Side 3 af 3

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: fre 16. dec 2016 15:01
af anj
Der er kun en ting at gøre, køb en igen, sæt igang

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: fre 16. dec 2016 19:11
af juhl-drengen
oli-stav skrev:Blev helt nostalgisk og mindes knallert tiden og fandt dette forum.

Her er nogle videoer. Selvom den gearkasse fra så slidt den hoppede ud af gear.



http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... vandkoelet

Juhl-drengen jeg lånte den ud til en der hedder Jonas som manglede noget og køre på.

Men solgte den til nogen på fyn. 3 gutter hvor den ene sad i kørerstol så vidt jeg husker. Det har jeg fortrudt mange gange. Men var fattig lærling dengang og manglede penge til bil.

Gadvide om den er splittet ad idag. Ku godt tænke mig at få den tilbage :D
Ja mener næsten jeg gik på teknisk med jonas hvis jeg ikke husker helt forkert :lol:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: lør 17. dec 2016 07:24
af kreidlerhansen
anj skrev:Der er kun en ting at gøre, køb en igen, sæt igang
Det er faktisk så enkelt! :D

Anden gang er det endda nemmere, og så kan man lige så godt gå efter en motor med drejeventil og 200 graders indsugningstiming. Hehe!

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: søn 18. dec 2016 21:47
af oli-stav
Jaa går også har nogle ideer med drejeventil i begge sider, og så polini big evo. :) stakkels yamaha stel :D

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: tors 22. dec 2016 21:41
af kim96v4
Går med ide om at prøve med en hebo manson cylinder til en af de nye derbi senda, har i nogen ide om det er muligt at få plads til skørtet? Planen er også at lave indsugning i toppen af blokken, lige som på derbi motoren.

Nogle erfaringer med den cylinder?

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: fre 23. dec 2016 04:58
af kreidlerhansen
oli-stav skrev:Jaa går også har nogle ideer med drejeventil i begge sider, og så polini big evo. :) stakkels yamaha stel :D
Det lyder som et fedt projekt. Dog rækker én veltrimmet drejeventilsopsætning med 80ccm og 28mm karburator til relativt langt over 20HK, så jeg kan ikke slippe tanken om, at det er overkill.
50ccm med drejeventil har knækket 23HK.

kim96v4 skrev:Går med ide om at prøve med en hebo manson cylinder til en af de nye derbi senda, har i nogen ide om det er muligt at få plads til skørtet? Planen er også at lave indsugning i toppen af blokken, lige som på derbi motoren.

Nogle erfaringer med den cylinder?
Overvej en cylinder til Aprilua RV4-motoren (forgænger til AM6). Der skal godt nok også fræses ud til skørtet, ligesom pindboltene skal rykkes ud, men disse har indsugning i cylinderen.
Desuden er de klar til 42mm slaglængde, så en JT1-krumtap er oplagt; de 2,3mm ekstra slaglængde gør meget for at give et bredere trækområde.

https://www.ebay.de/itm/142141320247

I sin standardform leverer kittet op mod 10HK og med en ordentlig udstødning + bearbejdning af portene, kan man snildt finde 15HK med rimeligt lave omdrejninger samt et feeedt trækområde; altså, så den kan køres under 8.000rpm uden at være totalt død.

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: fre 23. dec 2016 10:17
af kim96v4
Hvorfor jeg ville prøve am6 cylinder er selvfølgelig forde det er en gearmaskine, det må alt andet lige være bedre end en bws som jo er relativ nem at montere, ud over det så ligger der mange rundt omkring til en billig penge, samtidig kunne det være fedt at prøve og lave indsugningen om så den ligner am6 og jeg har fintænkt lidt, det er ikke så svært at lave sådan lige umiddelbart, og så er en voltunet am6 bare vild men spørgsmåler er om jeg kan få plads til skørterne i en fs1 blok

Re: Vandkølet Yamaha fs1

: fre 23. dec 2016 10:29
af kreidlerhansen
RV4-cylindrene har en stor indsugning i cylinderen, og den er også en gearmaskine.

Portningen i BW's-cylinderen matcher fint en gearmaskine. 95% af forskellen fra gear til variomatic ligger i udstødningsdesign, og de sidste 5% i forbrændingskammer, tændingskurve og en lille smule forholdet mellem skylle- og udstødningskanaler. Sidstnævnte kan man i vid udstrækning kompensere for med udstødningsdesignet.