Vandkølet Yamaha fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Men det er ikke "bare" at trække 140 km/t ud af en fs1 motor!
Ikke i dens standardform, nej.

Men en smule hjernegymnastik og en del alu-svejsning og fræsning, så der er plads til en 99,999% perfekt indrettet 80cc cylinder til Derbi, samt en beskeden ombygning af en potte dedikeret til kittet...

...så er det altså kun gearkasse, krumtap, stel, bremser og føreren, der sætter grænsen. Selv med 70cc er det langt fra umuligt at hente 15-18HK ved 12-15.000rpm, og så ER man over 120km/t.

Så jo, det er netop 'bare lige', fordi motoren skifter identitet. Med en større (fjollet) indsats, kan man også indrette en R1-motor til at trække den originale gearkasse rundt. Princippet er for så vidt det samme, og det er netop årsagen til, jeg har sat mit scootler-projekt på standby. Ingen udfordring. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Sys nu der er en del udfordring i at modifisere blok, cylinder, kobling, en anden koblingsnegl, tænding og indsugning samt kølersystem og stellet. :thunge
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en opgave at gøre plads til, at tingene kan boltes på, ja. Jeg påstår ikke, at ombygningen er 'bare lige'... det kræver værktøj, som relativt få har adgang til endsige erfaring med! Og jo, det er et stort arbejde, som kræver planlægning...

...men at bolte ting på, og derved få den til at køre stærkt, dét er nemlig 'bare lige', fordi cylinder og udstødning passer sammen.
Den del af processen er som på en scooter, hvor man skifter fem-seks småting, og så render den let 100km/t eller mere, fordi de essentielle stumper er tilgængelige, velfungerende og af høj kvalitet.

Få den til at yde det samme som den vandkølede med en luftkølet cylinder, som ligner den originale... dét er en udfordring. Derfor min reference til at bolte en halv R1-motor i rammen...

Forstå mig ret! Jeg forsøger ikke at skyde din ombygning i sænk - jeg synes det er FEDT, og resultatet er stort set givet på forhånd!
Jeg betragter det blot som den letteste løsning, og jeg kan jo bare bygge en Kreidler-motor magen til, hvis jeg vil (og får råd/ressourcer)... de to ville køre lige stærkt, og accelerere lige voldsomt, fordi de ydelsesgivende stumper er identiske.

Din Yamaha kan man tydeligt se, er ombygget, og alle vil pr. automatik tænke 'Den er vild!'. Min Kreidler skulle gerne yde overraskende godt og samtidigt se standard ud. :)
Kan du se forskellen på de to perspektiver?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af strynboen »

der er noget som er mere rigtigt ...eller forkert..måde at opnå målet..skal der være regler??? for hvordan man opnår den højeste hastighed...(et spørgsmål)
dette er en form for tuning som kræver en del værktøj/maskiner. og stor viden..men ikke nøvendig vis en masse penge.
.jeg" hader " (giver mindre) mere dem som køber sig til de lette tunings fordele..ved bare at bestille det hele hjem på nettet..det er sgu for let..
folk som arbejder sig frem til resultatet..dem har jeg respekt for..og rent faktisk får bygget lortet..et lille venligt spark til jull..som har bygget på stellet..så det går fremad..ros for det..

men det er lidt svært at sige at der er en grænse/forskel på kreidler hansens arbejde og ollis ..i bore sliber ændre..hvor er den store grundlæggende grænseoverskridelse..som gør det ene mere "rigtigt"..begge cylendre er tunings cylendre fra dette årtusinde...

alt tuning er vel at modernisere gammel teknik..så hvorfor sige at nyere er mindre rigtigt

forstår heller ikke classic ræce..hvor de sætter tromle bremser på 70 maskiner..som er født med skiver...er skive bremser også anti old school..og samtidig sætter de elektronisk tændinger på ..de sidste nye smarte...vi vil sgu have platin"er..og kaburatore og bremser..som da de blev født..det er den eneste rigtige måde at konkurere ligeværdigt....men ingen kan vinde,,hvis alle er ens...må den bedste vinde,,ikke den rigeste..det er vigtigst,,,nå det blev lidt rodet..det sidste
Senest rettet af strynboen lør 9. mar 2013 20:19, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af juhl-drengen »

Jull? menes der mig eller ? :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skelner ikke mellem 'rigtig/forkert' i denne sammenhæng! :what2

Jeg skelner mellem at tilpasse blokken, så en cylinder fra en anden motor passer på, og at modificere den originale cylinder og lade blokken være urørt.

Tilpasningen af blokken er IKKE 'bare lige'... men det er dælme da enkelt at montere en anden cylinder og potte, ganske som at skifte fra TUM178-opsætning til en FS1-cylinder med 5,3-potte.

Jeg sætter skam stor pris på arbejdet, og jeg vil (næsten) garantere for, den ønskede konstellation vil trække 15HK eller mere, problemfrit! Med en god gang arbejde også over 20HK!

Det er superfedt at følge med i den slags ombygninger! :bravo
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Jeg kan fårstår dig rigtig hansen :) Jeg synes det er imponerende at du kan side og file og pudse dig frem til noget som kører helt vild. Og det er da også fed at når man ser en kreidler som har original udsenende og man forvente at den er sløv, men som aligevel kan noget :)
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Så fik jeg lige fræst den nye blok
Vedhæftede filer
image_1363102875306071.jpg
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af juhl-drengen »

:bravo :bravo :bravo
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Du har ramt skævt - der er kun lagt godt med alu i den ene side! :hihi

Fedt!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Ja sårn er det med yamaha blok, det er så træls. Men det er en alu klods der er svejst på for og slippe for at den slår sig. fordi hvis man bare fylder lag på lag så bliver blokken ALT for skæv og lejepasningerne bliver ovale :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er heller ikke for meget gods at tage af til at starte med!

Har du så undersænket pladen, eller er den kun lagt på som spacer og derefter fyldt ud hist og her?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
325power
Stor knallert
Indlæg: 157
Tilmeldt: søn 27. jul 2008 18:54
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af 325power »

Super projekt er det noget du kan lave på bestilling? Altså sådan to blok halvdele?

Vh Kenneth
YAMAHA FS1 DX 78
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Jeg har fræst væk fra blokken sådan at den klods kan ligge ned i. Så er den svejst på og derefter planfræst og boret op og fræse skylle kanaler og lave gevind huller
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

325power skriv en privat :)
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af janlund77 »

hvodan får du strøm til den vand pumpe med den tænding
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Batteri :)
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kim96v4 »

Hvordan gik det med projektet?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af juhl-drengen »

Han er ikke rigtig aktiv herinde mere... men har set den køre Hold da fast den kan rykke skindet af en kakaomælk! han endte med at sælge den i en i ansager/Agerbæk(kan ikke huske det præcist) som jeg gik på teknisk med en kort periode :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Blev helt nostalgisk og mindes knallert tiden og fandt dette forum.

Her er nogle videoer. Selvom den gearkasse fra så slidt den hoppede ud af gear.



http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... vandkoelet

Juhl-drengen jeg lånte den ud til en der hedder Jonas som manglede noget og køre på.

Men solgte den til nogen på fyn. 3 gutter hvor den ene sad i kørerstol så vidt jeg husker. Det har jeg fortrudt mange gange. Men var fattig lærling dengang og manglede penge til bil.

Gadvide om den er splittet ad idag. Ku godt tænke mig at få den tilbage :D
Besvar

Tilbage til "Tuning"