Sports Tuning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
OlufTheMixer
Junior knallert
Indlæg: 63
Tilmeldt: fre 19. aug 2011 17:09

Sports Tuning

Indlægaf OlufTheMixer » man 24. sep 2012 20:41

Hej, jeg syntes min Yamaha er super sjov at køre på, men syntes dog at det går lidt for langtsomt :hihi
Jeg kører med standard opsætning, dog med 12 tands tandhjul, og 16mm indsugningsplade. Jeg kan lige præcis tvinge den op på 46km/t (på gps) på lige vej i medvind og det er lige lidt for langsomt til mig :teeth2

Har tænkt på at købe en 16mm Mikuni kaburator og en 5.3 udstødning, og et 14 eller 15 tands tandhjul :)
Hvor hurtig vil den komme til at køre? Håber selv på mellem 60-65km/t
Ellers nogle der har nogle "hurtige" tunings-tricks de vil dele? :)

Mvh Niels

Ps. Er der nogle der ligger inde med en 16mm Mikuni karburator i god stand (som de gerne vil sælge) i Hadsund området? (Nordjylland)
Mvh Niels N.

-Yamaha FS1 årg. 75 - Nummer-match - viewtopic.php?f=18&t=16819" onclick="window.open(this.href);return false;
-Puch VZ50 - Venter på at blive totalrenoveret
-Sachs Hercules - Står som patina
-PGO Skrot50 (Hot50) - Vinterraketten *DØD'
-Gilera SMT 2005 - Ny vinterraket
-VW Golf MK2 '91 Turbo-Diesel, Schweizisk import

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf Kim B S » man 24. sep 2012 23:41

Hej Niels N.
60-65km/t lyder rimeligt realistisk med det du skriver. :wink: På min DXer har jeg 5,3 udstødning, 16 mm indsugning, 17 mm Mikuni, 40 mm Standard F5B cylinder, Standard topstykke og 15/43 gearing, og den køre i mellem 60 og 70, afhængig af vind. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Sports Tuning

Indlægaf Dewil » tirs 25. sep 2012 07:33

Det er faktisk ret interessant så lidt nogle får klemt ud af tingene. Min 78' er helt lovlig, dog med en 10-tands foran og den går 42 efter gps. Der er ingen tvivl om at du må kunne hente noget ved at finjustere. Kan huske at mange af os fra knallerttiden kørte med plumpen taget og 13-tands, så render den ca. 60.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

OlufTheMixer
Junior knallert
Indlæg: 63
Tilmeldt: fre 19. aug 2011 17:09

Re: Sports Tuning

Indlægaf OlufTheMixer » tirs 25. sep 2012 10:03

Super, det er jo det jeg havde forventet. :-)

Jeg mangler også en ny indsugningsplade, da den jeg har på er meget slidt, og jeg tror at den er utæt... :-/
Jeg er heller ikke helt god til det der med indstilling, men så hvidt jeg husker er der en guide til indstilling af Kaburator :-)
Så må jeg bare til at spare op til delene, da jeg ikke har noget arbejde til p.t.

Hilsen Niels
Mvh Niels N.

-Yamaha FS1 årg. 75 - Nummer-match - viewtopic.php?f=18&t=16819" onclick="window.open(this.href);return false;
-Puch VZ50 - Venter på at blive totalrenoveret
-Sachs Hercules - Står som patina
-PGO Skrot50 (Hot50) - Vinterraketten *DØD'
-Gilera SMT 2005 - Ny vinterraket
-VW Golf MK2 '91 Turbo-Diesel, Schweizisk import

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 25. sep 2012 10:52

Dewil skrev:Det er faktisk ret interessant så lidt nogle får klemt ud af tingene. Min 78' er helt lovlig, dog med en 10-tands foran og den går 42 efter gps. Der er ingen tvivl om at du må kunne hente noget ved at finjustere. Kan huske at mange af os fra knallerttiden kørte med plumpen taget og 13-tands, så render den ca. 60.


Stumperne er måske ikke så gode længere?

Det virker måske lidt tosset at påstå, men hvis nu plejlstangen er lidt skæv, fejlafvejet eller nålelejet er lidt slasket/udenfor fabrikstolerancerne osv. i den dur på den mekaniske front, jamen så bliver forbrændingen omsat til varme og slid i stedet for fremdrift!
Måske HAR benzinen noget at sige, nu der er kommet så meget sprit i, så det er sværere at dyse motoren ind... og de gængse uoriginale dyser hjælper slet ikke!

Det er blot en tese, men mange bække små...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Sports Tuning

Indlægaf Dewil » tirs 25. sep 2012 11:03

Benzinen virker stadig... :shock: Næ, problemet er skam opslidte dele i motorer der er forkert samlet og aldrig/eller forkert justeret ind både i tænding og karburator. Så kommer tingene ALDRIG til at spille maks, som man siger idag.. 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 25. sep 2012 12:17

Vedr. benzinen så var det ment halvt i spøg, med den undtagelse at spritindholdet KAN påvirke den påkrævede dyse.

Men ja, som sagt bærer mere eller mindre dårlige/slidte stumper skylden. Bare noget så enkelt som et frisk, originalt gasspjæld i min 18mm Bing, som medførte væsentligt bedre gasrespons og generelt bedre kørsel ved delgas.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2428
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf 12V » tirs 25. sep 2012 12:29

Hvad kunne moderne sprit gøre ved ind-dysningen, mere mager eller federe? I forhold til dyse valget for 30 år siden?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf Kai » tirs 25. sep 2012 12:52

Benzin i dag er bare ikke det samme som "dengang", men der er nu nok andet der spiller ind også.
Jeg har set min del af opslidte motorer, nogen med så meget lejeslør at krumtappen kan hives ud og ind.. og op og ned så den selv
vælger tændingstidspunkt mellem 0-2mm før top i tomgang ! eller utætte som en si så der må en dyse +200 til.
Utrolig nok render de stadig temmelig stærkt når de får noget gas.

Self spiller det alt sammen en stor rolle i hvordan motoren som helhed opfører sig, men selv en nyrenoveret motor (som ER lavet rigtigt, og testet 100% tæt)
kan pludselig vise sig at være noget nær den sløveste padde i mosen efter den fik en spritny cylinder og stempel? hvorfor ?

Prøv at se en "ny" F5B eller sågar en "billig" Fs1 cylinder dybt i øjnene, og gerne flere af dem, og sammenlign porthøjder osv med skydelæren.
Nogen er simpelthen det argeste (biiip) i forhold til en gammel org cylinder.

Nogen er støbt så ringe at skyllekanaler kun er halv størrelse. I rigtig mange F5B´ere er de 2 øverste små boostere vinklet direkte over imod udstødningsporten i de yderste 2mm, vel fordi kernen i støbeformen er skredet/slidt 1-2mm.

Det dur bare ikke.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 25. sep 2012 14:22

Sprit ift. dyse = kræver større dyse...

Skifter man brændstof til rent racersprit, skal motoren gå LANGT federe. Til gengæld går den køligere og leverer mere effekt... og 10-20% kortere pr. liter brændstof.

Slid og skoddele... Jeg kender følelsen! Jeg forsøger stadig at finde hoved og hale i Kina-cylindrene til Kreidler. De går fint uden ændringer, men kort på literen og sjældent mere end 80km/t (50cc) og 85km/t (60cc). Der er 2-4 timers slibearbejde før de er oppe på en rimelig standard, og derefter skal man på jagt efter et nyt stempel, da de medfølgende er slidt op inden 5.000km og passer elendigt i tolerancen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Sports Tuning

Indlægaf Dewil » tirs 25. sep 2012 14:27

Der sidder en 130 dyse i min lovlige 10 mm Mikuni... :shock: så du har nok ret Jesper.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sports Tuning

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 25. sep 2012 14:57

Dewil skrev:Der sidder en 130 dyse i min lovlige 10 mm Mikuni... :shock: så du har nok ret Jesper.


Måske/måske ikke... Slid på nål, dyserør og spjæld spiller også en rolle. I princippet slides selve dysen vel også?

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, de gik bedst som nye og dernæst med originale reservedele, uden indblanding fra T.Hansens K-Star og MopedSpeeds NC-skrammel!

Præcis det uoriginale marked er årsagEN til jeg har gang i Scootler-projektet! Polini, Malossi etc. oplyser og overholder i det mindste både tolerancer, kompressionsforhold, porttimings i grader og fører endda både cylindre og stempler i høj kvalitet!
Skævt ophonede kina-kopier duer bare ikke i længden! Fint nok hvis man kører 20km om året, men ellers ikke...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron