Vandkølet Yamaha fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 436
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af anj »

Der er kun en ting at gøre, køb en igen, sæt igang
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af juhl-drengen »

oli-stav skrev:Blev helt nostalgisk og mindes knallert tiden og fandt dette forum.

Her er nogle videoer. Selvom den gearkasse fra så slidt den hoppede ud af gear.



http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... vandkoelet

Juhl-drengen jeg lånte den ud til en der hedder Jonas som manglede noget og køre på.

Men solgte den til nogen på fyn. 3 gutter hvor den ene sad i kørerstol så vidt jeg husker. Det har jeg fortrudt mange gange. Men var fattig lærling dengang og manglede penge til bil.

Gadvide om den er splittet ad idag. Ku godt tænke mig at få den tilbage :D
Ja mener næsten jeg gik på teknisk med jonas hvis jeg ikke husker helt forkert :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

anj skrev:Der er kun en ting at gøre, køb en igen, sæt igang
Det er faktisk så enkelt! :D

Anden gang er det endda nemmere, og så kan man lige så godt gå efter en motor med drejeventil og 200 graders indsugningstiming. Hehe!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af oli-stav »

Jaa går også har nogle ideer med drejeventil i begge sider, og så polini big evo. :) stakkels yamaha stel :D
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kim96v4 »

Går med ide om at prøve med en hebo manson cylinder til en af de nye derbi senda, har i nogen ide om det er muligt at få plads til skørtet? Planen er også at lave indsugning i toppen af blokken, lige som på derbi motoren.

Nogle erfaringer med den cylinder?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

oli-stav skrev:Jaa går også har nogle ideer med drejeventil i begge sider, og så polini big evo. :) stakkels yamaha stel :D
Det lyder som et fedt projekt. Dog rækker én veltrimmet drejeventilsopsætning med 80ccm og 28mm karburator til relativt langt over 20HK, så jeg kan ikke slippe tanken om, at det er overkill.
50ccm med drejeventil har knækket 23HK.

kim96v4 skrev:Går med ide om at prøve med en hebo manson cylinder til en af de nye derbi senda, har i nogen ide om det er muligt at få plads til skørtet? Planen er også at lave indsugning i toppen af blokken, lige som på derbi motoren.

Nogle erfaringer med den cylinder?
Overvej en cylinder til Aprilua RV4-motoren (forgænger til AM6). Der skal godt nok også fræses ud til skørtet, ligesom pindboltene skal rykkes ud, men disse har indsugning i cylinderen.
Desuden er de klar til 42mm slaglængde, så en JT1-krumtap er oplagt; de 2,3mm ekstra slaglængde gør meget for at give et bredere trækområde.

https://www.ebay.de/itm/142141320247

I sin standardform leverer kittet op mod 10HK og med en ordentlig udstødning + bearbejdning af portene, kan man snildt finde 15HK med rimeligt lave omdrejninger samt et feeedt trækområde; altså, så den kan køres under 8.000rpm uden at være totalt død.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kim96v4 »

Hvorfor jeg ville prøve am6 cylinder er selvfølgelig forde det er en gearmaskine, det må alt andet lige være bedre end en bws som jo er relativ nem at montere, ud over det så ligger der mange rundt omkring til en billig penge, samtidig kunne det være fedt at prøve og lave indsugningen om så den ligner am6 og jeg har fintænkt lidt, det er ikke så svært at lave sådan lige umiddelbart, og så er en voltunet am6 bare vild men spørgsmåler er om jeg kan få plads til skørterne i en fs1 blok
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet Yamaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

RV4-cylindrene har en stor indsugning i cylinderen, og den er også en gearmaskine.

Portningen i BW's-cylinderen matcher fint en gearmaskine. 95% af forskellen fra gear til variomatic ligger i udstødningsdesign, og de sidste 5% i forbrændingskammer, tændingskurve og en lille smule forholdet mellem skylle- og udstødningskanaler. Sidstnævnte kan man i vid udstrækning kompensere for med udstødningsdesignet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"