
2g: 55km/t (69% af 79,6km/t)
Hvis den render 55km/t i 2. gear, så...:
1g: 33,8km/t (61,4% af 55km/t)
Hvis motoren tager 10.000rpm i 1. gear, og man skifter til 2. gear, så falder omdrejningerne til 6.140rpm
Hvis motoren tager 10.000rpm i 2. gear, og man skifter til 3. gear. så falder omdrejningerne til 6.400rpm
Hvis motoren tager 10.000rpm i 3. gear, og man skifter til 4. gear, så falder omdrejningerne til 7.960rpm
Tager vi udgangspunkt i den orange kurve fra tidligere (trækområde fra 8.200rpm!), vil man i dette scenarie opnå, at motoren ikke kan trække 4. gear, fordi man rammer næsten 300rpm for lavt. Ergo skal den have en lettere gearing af hensyn til det snævre trækområde, så der skal bruges færre kræfter til at trække det tungeste gear.
I teorien skulle det være nødvendigt at vælge en gearing, som er 3% lettere
Den røde kurve kan til gengæld godt klare skærene, idet den leverer "masser af moment" næsten 500rpm tidligere. Man kan derfor gå ud fra, at den kan klare en endnu tungere gearing (faktisk 6%).
Jeg vælger 100km/t og 10.000rpm, fordi det er runde tal, som er lette at forholde sig til, når man regner i procenter.
Hvis jeg skal begynde at tage hensyn til udvekslingen mellem de enkelte gear og ditto kombinationer af for-/bagtandhjul ved forskellige omdrejningstal, bliver hele dette emne plastret til med tal, som ikke nødvendigvis er til nogen gavn.
Og jaja, 'alt andet lige' og så videre og så videre... det er tør teori, og praksis kan være anderledes, og jeg har ikke taget højde for... og det er en påstand og blablabla...
Faktum er, at dette er matematikken bag ens intuitive valg af den rigtige gearing til ens knallert. Den eneste forskel ligger i, at her registreres motorens karakteristik, inden man vælger gearingen. Der tages således ikke højde for, om motoren leverer 2HK eller 12HK! En lovlig knallertmotor kan i princippet have et 5.000rpm bredt trækområde, uden den har kræfter til at trække en tungere gearing end den lovlige.