Bundpaknings tricket

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Bundpaknings tricket

Indlæg af rasmil003 »

Hej allesammen.

jeg har en kammerat som havde en gammel k50 med en ekstra tyk bundpakning i, han mente det var noget hjemmetun, men var ikke sikker.
Den så ud som og den var lavet af en klart metal, måske aluminium, er ikke sikker men den virkede meget tyk så ved ikke om det er noget gammelt hjemmetun, den havde stået i skur i 10-15 år så..
håber i kender noget til det, for spændende så det ud :thunge
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bundpaknings tricket

Indlæg af kreidlerhansen »

Højere kanaler = mere fart og mere træk... typisk bør udstødningskanalen hæves omtrent lige så meget som bundspaceren er tyk.

Det er et godt, gammel trick, som er lige så ulovligt som alt muligt andet. Den eneste ulempe er, at kompressionsforholdet sænkes betragteligt.

På motorer uden begrænsninger bruger man bundpakninger af varierende tykkelse for at trimme kanalerne ind, hvis de f.eks. ikke åbner helt - ved at hæve/sænke cylinderen kan man opnå en anden motorkarakteristik, groft set.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: Bundpaknings tricket

Indlæg af mati0921 »

Jeg "skulle jo lige prøve" da dm50'eren godt kan tage et par km på toppen uden problemer med politiet. :)
En pakning dobbelt så tyk som originalt:
MEGET bedre motorgang, men ikke bedre træk/fart. :)
3 gange så tyk:
Maks. 15 km på toppen, og ingen optræk overhovedet, men skræmmende "ren" motorgang, men vil ikke stå i tomgang. :)

Jeg har ikke så mange justerings muligheder på kabu, da jeg kun har dyse 62,5 og 70 på lager, og med utæt studs mellem kabu og luftfilter er det heller ikke let. :shutup
Så jeg kører med den lidt tykkere pakning indtil videre, og når der bliver råd og tid, kan man jo prøve sig noget mere frem. :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bundpaknings tricket

Indlæg af kreidlerhansen »

mati0921 skrev:Jeg "skulle jo lige prøve" da dm50'eren godt kan tage et par km på toppen uden problemer med politiet. :)
En pakning dobbelt så tyk som originalt:
MEGET bedre motorgang, men ikke bedre træk/fart. :)
3 gange så tyk:
Maks. 15 km på toppen, og ingen optræk overhovedet, men skræmmende "ren" motorgang, men vil ikke stå i tomgang. :)

Jeg har ikke så mange justerings muligheder på kabu, da jeg kun har dyse 62,5 og 70 på lager, og med utæt studs mellem kabu og luftfilter er det heller ikke let. :shutup
Så jeg kører med den lidt tykkere pakning indtil videre, og når der bliver råd og tid, kan man jo prøve sig noget mere frem. :)
Husk på, du også hæver indsugningskanalen, så den åbner senere og lukker tidligere. På en motor med stempelstyret indsugning skal man hakke mindst lige så meget af stempelskørtet på indsugningssiden, som man hæver cylinderen; gerne 1-3mm ekstra.

Desuden er DM50-cylinderen decideret tåbeligt indrettet, så jeg vil klart anbefale at hæve udstødningskanalen 2-3mm i samme ombæring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: Bundpaknings tricket

Indlæg af mati0921 »

Jeg kunne lige forestille mig det var noget i den retning, og når den skal køre igen i morgen tidlig, er jeg ikke lige frisk på de helt store eksperimenter. :)
Besvar

Tilbage til "Tuning"