12,8 cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Knud »

Tak for det!
Et Kreidler topstykke, jo, det er jo godt, men også dyrt.
En anden snak: hvilket tændrør (glødetal) bør jeg anvende, ville et NGK B10H være passende?
som fex.: http://www.fs1shop.nl/product_info.php? ... 9dec455197

mvh Knud
:mrgreen:
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Frandsen »

jeg kører med ngk b9h det virker fint
Mvh
Frandsen
Vilbro
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 16. jul 2008 12:27
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Vilbro »

Hej Frandsen!

Hvad med projekt Zundapp cylinder? du er vel næsten færdig eller? :D

Vh Vilbro
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Knud »

Hej igen

Jeg fik ikke svar på om det vil være for risikabelt at opbore denne 45 mm cylinder til 46 mm - jeg tænker på om skørtet bliver for tyndt?
(cylinderen er den gl. kendte af støbejern 12.8 Hk med de store kølefinner)
Er der nogen erfaringer? Frandsen?

mvh
Knud
:mrgreen:
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Frandsen »

Jeg har aldrig stået med sådan en mellem hænderne men jeg kan ikke forestille mig der er den store forskeld på den og så en uorginal fs1 cylinder
så tror ikke der er noge at være nervøs for
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Frandsen »

Vilbro skrev:Hej Frandsen!

Hvad med projekt Zundapp cylinder? du er vel næsten færdig eller? :D

Vh Vilbro
Neej det har jeg ikke jesper og det når jeg heller ikke
jeg skal nå at ha lavet kobling på begge mine egne + mere til
iøvrigt tror jeg at hvis man endelig skulle noget i den retning ville det nok være bedre med
et kreitler kit da køleribberne der vender den rigtige vej
Sundapp cylinderen står jo næsten lodret så når du sætter den på en yamaha kommer der ikke meget
luft ind mellem ribberne og Kreitler kittet er stort set mage ved hvad skylle porte angår
Hvis det skal laves helt rigtigt skal der palnes 1-2 mm af motor blokken og så lægges tilsvarende bundpakning i
helst noget stift materiale evt rustfri stål for at lukke der hvor skyllekanalerne går ud over motorblokken
så det er en større operation der kræver lidt mere tid end det jeg har tilrådighed i øjeblikket
Mvh
Frandsen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af Knud »

Et spørgsmål ang. højde på porte:
Jeg har målt denne cylinder (den gl. 12.8Hk støbejern) og afstanden fra udstødning til top af cylinder er 22.5 mm, afstanden fra skyllekanaler til top er 29 mm.
Det lyder som om denne cylinder er af den type, der skal have mange omdrejninger for at kunne trække - hvad er jeres erfaringer.
(som jeg kan se det er der ikke foretaget hjemme-fræsning af nogen porte i denne cylinder)

Spørgsmål ang. stempel:
Stemplet der var med har "vinduer" og de er vel ikke anvendelige til denne type krumtaphus-membran cylinder? (mener at de anvendes af DT50 cylinderen, da den har membranen siddende på cylinderen), men kan det skade at anvende denne type stempel til denne cylinder?
Er der nogen der har en beskrivelse af hvordan og hvor på stemplet man laver "benzin/olie-lommer" til at sikre en god smøring?

Spørgsmål generelt for netop denne type cylinder:
Er der en generel opfattelse at til trods for at denne cylinder har store kølefinner er den en "hidsigprop", der skal have LaFranconi udstødning eller andre expansions-potter for at levere en acceptabel ydelse ved moderate omdrejnings tal eller skal den bare altid have "høvl" og LaFranconi.
Jeg har købt en YB-1 udstødning som jeg havde tænkt mig at anvende med denne cylinder (den ser jo næsten alm. ud)

mvh
Knud
:mrgreen:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlæg af nielsfup »

Hej Knud.
Port højden på udstød ca 23.mm indikere at denne cylinder vil være til høje omdrejninger.
På en original en denne højde omkring 28mm
Jeg har tidlige kørt med en 43mm cylindre med denne port højde. Og den trak godt ved høre omdrejninger med en 5.3Hk skrå udstødning.

Man kan fint bruge et stempel med vinduer på en cylinder med krumtap indsugning. Vinduerne bruget da ikke.

Med hensyn til olie lommerne ville jeg lave 10 til 12 små lommer med et 3mm bor fordelt over hele stemplet op til ca 5mm under nederste ring. Jeg er selv ved at lave dette på mit stempel. Så må vi se om det virker.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"