Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

Jeg har med interesse læst om squish og topstykkets betydning. Det havde jeg ikke tænkt så meget over før.

Men: Jeg har en special i støbeskeen, som skal have min Athena alu 43 mm cylinder på.
( sådan én: http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... gioKG1roww" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad bør jeg vælge af topstykke?
Jeg har NC´s topstykker liggende i hhv 43mm og 45mm
( disse: http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... ginYm1roww" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... gioFW1roww" onclick="window.open(this.href);return false;

Går de an "out of the box" / kan de tilpasses / bør jeg bruge et andet, evt det, som Benny sælger?

(og så er jeg slet ikke kommet til problematikken omkring udstødningen endnu :shutup den tid, den glæde)
Senest rettet af Allan M man 12. aug 2013 17:34, rettet i alt 1 gang.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Christian M »

Interessant indlæg :)

Syntes jeg har læst at den Athena Cylinder, fungere godt med et "out of the box" topstykke, men skal selvfølgelig være god kvalitet :)

Ang. udstødninger

Kunne du evt. få lavet en specielt til knallerten

Eller
http://www.jmpbparts.com/uitlaat-cross- ... m-uni.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eller
http://www.fs1shop.nl/homoet-exhaust-32mm-p-781.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

Udstødningen bliver som udgangspunkt denne (For den har jeg også liggende...)
Vedhæftede filer
2000040_1_m.jpg
2000040_1_m.jpg (27.11 KiB) Vist 10932 gange
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Christian M »

Den ser vild ud :) Hvor har du anskaffet den?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Christian M skrev:Den ser vild ud :) Hvor har du anskaffet den?
http://www.ebay.it/itm/MARMITTA-POLINI- ... 3f24f6aec6" onclick="window.open(this.href);return false;

Her kan den i hvert fald fås... Jeg har selv overvejet at købe den, men kun for sjov, da jeg har en formodning om, at den opfører sig lige som Proma-udstødningen = masser af omdrejninger, snævert trækområde og intet moment, når først forrøret er kortet korrekt op.

Til prisen er der ingen udstødning på markedet, som efter min mening kan hamle op med den forkromede 'cross-udstødning', som Christian foreslår.


Hvad topstykkerne angår... pas! Men jeg kan dog tilføje et par detaljer...:

Squishbandet bør være 5-5,5mm bredt (svarer til 10-11mm af boringen)
Rumindholdet op til squishkanten bør være op 3,8-4,7ml (mellem 13 og 11:1 i kompressionsforhold)
Afstanden mellem stempeltop og squishband bør være så tæt på 0,7mm som muligt.

Dette vil passe fint til en udstødningskanal, som åbner 22-24mm fra top.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

kreidlerhansen skrev:Hvad topstykkerne angår... pas! Men jeg kan dog tilføje et par detaljer...:

Squishbandet bør være 5-5,5mm bredt (svarer til 10-11mm af boringen)
Rumindholdet op til squishkanten bør være op 3,8-4,7ml (mellem 13 og 11:1 i kompressionsforhold)
Afstanden mellem stempeltop og squishband bør være så tæt på 0,7mm som muligt.

Dette vil passe fint til en udstødningskanal, som åbner 22-24mm fra top.
Takker! :) Igang med at måle :)
Når du siger "Rumindholdet OP til squishkanten" er det så "kuplen", dvs forbrændingsrummet ? (som så kan måles ved at vende topstykket om og fylde væske i)

Mht udstødningen: Du har ret - den skal (helst) bruges pga lyd & udseende. Kun hvis den slet ikke går må den udgå.

Har du en god metode til at finde den rette forrørslængde?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

Christian M skrev:Den ser vild ud :) Hvor har du anskaffet den?
Jeg købte den for 5-6 år siden, mens den kunne købes hos scooter-dele, fordi jeg ville have en "Proma-style" som den, jeg ønskede mig som ung, men jeg ville trods alt ikke købe Protunas efterligning, så det blev denne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jep; Det er kuplens rumfang, der er interessant! Resten kan man regne sig frem til i et vist (tilstrækkeligt) omfang. :)

En totallængde på udstødningssystemet i nærheden af 880-920mm burde give et max på ~10.000rpm.

Mål fra udstødningspakningen til slutningen på den bagerste konus.

Dog vil jeg anbefale dig at starte med forrøret i sin fuld længde, og så korte 10mm af ad gangen, indtil den tager de omdrejninger, du finder passende.
Dernæst reguleres gearingen ind efter behov; Bemærk at Athena-cylinderen ikke giver skyggen af bundtræk, så du må leve med en ret hidsig motor!

Umiddelbart ville jeg satse på 11.000rpm på toppen (850-860mm udstødnigslængde) og en gearing, som kan gå an til skiftet fra 3. til 4. gear.

Hvis squishbandet er nogenlunde i orden, får du ikke varmeproblemer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

jeg mente at huske, at tændingssystemet ikke kan håndtere omdr.tal over ca 10000 ? Husker jeg forkert?

Gearingen må jeg eksperimentere med, men jeg vi lægge ud med 13/43.

Der er lidt at tage fat på :mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Allan M skrev:jeg mente at huske, at tændingssystemet ikke kan håndtere omdr.tal over ca 10000 ? Husker jeg forkert?

Gearingen må jeg eksperimentere med, men jeg vi lægge ud med 13/43.

Der er lidt at tage fat på :mrgreen:

En platintænding af bare nogenlunde fornuftig kvalitet må og skal kunne håndtere 12.000rpm kortvarigt... det kan de gamle Bosch-anlæg uden kvaler, så længe de er i orden!

13/43 på en 4g motor med et bagdæk der har en rulleomkreds på 1750mm (2.75" svarer som regel til et sted mellem 1740-1760mm), giver dig følgende tophastighed med en 4g motor:

9.500rpm: ~75km/t
10.000rpm: ~78km/t
10.500rpm: ~82km/t
11.000rpm: ~86km/t

Umiddelbart ville jeg vælge at tilpasse forrørslængden, indtil motoren akkurat kan klare 11.000rpm i 3. gear, og dernæst vælge gearing, indtil den trækker 4. gear tilfredsstillende. Personligt ville jeg vælge en gearing, som giver 75-80km/t i 3. gear og omfavne 4. gear som en slags 'overgear' i stedet for et accelerationsgear.
På den måde kan man typisk komme relativt hurtigt fremad (70+) i modvind og op ad lettere stigninger. Denne devise benytter jeg på Kreidleren, hvor 5. gear egentlig er lidt for tungt til alt andet end flad vej eller under bedre omstændigheder. Til gengæld kan den holde 80km/t i 4. gear i modvind.


Og nu bliver mit indlæg temmeligt omfattende! :hihi

Udfordringen ligger i, at der er et relativt stort spring mellem 3. og 4. gear. Omdrejningstallet falder hele ~20%, hvilket betyder, at motoren skal drejes temmeligt højt i 3. gear for at overkomme springet til 4.


Her kommer lige et par kurver, som måske kan anskueliggøre sagen lidt bedre, end jeg kan klare med ord, alene:

Billede

Se først på de høje kurver (HK):

Den orange starter senere og viser en højere spidseffekt end den røde. Er den så bedre...?


Se dernæst på de flade kurver (moment/nm):

Den orange følger faktisk HK-kurven og vidner derfor om et snævert trækområde med max moment ved 9.300rpm, næsten samtidigt med 9HK ved 9.400rpm! 6nm er tilstede ved 8.200rpm

Den røde er relativt flad og max moment leveres allerede omkring 7.800rpm mens de ca. 8,6HK leveres ved 9.300rpm. 6nm er tilstede allerede ved 7.500rpm

Den rødes effektive trækområde: ~7.500rpm til 9.700rpm = 2.200rpm
Den oranges effektive trækområde: ~8.200rpm til 10.000rpm = 1.800rpm

Slutresultatet er, at den røde kan klare en tungere gearing og dermed et større spring mellem to gear. Selv om der er flere HK til rådighed og nær samme moment, kræver den orange en lettere gearing pga. det snævre trækområde!

Dvs. de to effektkurver resulterer i, at tophastigheden er uændret! Forskellen i karakteristik medfører desuden, at den orange er snothysterisk at have med at gøre, fordi man konstant skal skifte gear, hvor den anden er lidt mere medgørlig.


Det går galt, når man ryger under det antal omdrejninger, hvor momentet er højt nok. Så kan motoren ikke trække sig selv længere op i omdrejninger. I de første par gear er det ukritisk, fordi udvekslingen er let nok, så her kan springene være større.
For FS1 4g er springene således inddelt i % af hastigheden, inden man skifter til næste gear.

4g: N/A
3g: 79,6%
2g: 69,0%
1g: 61,4%

Altså, hvis den render 100km/t i 4. gear, så...:
3g: 79,6km/t.

Hvis den render 79,6km/t i 3. gear, så...:
2g: 55km/t (69% af 79,6km/t)

Hvis den render 55km/t i 2. gear, så...:
1g: 33,8km/t (61,4% af 55km/t)

Hvis motoren tager 10.000rpm i 1. gear, og man skifter til 2. gear, så falder omdrejningerne til 6.140rpm
Hvis motoren tager 10.000rpm i 2. gear, og man skifter til 3. gear. så falder omdrejningerne til 6.400rpm
Hvis motoren tager 10.000rpm i 3. gear, og man skifter til 4. gear, så falder omdrejningerne til 7.960rpm


Tager vi udgangspunkt i den orange kurve fra tidligere (trækområde fra 8.200rpm!), vil man i dette scenarie opnå, at motoren ikke kan trække 4. gear, fordi man rammer næsten 300rpm for lavt. Ergo skal den have en lettere gearing af hensyn til det snævre trækområde, så der skal bruges færre kræfter til at trække det tungeste gear.
I teorien skulle det være nødvendigt at vælge en gearing, som er 3% lettere

Den røde kurve kan til gengæld godt klare skærene, idet den leverer "masser af moment" næsten 500rpm tidligere. Man kan derfor gå ud fra, at den kan klare en endnu tungere gearing (faktisk 6%).


Jeg vælger 100km/t og 10.000rpm, fordi det er runde tal, som er lette at forholde sig til, når man regner i procenter.
Hvis jeg skal begynde at tage hensyn til udvekslingen mellem de enkelte gear og ditto kombinationer af for-/bagtandhjul ved forskellige omdrejningstal, bliver hele dette emne plastret til med tal, som ikke nødvendigvis er til nogen gavn.

Og jaja, 'alt andet lige' og så videre og så videre... det er tør teori, og praksis kan være anderledes, og jeg har ikke taget højde for... og det er en påstand og blablabla...
:hihi

Faktum er, at dette er matematikken bag ens intuitive valg af den rigtige gearing til ens knallert. Den eneste forskel ligger i, at her registreres motorens karakteristik, inden man vælger gearingen. Der tages således ikke højde for, om motoren leverer 2HK eller 12HK! En lovlig knallertmotor kan i princippet have et 5.000rpm bredt trækområde, uden den har kræfter til at trække en tungere gearing end den lovlige.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Christian M »

Allan M skrev:jeg mente at huske, at tændingssystemet ikke kan håndtere omdr.tal over ca 10000 ? Husker jeg forkert?

Gearingen må jeg eksperimentere med, men jeg vi lægge ud med 13/43.

Der er lidt at tage fat på :mrgreen:
Hvis det skal være helt vildt, kan du anskaffe dig Elektronisk tænding, CDI eller hvad nu det hedder :) Men det koster jo selvfølgelige noget.

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... a-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er nedsat 25 euro lige nu :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Christian M skrev:
Allan M skrev:jeg mente at huske, at tændingssystemet ikke kan håndtere omdr.tal over ca 10000 ? Husker jeg forkert?

Gearingen må jeg eksperimentere med, men jeg vi lægge ud med 13/43.

Der er lidt at tage fat på :mrgreen:
Hvis det skal være helt vildt, kan du anskaffe dig Elektronisk tænding, CDI eller hvad nu det hedder :) Men det koster jo selvfølgelige noget.

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... a-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er nedsat 25 euro lige nu :)
Og så producerer det heller ikke lys. Personligt synes jeg langt bedre om konceptet med brug af tændingen fra en bestemt scooter, så man får 12V/100W at lege med, samt adgang til div. smarte CDI-enheder fra de anerkendte producenter... desuden kan man udnytte Ignitech-modulet, så man kan få en programmérbar tænding.

Yamaha'ens gasrespons taget i betragtning, vil jeg vove den påstand, at gevinsten ved en innerrotor er begrænset, men du skal have points for forslaget, alligevel. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Christian M »

Jeg har faktisk set man kan få en "Light Coil" til det, men det virker vidst ikke ret godt :(n)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Christian M skrev:Jeg har faktisk set man kan få en "Light Coil" til det, men det virker vidst ikke ret godt :(n)
Det skyldes, at den kun er på 10W...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

Tak for det, det blev jeg en del mere oplyst af!

Måske blot dette: Hvordan måler jeg i praksis squish? Jeg har ikke helt forstået det dér med at måle den med loddetin?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Squishafstanden måles ved at klemme loddetin sammen mellem stempel og squishband; Ind gennem tændrørshullet med loddetinnet og drej på svinghjul, til tinnet bliver klemt sammen - tykkelsen måles og så har du dét mål.

Som sagt, det vigtigste er en afstand ca. 0,7mm... for stor afstand koster ydelse og eliminerer funktionen af squishbandet, og for lille afstand siger *bum*. Minimumsafstanden afhænger af, hvor meget plejlstang og stempel 'strækker sig' i varm tilstand. En 50cc vandkølet motor med heftige stumper i den dyre ende af skalaen kan måske nøjes med 0,35mm, hvor en luftkølet 125cc motor skal have 1,2mm.


Bredden på squishbandet giver mere eller mindre sig selv. Man skal dog være opmærksom på at måle på tværs af boringen og ikke squishbandets vinkel.


Hvis squishbandet er for bredt eller har en forkert stigning, kan det medføre havari under bestemte omstændigheder... det er endnu en af de detaljer ved totakteren, som er lige så besværlige, som totakterens opbygning er enkel!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

"New Race" 43 mm fra Scooter-Dele: Rumfang op til squish 4,5 ml. Squishband 5 mm. Squishafstand ej målt endnu.

MEN: Hvad sker der for tændrørets placering? Er det ok eller endnu et tåbeligt og ubrugeligt aftermarket-topstykke?
Vedhæftede filer
43mm new race topstykke. Bemærk tændrøret/gevind!
43mm new race topstykke. Bemærk tændrøret/gevind!
Billede0286-600.jpg (17.29 KiB) Vist 10698 gange
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

"New Competition" 45mm også fra Scooter-Dele: Rumfang ca 4,9 ml. Squishband 5mm. Squish endnu ikke målt.
Bedre end 43mm til en 43 mm cylinder?
Vedhæftede filer
Billede0285-600.jpg
Billede0285-600.jpg (21.05 KiB) Vist 10694 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Bredden på squishbandet skal blot ligge mellem 4,85-5,55mm for at ligge mellem 40-45% af boringens areal, og det er fint-fint til de foreliggende kompressionsintervaller.


43mm boring => 57,65ccm


Kompressionsforhold (statisk/europæisk):

43mm topstykke:

(57,65 + 4,5) / 4,5
=
13,8:1


45mm topstykke:

(57,65 + 4,9) / 4,9
=
12,77:1


MEN! Man skal medtage indholdet mellem stempeltop og topstykke (squishafstanden):


Slagvolumen / slaglængde * squishafstand...

57,65 / 39,7 * 0,7mm
=
1,0165ccm



Derfor bliver det lavest mulige, statiske kompressionsforhold...:

43mm topstykke:

(57,65 + 4,5 + 1,0165) / (4,5 + 1,0165)
=
63,1665 / 5,5165
=
11,45:1


45mm topstykke:

(57,65 + 4,9 + 1,0165) / (4,9 + 1,0165)
=
10,75:1



Det giver altså et interval mellem minimum/maksimum...:

43mm topstykke:

11,45-13,8:1

45mm topstykke:


10,75-12,77:1

Det reelle kompressionsforhold ligger et sted mellem disse tal, alt afhængigt af, hvor meget stempeltoppens volumen (kuppelhøjde vs. boring vs. squishbandets bredde), og så vidt jeg har regnet mig frem til, er det som regel nærmere det laveste tal, medmindre stempelkuplen er vanvittigt høj ift. diameteren... mine 44mm Meteor-stempler til Kreidleren er et godt eksempel på dette, idet kuppelhøjden er 4mm! Det er ret usædvanligt, men det er værd at tage med som en sidebemærkning, og sidebemærkninger er mit speciale!
:shutup


Ingen af disse tal er for høje til 95 oktan! Her går grænsen ved omtrent 14,5:1 for en 50-70cc, luftkølet motor (statisk kompressionsforhold) ifølge mine kilder, så ved max 13,8:1 er der en fornuftig margin op til grænsen for det 'bedste', mest tilgængelige brændstof.

Siden vi ikke går efter at ligge akkurat på grænsen mellem max ydelse/forestående havari, afholder jeg mig fra at dykke ned i langt mere eksakte tal. Ikke at matematikken er synderligt besværlig, men den skal bekræftes af eksakte målinger, som kræver at man fysisk måler forbrændingskammeret minimale indhold med en burette med motoren samlet.
Nåja, og så er jeg langt fra færdig med mine regneark, som kan klare den samlede udregning på et øjeblik. Det kommer, men det tager mig altså lang tid... jeg er på ingen måde i kontakt med min 'matematiske side', og når formlerne skal knaldes ind i et regneark, tredobles tidsforbruget.


Jeg spotter én problematik vedr. begge topstykker! Squishbandet ser ud til at være helt fladt, hvor det SKAL have en vinkel, der matcher stempeltoppen!
Her kan man vælge at lave squishbandet konisk (altså, med en 'lige stigning') eller følge stempelkuplens bue (korrekt betegnelse: Radius), hvor den koniske indretning er lettest at lave, når der kun er adgang til en alm. drejebænk.

Squishbandets radius skal altså matche stempeltoppens radius. Her kan man med visse fordele indrette squishbandets radius/vinkel, således squishafstanden er mindst nær cylindervæggen og størst ved squishbandets afslutning nær boringens center.

Årsagen til dette er, at enhver ejer af en motor ønsker at forbrænde mest muligt brændstof! Hvis en smule af brændstof-/luftblandingen fanges nær cylindervæggen (endegasser) mellem stempeltop og et squishband med forkert radius/vinkel, bliver den ikke forbrændt korrekt... desuden opstår et scenarie, hvor disse endegasser kan blive ophedet forbi grænsen for spontan selvantændelse!
Dette vil ske efter stemplet har passeret top, og fænomenet kaldes 'detonation'. Endegasserne skaber en selvstændig flammefront, som ramler ind i flammefronten fra den kontrollerede forbrænding, og skaber en forfærdelig larm; Stemplet sættes under et væsentligt øget pres, og det samlede lydbillede af de kolliderende flammefronter, stempelskørtet som kastes hid og did samt stempelringene, der flagrer og tæves rundt, mindre mest om en spandfuld kapsler som slynges i en vaskemaskine! En højfrekvent raslen og tikken, som 95% af tilfældende skaber ballade indenfor en vis fremtid i form af fastklemte stempelskørter, fastsmeltede stempelringe og døde nålelejer.



Disse topstykker duer altså ikke 'Out of the Box', hvis jeg ellers ser rigtigt. Stigningen på squishbandet skal ændres!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Topstykke som passer rimeligt "out of the box" ?

Indlæg af Allan M »

kreidlerhansen skrev:Jeg spotter én problematik vedr. begge topstykker! Squishbandet ser ud til at være helt fladt, hvor det SKAL have en vinkel, der matcher stempeltoppen!
Det må være mine evner som fotograf eller mobilkameraet, som driller. Stigningen er ikke stor, men den skråner og følger ret præcist stemplets (et rent tilfælde, for stemplet er et Asso Werke, og har ikke noget med topstykkerne at gøre)

der er lige et par billeder. Børnene har desværre ikke noget modellervoks for tiden, ellers ville jeg have lavet en afstøbning, så kunne stempel og top sammenlignes ret præcist (det gør jeg en af dagene)

Så squishband´et lader jeg så leve :rocks

Men hvad med det "undersænkede" tændrør på 43mm-toppen? (billede 1) Kan det gå?
Vedhæftede filer
Billede0287-600.jpg
Billede0287-600.jpg (8.41 KiB) Vist 10666 gange
Billede0288-600.jpg
Billede0288-600.jpg (13.57 KiB) Vist 10666 gange
Besvar

Tilbage til "Tuning"