tør kobling

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

tør kobling

Indlæg af togm »

Kan det lade sig gøre at lave tør kobling på fs1?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Michael »

Hmmmmmm. jeg mindes ikke at det var koblingen der i gamle dage gav problemer når man ikke havde olie på motoren.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af malte39 »

alt kan lade sig gøre... men nemt eller praktisk bliver det nok ikke :hihi
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Kai »

Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.

Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.

Det er IKKE bare lige.

I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.

Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af strynboen »

hvorfor gør folk det...troede min honda cbx var gået i stykker...men så var det bare en dukati...som stod 50 meter væk..og raslede...den overdøvede hondaen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Michael »

Jeg tror Thomas har glem at fortælle at det er til hans Racer-som har lidt probs med glidende kobling. Det er gået rigtig godt med den på de to første to løb i år. Fedt projekt med mange alternative løsninger. Mon ikke der snart kommer nogle nye billeder :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Kai »

Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/

Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 :) dengang havde næsten alle jo tørkobling :)

Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af kreidlerhansen »

Billeder er bare ikke nok!!! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Knud »

Kai skrev:Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/

Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 :) dengang havde næsten alle jo tørkobling :)

Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Kai: Er det på din FS1´er du vil lave det? :what2
Senest rettet af Knud fre 24. maj 2013 09:15, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af togm »

Det er på min fs1 50cc road racer. Er ved at lave så der kan værer flere koblings plader i den. Kan ikke nå at lave den til tørkobling, for der er løb på padborg park d.1-2/6.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af Knud »

Kai skrev:Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.

Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.

Det er IKKE bare lige.

I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.

Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
Ja´e men hvad så med (detalje) kick-drevet - det kunne man jo "blot" undlade og ( - og der faldt kæden så af...) sætte en el-starter på ... arrrh nej! :lol: men det kunne godt nok være dejligt ikke at have det trælse primær gear... er der olie i "gear kassen"/variator, på en plastic raket ? tænk hvis man kunne sætte en slyng-kobling på en FS1´er, så havde man vel en slags automat kobling? oder?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af kreidlerhansen »

Olie + kilerem? Det lyder lidt underligt... men nej, scooterne har ikke olie dér - kun i sekundærudvekslingen, som sidder mellem kobling/baghjul i blokken.

Kickstarterpedal må ikke sidde på en TT'er, alligevel, så det er ikke en detalje, der er værd at beskæftige sig med.

Prøv at gå et gear ned uden at trække koblingen. Det er ondskabsfuldt overfor gearkassen... det er til gengæld intet problem at skifte op. Slyngkoblingen vil lige så hårdt fast over et vist omdrejningstal som et direkte drev, og den vil være det sidste, der går i stykker. Tag ikke fejl af dens simple princip - det gør den netop bomstærk!

Remtræk på primærsiden forenkler ombygningen til tørkobling, da man derved 'kun' skal lukke hele primærsiden af med et par simmerringe og en flok propper, uden man behøver bekymre sig om friktionsvarme fra et par tørre tandhjul...
...og så kan man lige så godt lade remmen trække en kompressor i samme ombæring! :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

Re: tør kobling

Indlæg af togm »

Her er et alternativ til tørkobling. 4 plader og 3 jern plader, det dur 100% :teeth2
Vedhæftede filer
Oppustet koblingsskjold, 20mm.
Oppustet koblingsskjold, 20mm.
IMGP8574.JPG (87.2 KiB) Vist 9649 gange
Det er en rigtig fs1 kobling. hi hi hi
Det er en rigtig fs1 kobling. hi hi hi
IMGP8581.JPG (252.47 KiB) Vist 9649 gange
2 oven på hinanden.
2 oven på hinanden.
IMGP8577.JPG (156.48 KiB) Vist 9649 gange
IMGP8578.JPG
IMGP8578.JPG (81.36 KiB) Vist 9649 gange
IMGP8575.JPG
IMGP8575.JPG (150.33 KiB) Vist 9649 gange
Besvar

Tilbage til "Tuning"