Nabo Jan skrev:Hmm...hvad skal jeg kigge efter, vattet er taget ud for længe siden
Tror du en ændring fra 1.8mm før top til 1mm vil ændre noget, vil den ikke bare blive varmere?
Toppakningerne fylder vel 3mm efterhånden, jeg kører iøvrigt på Shell's 99 oktan.
Spring til den allersidste sætning i bunden af indlægget for et direkte svar på spørgsmålet!
Senere tænding = mindre energi lagres i stemplet som varme, fordi stemplet skal kæmpe mod fortændingen i kortere tid.
Der er mere i det end dét, og det vil flytte spidseffekten lidt højere op i omdrejningsregisteret. Det KAN medføre at den skal køre med lidt højere omdrejninger, og at der skal en tand mindre foran!
På den anden side har motoren masser af volumen, så jeg tvivler på det bliver aktuelt.
Jeg kan godt slibe trimme en Kreidler-cylinder til at køre med max 8.000rpm, REDUCERE KOMPRESSIONSFORHOLDET og derpå øge fortændingen tilsvarende samt flikke en potte på med et laaaangt forrør.
Den vil kunne trække en monstergearing op til ca. 80-85km/t med et bredt og blødt mellemområde... men den er ineffektiv, har et lavt moment og bliver varm.
Hele idéen med squishkanten er at øge kompressionen uden risiko for detonation, fordi endegasserne nær cylindervæggen teoretisk ikke er der, og i praksis overfører deres varme til topstykket.
Som følge af den højere kompression kan fortændingen reduceres.
Og guldkornet: Fordi gasserne koncentreres omkring tændrøret, forbrændes de tidligere! Flammefronten har en konstant hastighed, ja, men den skal tilbagelægge en kortere distance!
Mere af energien omdannes til kinetisk energi i krumtappen på den måde, og samme mængde brændstof forbrændes, inden udstødningsporten åbner, MEN stemplet bremses mindre af den reducerede fortænding!
Ergo, samme brændstofforbrug, højere effekt og langt mere moment.
Bonusinfo:
Det sjove kommer, når man kaster sig over vildere porttider, men bevarer omdrejningstallet. Det statiske kompressionsforhold kan hæves, mens det dynamiske ( = det statiske ift. porttiderne) bevares!
Herfra kommer udstødningen i spil til at maksimere tømning/overfyldning af cylinderen. Portarealet er i dette tilfælde maksimeret, forbrændingsfasen effektiviseret og dermed er brændstoffet udnyttet maksimalt = højest potentielle effekt!
Så svaret på Jans spørgsmål:
Ja!