Hey polering af cylinder ??
-
- Junior knallert
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: lør 9. aug 2008 18:23
- Kontakt:
Hey polering af cylinder ??
nogen som kan give mig et tip til hvordan jeg polerer skyllekanaler og udstødningskanal`?? Synes det tager meget land tid i hånden Ved læg gerne billleder til guiden
16 år Næsten færdig med 1.g på gymnasiet, med matematisk linje;)
yamaha 4 gear 1973, dog bygget meget om
cpi hussar kawagrøn
yamaha 4 gear 1973, dog bygget meget om
cpi hussar kawagrøn
Re: Hey polering af cylinder ??
En sandpapirs rondel på lynsliberen hvis det skal være, ellers lad det være. Du kan ikke se eller mærke nogen forskel alligevel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hey polering af cylinder ??
Vedr. polering af f.eks. krumtaphus : Jeg har været i dialog med leverandøren af Durafix, der mener at det var meget brugt for 20 år siden, men de blanke flader har samtidig den virkning, at gassen har en tendens til at kondensere, så det bliver til små dråber benzin (værst i kold tilstand) så det bruges ikke rigtig mere.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hey polering af cylinder ??
ja det er netop de turbolenser som giver den rigtige blanding,,har hørt om nogle som satte tyndt fluenet i indsugeningen for at give turbolenser,,når de havde poleret det hele op
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Hey polering af cylinder ??
Polering er ikke måden frem. Overfladen skal være jævn og glat så man for et godt flow. Men den skal være lidt ru for at få den bedst mulige forstøvning af benzinen.
Her er et billede af portene på de cylinder vi bruger på PVP/Rotax 250ccm motoren på en superkart.
Her er et billede af portene på de cylinder vi bruger på PVP/Rotax 250ccm motoren på en superkart.
- Vedhæftede filer
-
- PVP.jpg (108.84 KiB) Vist 12142 gange
Re: Hey polering af cylinder ??
Hej Mic
Velkommen til.
Ja det er lige præsis sådan det skal se ud.
Velkommen til.
Ja det er lige præsis sådan det skal se ud.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hey polering af cylinder ??
Ja det er det nemlig
Tror også at det er tæt på det optimale. 2 cylinder 250ccm. ca 100hk. v. 12.500 omdr./min. Drejeventils indsugning, 2 stk Ø39,5 mm. Dellorto
Tror også at det er tæt på det optimale. 2 cylinder 250ccm. ca 100hk. v. 12.500 omdr./min. Drejeventils indsugning, 2 stk Ø39,5 mm. Dellorto
- Vedhæftede filer
-
- PVP251_0618L.jpg (75.09 KiB) Vist 12102 gange
-
- PVP251_0618R.jpg (64.21 KiB) Vist 12097 gange
Re: Hey polering af cylinder ??
Hej Mic.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. Det er fine sager du viser frem. Jeg glæder mig til at se hvad du ellers har af køretøj/køretøjer.
Hilsen Kim.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. Det er fine sager du viser frem. Jeg glæder mig til at se hvad du ellers har af køretøj/køretøjer.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hey polering af cylinder ??
Hej Mic og velkommen til.
Så der der alligevel noget om snakken om polering, der ikke bruges mere. Ellers fine sager du disker op med
Så der der alligevel noget om snakken om polering, der ikke bruges mere. Ellers fine sager du disker op med
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hey polering af cylinder ??
Svineheldigt at jeg var for doven til at polere cylinderens skyllekanaler
Men er det ikke også sådan, at kanter, grater og forskydninger (f.eks. der, hvor cylinder/bundpakning/motorblok sidder sammen) kan koste noget effekt?
Altså: frem for at polere, så sørg hellere for, at bundpakningen ikke rager en halv milimeter ind i skyllekanalen og at cylinder og motorblok glider helt nøjagtigt over i hinanden.
Men er det ikke også sådan, at kanter, grater og forskydninger (f.eks. der, hvor cylinder/bundpakning/motorblok sidder sammen) kan koste noget effekt?
Altså: frem for at polere, så sørg hellere for, at bundpakningen ikke rager en halv milimeter ind i skyllekanalen og at cylinder og motorblok glider helt nøjagtigt over i hinanden.
Re: Hey polering af cylinder ??
Tak for velkomsten
Ja det er vigtigt at der ikke er nogle overgange som kan forstyrre flowet.
En lille fidus kan være at lave en tynd alu eller stålplade med den ønskede facon fra top af motorblok eller bund af cylinder. Sådan en "master" laves selvfølgelig efter de største mål. Og ved at spejlvende "masteren" kan man også få lavet sine porte symmetrisk. Bundpakningen skal selvfølgelig også matche denne facon.
Så trin 1 må være at tilpasse alle kanter. Trin 2 lav nogle gode port faconer. Trin 3 finpuds med maks korn 120 som det fineste.
På kart motoren er alle flader på selve blokken CNC fræst og de nye cylinder som lige p.t er i design fasen skal laves hos Temponik i Skive efter deres Tempoform koncept. Så på den måde får vi også et 100% match mellem blok og cylinder.
Ja det er vigtigt at der ikke er nogle overgange som kan forstyrre flowet.
En lille fidus kan være at lave en tynd alu eller stålplade med den ønskede facon fra top af motorblok eller bund af cylinder. Sådan en "master" laves selvfølgelig efter de største mål. Og ved at spejlvende "masteren" kan man også få lavet sine porte symmetrisk. Bundpakningen skal selvfølgelig også matche denne facon.
Så trin 1 må være at tilpasse alle kanter. Trin 2 lav nogle gode port faconer. Trin 3 finpuds med maks korn 120 som det fineste.
På kart motoren er alle flader på selve blokken CNC fræst og de nye cylinder som lige p.t er i design fasen skal laves hos Temponik i Skive efter deres Tempoform koncept. Så på den måde får vi også et 100% match mellem blok og cylinder.
Re: Hey polering af cylinder ??
Uha, er det ikke næsten synd at gøre ved en gammel yamaha, det kan man gøre på platic raketterne
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Hey polering af cylinder ??
Tilpasning er en klar forbedring så det er i mine øjne et must Og fin justering af portene er jo heller ikke dårligt. Og hvis man kun gør portåbninger ( udstødning + skylleporte ) bredere og ikke ændre på højden ( åbningstiden ) mister man heller ikke trækkraft. Det er i mine øjne stadig en lovlig motor, selvom om den helt sikkert går bedre end en helt standard.
Det er også det som man kalder for "blueprinting" i bilverden. Meget udbredt indefor gamle engelske biler.
Det er også det som man kalder for "blueprinting" i bilverden. Meget udbredt indefor gamle engelske biler.
Re: Hey polering af cylinder ??
hej er det virkelig rigtig at det ikke er optimalt at polere? man ser ellers alle de scooter feaks på scootergalleri polere på livet løs, både skyllerkanaler og krumtaphus
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret
Bil: peugeot 406 sv turbo
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret
Bil: peugeot 406 sv turbo
Re: Hey polering af cylinder ??
der er nok en grund til at de er på scoter galleri og ikke her,,på det seriøse forum..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Hey polering af cylinder ??
strynboen skrev:der er nok en grund til at de er på scoter galleri og ikke her,,på det seriøse forum..
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;