12,8 cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » man 10. nov 2008 22:05

Er der nogle der ligger inde med en 12,8 cylinder, i ved den med de store køler ribber
Jeg har haft mange problemer med varme sætninger så nu vil jeg se om 12,8 bedre kan komme af med varmen . Det skulle den jo gerne
Mvh
Frandsen

NickO
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 9. sep 2008 10:35

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf NickO » tirs 11. nov 2008 07:13

Tyvärr har jag ingen sån cylinder, men jag har samma problem - och vet inte riktigt vad göra åt det.. men en större toppstykke med mer massa och stora kylflänsar borde ju hjälpa. Aluminium cylinder kanske, någon som har erfarenhet av en aluminiumcylinder, bättre värmeavledning borde det väl bli !?

Har sett ett topplock/toppstykke av modell större någonstans, "breed model" på ngn dutch site, lycka till :-D

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Morten - Webmaster » tirs 11. nov 2008 10:07

Der fandtes nogle køleprofiler som man skruede på, de sad skruet på oven på topstykket. Måske Benny har dem ??

Det skal siges at jeg INGEN erfaring har med hvor meget varme det vil fjerne, men det giver da en del mere overflade til at komme af med varmen
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf strynboen » tirs 11. nov 2008 17:19

er det muligt at montere en suzuki alu cylender.de kan bare ikke holde i udstødnings gevindet.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » ons 12. nov 2008 14:58

Ja det skulle det være der skal blodt ca 2mm bundpakning i fordi
stemplet er længere til en suzuki
men såvit jeg husker er suzuki cylinderen godt nok alu men med stålforing og
ikke hårdcrom som vi normalt ser på alu cylinder
Mvh
Frandsen

Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf MaaQ » tirs 23. dec 2008 03:08

Man kan evt bygge vandkøling :idea:
Jeg har set nogen gøre det. Køleren fra en yamaha areox passer vist remeligt på, og jeg tror også at en 40mm cylinder fra am6-motoren (den på yamaha dt50 osv) passer på.

Det skal dog siges at det er et stort arbejde. Personligt har jeg aldrig haft problemer med varmesætning. Bare sørg for at køre med en god fuldsyntetisk olie fx castroil TTS eller elf 2-stroke og sørg for at cylinderen ikke er boret med for lav tolerance.

Desuden lærte jeg engang at man kan, med et fint bor, bore nogle fordybninger i siden af stemplet så det bedre holder på olien.
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt

Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Rasmusbanke » tirs 17. feb 2009 19:55

De 12,8 sataner er ikke så svære at skaffe igen.
Jeg har da lige skaffet en for 100 kr :)

Men, men, men. Det kan jo ikke sammenlignes med min og en vens Bane Yamaha, som vi har tilpasset scooter cylinder! :) Minarelli kort, som er fra en Aprillia Sonic, Yamaha Jog osv!
Den kan køle, og skulle meget gerne smide 18 HK og 160 km/t cirkus.
Men det er der meget arbejde i, hehe :)'

Mvh Rasmus
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!

boha99
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. okt 2008 19:41
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf boha99 » tors 18. jun 2009 15:23

jeg har 2
Ja. jeg hedder bo jeg er 15
jeg er lige begndt på htx 1 i tønder
jeg går og roder med lidt af hvert.
lige pt. har jeg 1 76`yamaha, 1 suzuki rmx og en hulens masse dele til dem begge.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Knud » man 26. apr 2010 15:00

Jeg har en 12,8 HK cylinder (med 45 mm stempel) men den har en dyb ridse og behøver derfor en opboring: hvad kan jeg gøre og hvor kan jeg med fordel få den opboret og hvad vil det koste? - jeg har forstået at 45 mm er det maksimale Yamaha har lavet, men hvad gør jeg så når den er blevet op-boret. Er der nogle alternativer med 1 L-ring og porte til den 3die skylle kanal efter den er opboret. Er der et problem med at skørtet bliver meget tyndt?
(jeg fandt er nyt billigt topstykke på 50cc.eu til denne cylinder og meget billigere end at købe det hos FS1 team-almere.)
vh
Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » tirs 27. apr 2010 19:33

Knud skrev:Jeg har en 12,8 HK cylinder (med 45 mm stempel) men den har en dyb ridse og behøver derfor en opboring: hvad kan jeg gøre og hvor kan jeg med fordel få den opboret og hvad vil det koste? - jeg har forstået at 45 mm er det maksimale Yamaha har lavet, men hvad gør jeg så når den er blevet op-boret. Er der nogle alternativer med 1 L-ring og porte til den 3die skylle kanal efter den er opboret. Er der et problem med at skørtet bliver meget tyndt?
(jeg fandt er nyt billigt topstykke på 50cc.eu til denne cylinder og meget billigere end at købe det hos FS1 team-almere.)
vh
Knud

Hej Knud
du kan få 45,5-47 mm hos protuna til en piaggio Typhoon
http://www.protunahandels.de/products.a ... n=19077576
du skal blot have en 2mm alu bundpakning på fordi stemplet er 2mm længere fra krydspind til top
Mvh
Frandsen

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Knud » tirs 27. apr 2010 20:23

Hej Frandsen - tak for det!
Kender du til et godt sted at få opboret denne cylinder og hvormeget skal jeg regne med for det.

vh
Knud
Ps jeg skal vel også gøre lidt plads i topstykket til det større stempel - ikke?
:mrgreen:

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » tirs 27. apr 2010 21:03

i odense ved bruun Larsen giver vi ca 325,00 incl moms
ja det en god ide at dreje ny squis i topstykket
men du skal regne med at dyse om og evt køre på større oktan jeg kører
shell V power oktan 99 og dyse 220
Mvh
Frandsen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf nielsfup » tirs 27. apr 2010 21:11

Hej Frandsen
Passer den cylinder i blokken.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » tirs 27. apr 2010 21:22

nielsfup skrev:Hej Frandsen
Passer den cylinder i blokken.

ja ja det er jo bare en ganske almindelig fs1 fra protuna der er boret op
Mvh
Frandsen

Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf bonde søren » tirs 27. apr 2010 21:23

du skal jo have ny nicasil belægning i ?
fuskeren

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Knud » tirs 27. apr 2010 21:27

Hej igen
Nej det er ikke den udgave jeg har.
Denne er den goe gamle med de store køleribber i støbejern, boring 45 mm, men det betyder jo ikke noget for pasningen til blokken, vel?
Topstykket der passer til denne model, fandt jeg billigt hos 50cc.eu
vh
Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » tirs 27. apr 2010 21:31

du skal lige huske at være meget påpasselig med det topstykke hvis du sætter det i en drejebænk der
er ikke ret meget gods ved pakfladen og forbrændingskammeret
Mvh
Frandsen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf nielsfup » tirs 27. apr 2010 21:50

Arr
Ja jeg troede det var den cylinder der passer til stemplet i linket :oops:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Knud » tirs 27. apr 2010 22:02

Hvis jeg alene gør diameteren større for selve pakfladen og holder dybden som den er, vil det være et problem? eller er det bedre at gøre kanten skrå dvs. ligge kanten ved pakfladen ned?
mvh Knud
:mrgreen:

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: 12,8 cylinder

Indlægaf Frandsen » tirs 27. apr 2010 22:10

tror du skal starte den skrå kant (squis kant) ved de 46 mm og så samme vinkel som stemplet indad
ellers et Krediler topstykke der er der masser af gods til at ekspermitere men plan nu ikke formeget så får du problemer
med varmen
Mvh
Frandsen


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster