Udstødninger

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Hej.

Findes der en udstødning til en Yamaha FS1, der fungere som et effektrør tror jeg det hedder, så knallerten virkelig tager ved, når den får høje omdrejninger?

Har kigget lidt på følgene, nogen der har erfaringer:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... S5cWjCQWj4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... S5cYjCQWj4" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Christian
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Jps »

Christian M skrev:Hej.

Findes der en udstødning til en Yamaha FS1, der fungere som et effektrør tror jeg det hedder, så knallerten virkelig tager ved, når den får høje omdrejninger?

Har kigget lidt på følgene, nogen der har erfaringer:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... S5cWjCQWj4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... S5cYjCQWj4" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Christian
Mener der findes en udstødning til FS1, der hedder Boss. Men om den kan skaffes mere, er så det store spørgsmål.

Fandt et billede af den:
Boss Udstødning.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Fuego'en med et 32mm forrør og en forrørslængde på ca. 250mm + hæver udstødningskanalen i en Z1-cylinder til 22,5mm fra top, så skal du nok få din lyst styret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af malte39 »

oplagt cross udstødning fra protuna,

den er der sat*me skrald i når først den får lidt at leve af ! :D

dog er der intet træk indtil den når de 7-8000 rpm xD men der efter bryder helvede løs :D

jeg har selv kørt med den på en 49 cc cylinder og det går fint :D dog er den lidt stor at "puste op" så jeg ville nok anbefale noget 43-45 mm og den, det er næsten synd for maskinen at den skal op i så mange rpm med 49cc på før der sker noget ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare synd den oplagte mister pusten så tidligt... den vågner som nævnt omkring ~8.000rpm, men effektkurven dykker ret heftigt allerede ved 10.000rpm så vidt jeg husker. Og den stopper ret brat, så motoren kommer kun til et vist punkt! Af samme årsag er tophastigheden sjældent øget med crosspotten, idet man er nødt til at geare motoren lettere som følge af det snævre trøkområde.

Fuego'ens bagerste konus er fladere end cross-pottens. Derfor giver Fuego'en et lidt bredere trækområde, og motoren stopper knap så pludseligt med at trække videre ud...
En anden fordel er, at designet på Fuego'en fordrer en lidt lavere arbejdstemperatur.

Cross-pottens ophæng (Luhac) er ret svage, og den støjer en DEL, men den lyder fed nok - Fuego'en kan også høres, men den er dog lidt mere støjsvag.

Kreidler kører med samme slaglængde som Yamaha. Med Fuego'en begynder trækket ved 7.500rpm og den er først helt død et sted mellem 10.500-11.000rpm, samt den kan strækkes helt ud til næsten 12.000rpm, hvis man er tilstrækkeligt ligeglad med motoren.


Som sagt, ca. 250-270mm langt forrør til den ærligt talt møg-billige Fuego vil være et rigtig godt valg.
Den koster forresten under 250kr inkl. forsendelse fra bl.a jmpb.nl, som mig bekendt har billige forrør, man roligt kan save i. ;)


Forstå mig ret: Crosspotten er ikke decideret dårlig... Fuego'en er bare lidt bedre, især til prisen. Den yder omtrent som Homoet 4P på 50cc/40mm boring. I nogle tilfælde faktisk bedre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af trs »

Cross potten dur ikke til vejen. I hvert fald ikke til det opsæt jeg har.

40mm "let" portet F5B 3 bundpakninger for at løfte det hele lidt.
Toppen planet så den behøvede den 3. bundpakning.
16mm plade og 16mm Mokini karburator.
9T /43T Crossdæk som nok er lidt større end normalt bagdæk = 60 Km/t efter gps
Den viser max rpm på ca 13.000 men tror det er fejl, mener at huske fra Fups Excel ark at det er ca. 10.00 rpm.

Den kan nok godt trække 11T eller 12T men om det giver mere på toppen?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

trs skrev:Cross potten dur ikke til vejen. I hvert fald ikke til det opsæt jeg har.

40mm "let" portet F5B 3 bundpakninger for at løfte det hele lidt.
Toppen planet så den behøvede den 3. bundpakning.
16mm plade og 16mm Mokini karburator.
9T /43T Crossdæk som nok er lidt større end normalt bagdæk = 60 Km/t efter gps
Den viser max rpm på ca 13.000 men tror det er fejl, mener at huske fra Fups Excel ark at det er ca. 10.00 rpm.

Den kan nok godt trække 11T eller 12T men om det giver mere på toppen?
Uden at forsøge på at virke som en kloge-åge, tror jeg heller ikke 13.000rpm er realistisk med en F5B, medmindre den er kraftigt modificeret, stort set ligegyldigt hvilken potte, der bliver hægtet på.
:whew

Et par tænder mere foran vil selvfølgelig hæve tophastigheden, men om springet fra 3. til 4. er så stort, man kun når den hastighed ned ad bakke, kan kun praksis vise.

Jeg har for efterhånden en del år siden netop trimmet en FS1 ind med en Mokini, Luhac Crosspotte og (bevares) en 40mm Protuna-cylinder med 26mm bred udstødningsport 23,5mm fra top, samt et let planet topstykke.
Den gik faktisk fornuftigt med 12-13/43 og viste ~85km/t på toppen ifølge et T.Hansen-speedometer.

Dens forhold til 4. gear var anstrengt med mere belastning end flad vej og minimal sommer-modvind.


Skal motoren kunne tage godt med vindinger, drejer det sig ikke kun om udstødningen. Portene skal matche, da motoren ellers trækker sig selv i stykker pga. varme. Især udstødningskanalen skal ligge relativt højt - det er ikke et forslag, men en betingelse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Hvad vil i anbefale mig at gøre?

Lige nu køre jeg med

16mm indsugning
16mm Mikuni Kabu 150 dyse
13/43
F5B standard cyl
5,3 hk udstødning, hvor jeg godt kunne tænke mig den fuego,
1 bundbakning og standard topstykke

Ville være skønt hvis i lige ville hjælpe lidt, så jeg kunne få den effekt med at den tager ved når den får omdrejninger :teeth2

mvh Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Z1-cylinder + Fuego...

40mm
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... l-835.html" onclick="window.open(this.href);return false;

43mm
http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... r-865.html" onclick="window.open(this.href);return false;

F5B duer ikke til omdrejninger. Jeg har to liggende, og de kræver adskillige timers arbejde for at kunne trække motoren godt op i omdrejningsregisteret.

For at give det sidste, havde jeg valgt en 43mm udgave. Og nej, den er ikke dyr. De fleste andre cylindre på markedet er bare billigere og skåret over en bred kam, får man, hvad man betaler for.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Dog skal du nok ikke forvente noget magen til disse:

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

:thunge

Søgetip: 'FS1 dyno' frembringer også nogle sjove resultater!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Er dette de samme 40mm som du linker til hos benny, jeg kan jo ligeså godt handle udstødning cylinder osv. samme sted?

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... -40mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af malte39 »

ja, må nu give kreidlerhansen ret i at cross potten taber pusten hurtigt,

og jeg køre pt. med 13 eller 14 tands foran, og springet fra 3. til 4. er så stort at det kræver flere km lige vej for at få den op i træk området i 4. gear.. men når det så også sker kommer der sku fart på ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Så et godt setup ville være:

- 16mm indsugning
- 16mm Mikuni Kabu 150 dyse
- FS1 Cylinder
- Fuego udstødning
- 13/43 gearing
- B8HS NGK
- 1 bundpakning
- Standard topstykke

Hvis dette lyder fornuftig... ville det give mere hvis man fik fat i et planslebet topstykke og flere bundpakninger?

og hvad er membran tuning?

mvh
Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Christian M skrev:Er dette de samme 40mm som du linker til hos benny, jeg kan jo ligeså godt handle udstødning cylinder osv. samme sted?

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... -40mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Køb nu bare Bennys Z1, som vi ved virker... en 40mm cylinder er ikke bare en 40mm cylinder, og man sparer intet ved at købe for billigt, da man som regel ender med at købe to gange.
Alternativet er en 40mm Zeta, men alu + omløber kræver omhyggelighed.

Ingen grund til at ændre på en membran, hvis den virker. Den matcher fint en 16mm karburator, som den er. Overflødigt arbejde at gøre noget på dén front + du risikerer at ødelægge noget.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af trs »

Var det ikke Z1 cylinder der blev linket til og IKKE FS1?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Det var en FS1 Jern cylinder der blev linket :) altså den der er hurtigere end F5b
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af trs »

Christian M skrev:Det var en FS1 Jern cylinder der blev linket :) altså den der er hurtigere end F5b
Ja du linkede til en FS1 på en hollandsk side og spurgete om det var en Z1? eller har jeg misforstået noget?

Og lige bonus info.

De F5B og FS1 cylindere man får nu til dags har sjældent noget at gøre med de gode gamle.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Christian M skrev:Det var en FS1 Jern cylinder der blev linket :) altså den der er hurtigere end F5b
Jeg linkede til Z1, som du derpå spørger om er magen til den FS1-udgave fra Holland/jmpb.
Det ved jeg ikke en bjælde om, og i stedet påpeger jeg, at Bennys i hvert fald virker, så den er umiddelbart at betragte som det bedste køb.

De to er næppe identiske, men det er kun gætværk. Køb hvad du lyster - jeg har svaret udførligt på dine spørgsmål.


For god ordens skyld:

Kopi-cylindre er sjældent gode. 400kr er generelt prisen for et godt stempel. Man får således ikke både en god cylinder og ditto stempel til 400kr. Det er ret logisk, hvid man bruger indersiden af hovedet et par sekunder.
Falder man endelig over en velfungerende kopi-cylinder, skal man købe den og være glad... eller købe noget skrammel og blive skuffet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Nogen der evt. har en Z1 liggende ? :)
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Udstødninger

Indlæg af Christian M »

Hvis man også skulle fokusere hvad der er bedst for knallerten, altså angående slid og sådan noget, hvad er så bedst hvis man vil tune den :) ?
Besvar

Tilbage til "Tuning"